Tesla Model Y drar mye av elbilsalget både i Europa og ikke minst her i Norge. (Fotos: Nybiltester)

EUs nybilsalg: Elbilene passerte dieselbilene i 2023

Med over 1,5 millioner nye elbiler i 2023 passerte de helelektriske bilene for første gang dieselbilene når det kommer til nybilsalget i EU. Men ‒ elbilsalget i desember gikk ned.


Her hjemme lå andelen elbiler på godt over 80 prosent av alle nybilene som ble registrert i 2023, og det er lett å tro at det meste handler om elbiler også i resten av Europa. Men slik er det ikke.

Elbilene er faktisk «kun» den tredje mest populære biltypen, for i EU er det fortsatt bensinbilene som regjerer, viser tall fra den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA. Over hver tredje nye bil i EU var en bensinbil i fjor, og de hadde mer eksakt en markedsandel på 35,3 prosent.

Det totale nybilsalget landet på 10,5 millioner biler i 2023, og det en oppgang på solide 13,9 prosent, melder ACEA.

Samtlige land foruten Ungarn (-3,4 prosent) hadde en oppgang i nybilsalget, og dette inkluderer også tre av de største og viktigste ‒ Italia med 18,9 prosent, Spania med 16,7 og Frankrike med 16,1 prosent.

Det viktigste, Tyskland, noterte seg for en oppgang på 7,3 prosent i forhold til 2022, og der dro spesielt en svak desember ned prosenten.

At Norge nå nesten utelukkende selger elbiler hjelper dessverre svært lite på den globale klimakampen, for vi står altså for langt under 1 prosent av det totale nybilsalget bare her i Europa.

Men det er litt bedring å spore i det europeiske elbilsalget også.

Forrige måned var derimot litt foruroligende med tanken på innfasingen av elbiler, for da skjedde det noe unormalt i EU. For første gang siden april 2020, altså midt i covid-panikken, gikk elbilsalget ned, og droppet med 16,9 prosent til totalt 160.700 elbiler.

ACEA sier grunnen er en sterk desembermåned i 2022 samt en nedgang i Tyskland, for der falt elbilsalget i desember med 47,6 prosent.

Elbilsalget landet på 14,6 prosent av det totale nybilsalget i 2023, noe som er en oppgang på 37 prosent. Så det går framover for elbilene også i EU, dog ikke veldig fort.

Med drøyt 1,5 millioner elbiler tok også de helelektriske bilene seg forbi de rene dieselbilene for første gang, for disse landet på en andel av 13,6 prosent i 2023.

Men de klarte ikke å tukte hybridene, for de sto for 25,8 prosent av det totale salget. Og det spørs om de klarer å hente forspranget i år, for med en oppgang på 29,5 prosent ble det ble solgt 2,7 millioner nye hybrider i EU i fjor. Hver fjerde nye bil var altså en hybrid.

Ladehybridene går derimot mot en sakte død, for her falt salget med 40,2 prosent med et totalt salg på kun 71.546 biler. Også her er Tyskland nøkkelen, for i det folkerike falt ladehybridene med formidable 74,4 prosent i 2023, viser ACEA-tallene.

Totalt sto ladehybridene for 7,7 prosent av det totale nybilsalget i EU, mens andre biltyper sto for 3 prosent av alle de nye bilene som ble registrert i EU i fjor.

I Norge endte elbilene opp med en andel på 82,4 prosent for hele 2023, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Fjorårets klart mest populære nybil var Tesla Model Y, og denne sto bak hele 19,4 av alle nye biler som fikk norske skilt i fjor. Det er imponerende.

Les også:

Debatt