Volvo introduserer nå en lastebil som er spesifikt laget for elektrisk drift, FM Low Entry. (Fotos: Volvo)

Volvo med første lastebil utviklet for eldrift

Volvo er som kjent godt i gang med elektrifiseringen av lastebilene, men har fortsatt ikke laget en spesifikt for elektrisk drift. Før nå.


De store og tunge kjøretøyene sliter litt med overgangen til elektrisk drift når det kommer til langtransport, hvor rekkevidde er spesielt viktig. Men kanskje enda viktigere er det å gjøre byene enda mer utslippsfrie.

Og lastebilene som primært befinner seg i nærområder trenger ikke like mye rekkevidde som de som ruller på landeveien, og nå har Volvo utviklet sin første helelektriske modell tilpasset renere og sikrere bytransport.

-->
Navnet er kanskje ikke så veldig lastebilaktig, FM Low Entry, men selve kjøretøyet er desto viktigere. Den tunge lastebilen skal nemlig bane vei flere typer transportoppdrag i byområder, og er ikke minst den den første Volvo Trucks har utviklet som er tilgjengelig kun med elektrisk drift.

– Denne lastebilen uten lokale utslipp er et flott tilskudd til utvalget vårt av elektriske lastebiler, perfekt for bytransport og laget med sjåføren i tankene, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

‒ Den er kraftig, men likevel smidig å kjøre og lett å manøvrere. Den nye Volvo FM Low Entry passer perfekt sammen med våre ambisjoner om å utvide vårt elektriske utvalg, slik at enda flere kunder kan redusere CO2-utslippene sine.

Volvo har fokusert på sikkerhet, og gitt de på innsiden av en FM Low Entry en lav kjøreposisjon. Hvor viktig dette er viser det de gjør over i London.

Til høsten slår nemlig en ny forskrift i kraft i storbyen, og denne tar utgangspunkt i noe som er kalt Direct Vision Standard. Denne standarden gir stjerner etter hvor god utsikt føreren har, og de med 2 eller færre må rett og slett installere et spesielt sikkerhetssystem for å få lov til å ferdes på veiene.

Det trenger ikke Volvo FM Low Entry å bekymre seg om ‒ den nye lastebilen fikk toppscoren på 5 stjerner.

Volvo sier at FM Low Entry er en svært allsidig lastebil som kan tilpasses mange ulike transportoppgaver, som avfallshåndtering, distribusjon og anleggsarbeid ‒ ting som ofte foregår i byene.

Selv om dette er en spesifikk elektrisk utgave er den basert på Volvos velkjente FM-modell, og det romslige førerhuset er senket og flyttet fremover. Det er også et lavt innsteg og et flatt gulv, og dette skal gjøre det enklere å komme seg inn og ut av bilen. Det er jo også viktig i byene, hvor førerne beveger seg mer inn og ut enn på landeveien.

Svenskene opplyser at den nye el-lastebilen først skal selges i Europa, og deretter skal det utvides med Australia og Sør-Korea. Salget starter blir i 1. kvartal, mens produksjonen skal starte i 2. kvartal 2024.

Med FM Low Entry kan Volvo nå lokke med åtte elektriske lastebilmodeller, etter at de ble den første globale produsenten som startet serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.

Målet er at halvparten av det globale salget i 2030 skal ære med elektrisk drivlinje.

Viktige funksjoner i Volvo FM Low Entry:

  • Sikten (med standardspesifikasjon) oppfyller Transport for Londons 5-stjerners Direct Vision Standard.
  • Lastebilen er utstyrt med Volvo Dynamic Steering-systemet for uanstrengt styring og reduserte vibrasjoner.
  • Det finnes tre setevalg: Sjåfør + 0, 1 eller 3 passasjerer. Med 3 passasjerseter plassert bak i førerhuset er de ikke synslinjen for sjåføren. Dette minimerer blindsoner og bidrar til utmerket sikt.
  • De mange ergonomiske funksjonene inkluderer lavt innsteg, flatt gulv og nøye plasserte håndtak for enkel og sikker inn- og utstigning av førerhuset.
  • Lastebilen er tilgjengelig med Volvos nye, avanserte kameraspeil.
  • Den er tilgjengelig i to høyder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med høyt tak (1945 mm).
  • Tilgjengelige akselkonfigurasjoner: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
  • Totalvekt: 19–32 tonn
  • Motor: 330 kW
  • Batteri: 360 kWh (4 batterier)
  • Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
  • Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
  • Akselavstand: 3.900-6.000 mm

Les også:

Debatt