Det er nok en Kia-importør som er litt mer utålmodige enn resten når det kommer til de helelektriske varebilene merket har på gang.
For her i Norge har den elektriske Volkswagen ID. Buzz vært en stor suksess, og ble fjorårets klart mest solgte nye varebil. Faktisk ble det solgt så mange slike at det kun var seks personbiler som ble nyregistrert flere ganger, og Buzzen har holdt farten inn i 2025 og tronet på topp over hos varebilene også i januar.
Og Kia tar nå en «Buzz», for i likhet med den populære varebilen fra Volkswagen skal også Kias elektriske varebil komme i to hovedvarianter ‒ passasjerbil og varebil.
Kia brøyter vei for framtidens varebiler gjennom en helt ny plattform som heter PBV (Platform Beyond Vehicle), og hva denne står for får vi altså litt mer svar på når Kia EV Day blir arrangert i Spania mot slutten av februar.
Men Kia gleder seg altså så mye at de nå viser det utvendige designet på varebilen kalt PV5, og de viser altså både en versjon med mange seter og en med et lasterom bak. For PBV-biler er multibiler, og plattformen kan lage diverse kjøretøy som kan ta oss inn i framtiden.
Her skal altså alle med, og det gjennom å tilby stor fleksibilitet og tilpasning gjennom innovativ modularitet, som Kia selv sier.
Kia PV5 Cargo er som vi skjønner varebilen som skal utnytte plassen bak til lagringsplass, og ettersom PV5 er designet som en elbil fra grunn av bør det være gode muligheter både for plass og konverteringer til ulik bruk. Og ja, god innvendig plass i passasjerutgaven.
Designet som skiller de elektriske personbilene fra hopen finner også veien over til PV5, så om det ser en slik bør det ikke være noe tvil om hva dette er. Designet er inspirert av merkets designspråk kalt Opposites United.
‒ Varebiler som er bygget som varebiler fra bunnen av gir en svært god fleksibilitet og plassutnyttelse, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
‒ Også på disse bilene vil vi gi kjøperne 7år/150.000 kilometer garanti. I over 10 år har vi i Kia drevet med elbiler i Norge, nå gleder vi oss til å entre et helt nytt marked allerede senere i år.

Når det kommer til PV5 Passenger så viser bildene Kia nå har sluppet at nærmest halve bilen består av vinduer, så her bør det både være usedvanlig god sikt og en hyggelig lys atmosfære på innsiden. Modellens vindusflate er også innrammet av slående svarte grafiske glass som står i kontrast til PV5s kroppsfarge.
Både fronten og hjulbuene kjenner vi igjen fra Kias nye SUV-modeller, for her er signaturbelysningen på plass sammen svarte aksentene på hovedlyktene og de robuste, sorte geometriske hjulbuene.

Den markerte listen rundt vinduene gir også passasjerutgaven av PV5 en markert og mer spesiell profil som deles på midten.
Kia kan også meldte at PV5 har en enkelt oppløftbar bakluke, satt over en kraftig støtfanger som speiler de beskyttende hjørnene foran.
Den andre heter Kia PV5 Cargo og har selvsagt hovedtrekkene til passasjerversjonen, og uten vinduer minner denne langt mer om en tradisjonell kassebil ‒ dog med moderne trekk.

Cargo har doble sideåpnende baklukedører og skyvedører på sidene, så her bør det være ganske greit å laste og losse varebilen.
Selv om Kia er veldig ivrige på å vise fram den nye PV5-bilen så holder de litt igjen, og melder at de skal vise fram hele den nye PV5-serien under Kia EV Day. Der viser de også en rekke andre konverteringsløsninger, og løfter litt på sløret når det kommer til de strategiske planene for varebilsatsingen.
Og ja, der kommer også spesifikasjonene til PV5, som jo er
litt viktig når den skal ta opp kampen med Buzzen.
Les også: