Boten for bruk av mobilen bak rattet har blitt skyhøy og nådd et femsifret tall. (Foto: Frende)

Nå svir boten for mobilbruk bak rattet enda mer

Norge har en rekordhøy bot for mobilbruk bak rattet, og nå har den blitt enda stivere.


Alt har visstnok blitt dyrere de siste årene, og noe må også myndighetene ta på sin kappe. Som bøtene, som stadig får seg et hopp. Sist det skjedde var så sent som i fjor.

Det gjelder ikke minst boten for mobilbruk bak rattet, som i Sverige og Danmark lyder på 1.500 kroner i lokal valuta. Så sent som i 2019 lå også den norske mobilboten på dette nivået, og de som ble tatt for fikling med mobilen i trafikken måtte ut med 1.700 kroner.

Men med Ap og Sp i førersetet har denne skutt i været som en nyttårsrakett, og da vi gikk inn i 2024 lød denne på formidable 9.700 kroner. Og nå har den også nådd et femsifret tall.

Da vi entret februar ble denne høynet til 10.200 kroner, og dermed kan regjeringen hake av for dette årlige nyttårsforsettet. For så vanlig har denne «tradisjonen» med å jekke opp mobilboten blitt.

‒ Denne svir skikkelig, og mange kommer til å få sjokk når de blir stoppet de neste månedene. På toppen av kronene du må ut med, kommer fortsatt tre prikker på førerkortet ditt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

I fjor økte mobilboten med formidable 30 prosent, fra 7.450 til 9.700 kroner. Nå er heldigvis økning litt mer moderat og påslaget lyder på 500 kroner.

Ekspertene er uenige om det er noe poeng med en så høy bot rent trafikksikkerhetsmessig. En bot skal som kjent avskrekke, men skal også ligge på et noenlunde fornuftig nivå. Og 10 laken er veldig mye.  

‒ Jeg skal ikke blande meg i hvor høy boten bør være, men jeg støtter fullt ut at den svir i lommeboka, sier fagsjefen.

‒ Hvis du sjekker mobilen, blir du distrahert. Forstyrrelser og uoppmerksomhet er potensielt livsfarlig på veiene. For deg selv, passasjerene dine og de du møter på veien, understreker Ytre-Hauge.

Det er utvilsomt farlig å holde på med mobilen mens man kjører, for et trafikkbilde kan endre seg dramatisk på bare sekunder.

‒ Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger, stjeler det fokus. Når du kjører skal du følge med på veien, ikke noe som helst annet, sier fagsjefen i Frende.

Og det er ikke det at folket ikke vet at det er ulovlig å bruke mobilen bak ratt. Frende har fått Norstat til å gjennomføre en spørreundersøkelse, og der sier hele 95 prosent at de er klar over når de bryter loven med mobilbruk i bil.

‒ Da har du i hvert fall ingen andre enn deg selv å skylde på hvis du blir tatt, sier Ytre-Hauge.

Frendeundersøkelsen viser at vi ikke har så veldig stor respekt for reglene, og nærmere halvparten av de spurte sier at de kikker på mobilen bak rattet.

‒ De som er i 30-årene er verst. I den aldersgruppen sier mer enn 3 av 5 at de holder på med mobilen når de er sjåfør i bil, sier Ytre-Hauge.

Han byr mer enn gjerne på noen eksempler som ender med bot.

‒ Hvis du får et pushvarsel og gløtter bort på telefonen mens du bremser ned mot rødt lys. Eller hvis partneren din sender en melding du bare må svare på mens du venter i et kryss. Eller hvis du sender en melding om at du er litt sen til henting i barnehagen fordi du står i stillestående kø. Alt dette ender med 10.200 kroner og tre prikker i førerkortet når politiet ser deg, sier Roger Ytre-Hauge.

Det er noe som heter å feie for egen dør, og det gjør vi altfor sjeldent. I Frendeundersøken kommer det nemlig også fram hva vi synes er skummelt i trafikken, og her er mobilbruk helt oppe på 2. plass ‒ kun slått av folk som kjører i ruset tilstand.

‒ Vi har også spurt bilførere hva de synes om mobilbruk i bil. Kun 1 prosent sier at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent synes det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller i kø, sier Ytre-Hauge.

Resten mener at mobilen kun skal brukes med håndfri eller aldri i det hele tatt.

‒ Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier en lettere oppgitt motorfagsjef i Frende.

Les også:

Debatt