De store og tunge kjøretøyene sliter litt med overgangen til elektrisk drift når det kommer til langtransport, hvor rekkevidde er spesielt viktig. Men kanskje enda viktigere er det å gjøre byene enda mer utslippsfrie.
Og lastebilene som primært befinner seg i nærområder trenger ikke like mye rekkevidde som de som ruller på landeveien, og nå har Volvo utviklet sin første helelektriske modell tilpasset renere og sikrere bytransport.
– Denne lastebilen uten lokale utslipp er et flott tilskudd til utvalget vårt av elektriske lastebiler, perfekt for bytransport og laget med sjåføren i tankene, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
‒ Den er kraftig, men likevel smidig å kjøre og lett å manøvrere. Den nye Volvo FM Low Entry passer perfekt sammen med våre ambisjoner om å utvide vårt elektriske utvalg, slik at enda flere kunder kan redusere CO2-utslippene sine.
Volvo har fokusert på sikkerhet, og gitt de på innsiden av en FM Low Entry en lav kjøreposisjon. Hvor viktig dette er viser det de gjør over i London.
Til høsten slår nemlig en ny forskrift i kraft i storbyen, og denne tar utgangspunkt i noe som er kalt Direct Vision Standard. Denne standarden gir stjerner etter hvor god utsikt føreren har, og de med 2 eller færre må rett og slett installere et spesielt sikkerhetssystem for å få lov til å ferdes på veiene.
Selv om dette er en spesifikk elektrisk utgave er den basert på Volvos velkjente FM-modell, og det romslige førerhuset er senket og flyttet fremover. Det er også et lavt innsteg og et flatt gulv, og dette skal gjøre det enklere å komme seg inn og ut av bilen. Det er jo også viktig i byene, hvor førerne beveger seg mer inn og ut enn på landeveien.
Svenskene opplyser at den nye el-lastebilen først skal selges i Europa, og deretter skal det utvides med Australia og Sør-Korea. Salget starter blir i 1. kvartal, mens produksjonen skal starte i 2. kvartal 2024.
- Sikten (med standardspesifikasjon) oppfyller Transport for Londons 5-stjerners Direct Vision Standard.
- Lastebilen er utstyrt med Volvo Dynamic Steering-systemet for uanstrengt styring og reduserte vibrasjoner.
- Det finnes tre setevalg: Sjåfør + 0, 1 eller 3 passasjerer. Med 3 passasjerseter plassert bak i førerhuset er de ikke synslinjen for sjåføren. Dette minimerer blindsoner og bidrar til utmerket sikt.
- De mange ergonomiske funksjonene inkluderer lavt innsteg, flatt gulv og nøye plasserte håndtak for enkel og sikker inn- og utstigning av førerhuset.
- Lastebilen er tilgjengelig med Volvos nye, avanserte kameraspeil.
- Den er tilgjengelig i to høyder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med høyt tak (1945 mm).
- Tilgjengelige akselkonfigurasjoner: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
- Totalvekt: 19–32 tonn
- Motor: 330 kW
- Batteri: 360 kWh (4 batterier)
- Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
- Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
- Akselavstand: 3.900-6.000 mm
Les også:
- 50.000 Volvo-biler får økt garanti-kjørelengde
- EUs nybilsalg: Elbilene passerte dieselbilene i 2023
- Sjekk hva Dacia har laget!