Alt tar en slutt ‒ til og med et partnerskap som Hamilton og Mercedes. Det har vart i 17 år og vært av det suksessfulle ‒ 13 VM-titler fordelt på 7 til Hamilton og 6 til laget.
Det har også ført til hele 103 seire i Formel 1 for den britiske føreren, og det på 332 starter. Så totalt har han vunnet neste hvert tredje løp han har stilt opp i, til tross for at Red Bull har vært totaldominerende de siste årene.
Så hvordan kan han forlate laget som offisielt heter Mercedes-AMG Petronas F1 Team etter å ha skrevet under en ny kontrakt ganske nylig? Jo, i den fikk han også med et såkalt release-punkt, og det er denne han nå har aktivert.
Dermed blir 2024 det siste året for sølvpilen, og et 11 år langt samarbeid med fabrikkteamet kommer til sin slutt.
‒ Jeg har hatt fantastiske 11 år med dette teamet, og jeg er så stolt av det vi har oppnådd sammen, sier Lewis Hamilton.
‒ Mercedes har vært en del av livet mitt siden jeg var 13 år gammel. Det er et sted jeg har vokst opp, så å ta beslutningen om å forlate var en av de vanskeligste avgjørelsene jeg noen gang har måttet ta. Men tiden er inne for meg å ta dette steget, og jeg er spent på å ta fatt på en ny utfordring.
Hamilton rundet 39 år i januar, og tiden er i ferd med å renne ut med tanke på førerens store drøm ‒ å en gang å kjøre F1 for Ferrari. Det er grunnen for at han nå forlater Mercedes, og Ferrari bekrefter at han har skrevet under en kontrakt for dem som løper over flere år.
‒ Jeg vil være evig takknemlig for den utrolige støtten fra Mercedes-familien min, spesielt Toto for hans vennskap og lederskap, og jeg ønsker å avslutte på et høyt nivå, sier Hamilton.
‒ Jeg er 100 prosent forpliktet til å levere den beste ytelsen jeg kan denne sesongen og gjøre mitt siste år med Silver Arrows til et som blir husket.
Toto er Toto Wolff, lagets mangeårige teamsjef.
‒ Når det gjelder et lag-førerpar har forholdet vårt til Lewis blitt det mest suksessrike sporten har sett, og det er noe vi kan se tilbake på med stolthet. Lewis vil alltid være en viktig del av Mercedes motorsporthistorie, sier Wolff.
‒ Vi visste imidlertid at partnerskapet vårt ville ta en naturlig slutt på et tidspunkt, og den dagen har nå kommet. Vi aksepterer Lewis sin beslutning om å søke en ny utfordring, og mulighetene våre for framtiden er spennende å tenke på. Men foreløpig har vi fortsatt én sesong igjen, og vi er fokusert på å kjøre racing for å levere et sterkt 2024.
For bare en drøy uke siden annonserte Scuderia Ferrari at de hadde forlenget kontrakten med Charles Leclerc, som har kjørt F1 for den steilende hingsten siden 2019.
‒ Jeg er veldig glad for å vite at jeg kommer til å bruke Scuderia Ferrari racerdress i flere sesonger fremover, sa Leclerc fra Monaco da.
‒ Å kjøre for dette laget har vært drømmen min siden jeg var tre år gammel: Jeg pleide å se Monaco Grand Prix fra vinduet til en venns leilighet på Ste. Devote corner og jeg ville alltid se etter de røde bilene. Dette teamet er min andre familie siden jeg begynte på Ferrari Driver Academy i 2016, og vi har oppnådd mye sammen, og kjempet gjennom tykt og tynt de siste fem årene.
Lagkamerat er Carlos Sainz, men Ferrari har ikke skrevet noen ny kontrakt med spanjolen. Og nå er grunnen klar, Hamilton blir Leclerc’ nye lagkamerat i 2025.
‒ Jeg tror det beste vil komme, og jeg kan ikke vente til denne sesongen starter, for å gjøre videre framgang og være konkurransedyktig på hvert løp, sa Leclerc før nyheten om Hamilton var kjent.
‒ Drømmen min er fortsatt å vinne verdensmesterskapet med Ferrari, og jeg er sikker på at vi i årene fremover vil nyte gode stunder sammen og gjøre fansen glade.
Hva som skjer med Sainz er uklart, men etter at faren med samme navn nylig vant Dakar-rallyet for Audi har ryktene gått at junioren i familien er aktuell som fører når de fire ringene finner veien til Formel 1 i 2026. Så vi får se hva som skjer.
Årets F1-sesong starter om en måned, og det hele innledes med Bahrain Grand Prix.
Les også: