Disse fem har allerede vunnet hver sin kategori i kampen om å bli årets bil stemt fram av en ren kvinnejury. (Fotos: Women's Worldwide Car of the Year)

Fem kjemper om å bli årets kvinnebil

Women's Worldwide Car of the Year har stemt fram klassevinnerne, og dermed er det fem biler som kjemper om å bli årets bil.


For 14. gang skal en ren kvinnejury stemme fram det de mener er årets beste biler, og kåringen blir stadig mer prestisjetung og ikke minst internasjonal.

For det kommer til stadig nye jurymedlemmer, og årets avstemning består av hele 75 journalister fordelt på 52 land. Faktisk har de tatt så store steg at de også har endret navnet, for tidligere het kåringen Women's World Car of the Year.

Nå er altså navnet Women's Worldwide Car of the Year (WWCOTY), og hyggelig nok er også Norge representert med VGs bilkyndige Hanne Hattrem.

De startet med 62 nye biler fordelt på fem kategorier, med familiebiler og SUV-modeller som de to klart største gruppene. Dette har nå blitt til fem biler.

For ja, de har stemt fram sine kategorivinnere, og det er disse bilene som utgjør finalefeltet. Dermed er alle finalistene allerede vinnere.

WWCOTY kan fortelle at arbeidet til jurymedlemmene det siste året har vært preget av et marked i kontinuerlig utvikling mot mer effektive og bærekraftige modeller.

– Det var ikke lett å stemme på grunn av det ekstraordinære nivået til kandidatene, sier Marta Garcia, president for årets bil for kvinner.

‒ Ingen stemme ble gitt tilfeldig. Alle har svart på krevende førerprøver, detaljerte analyser og utfordrende studier av konkurrentene. Det er derfor WWCOTY-prisene er målestokken for millioner av kjøpere over hele verden.

Likevel har de klart å skille bilene, og har altså klar fem kategorivinnere som også utgjør finalefeltet.

Disse fem går nå videre til en siste bedømmelsesrunde, og det er altså denne som avgjør den store vinneren ‒ årets bil stemt fram av kvinnene.

Du lurer kanskje på når vinneren blir annonsert? Det skjer selvsagt på kvinnedagen, så 8. mars vet vi hvem som har gått helt til topps.

Her er de som har gått til topps i de fem kategoriene, og som vi kan se på listen under har Kia vinneren i den tøffeste kategorien, nemlig SUV-modellen EV9. Den bilen har dermed slått ut tøffe konkurrenter som Audi Q8 e-tron, BMW XM, Fisker Ocean, Lexus GX, Lotus Eletre og Xpeng G9 på sin ferd til finalen.

Dette er klassevinnerne, og forklaringen til WWCOTY rundt hver av de fem bilene.

Årets familiebil: Volvo EX30

Det er Volvos første kompakte premium-SUV, deres tredje 100 prosent elektriske modell og den rimeligste bilen.

Den skiller seg ut med sin homologerte rekkevidde på 450 kilometer, for sin kvalitet, sikkerhetsutstyr og fordi det er Volvoen med det laveste karbonavtrykket til dags dato. Komfortabel og romslig.

Årets store bil: BMW 5-serie

BMW 5-serie tilbys med et komplett utvalg av motorer, inkludert for første gang en helelektrisk versjon, samt en familievariant.

Denne 8. generasjonen har den mest avanserte teknologien, tilbyr en romslig og komfortabel kabin for passasjerer og er merkets første modell som har et helt vegansk interiør som standard.

Årets SUV: Kia EV9

Kia EV9 er den første store elektriske SUV-en med opptil 7 seter.

Til tross for sin 5 meter lange, har den god aerodynamikk. Den skiller seg også ut for sitt innovative design, sin høye teknologi, sin toveis lading og ultraraske 800-volts lading.

I tillegg er prisen svært konkurransedyktig sammenlignet med andre modeller i sitt segment.

Årets 4x4 og pickup: Volkswagen Amarok

Denne nye generasjonen av Volkswagen Amarok presenterer en radikal endring. Den får beboelighet, offroad-evner, lastekapasitet.

Den inkluderer fem motorer som tilpasser seg behovene til hvert marked. Det forbedrer også interiørkvalitet og utstyr.

Årets eksklusive bil: Aston Martin DB12

Luksus, eleganse og ytelse definerer den nye Aston Martin DB12.

Den drives av en twin-turbo V8-motor som yter 680 hk, deklarerer en toppfart på 325 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder.

De mest bemerkelsesverdige endringene finner vi i kabinen med nytt design og høy kvalitet uten å miste funksjonaliteten.

Vi gratulerer alle fem klassevinnerne, og ønsker dem lykke til i finalen!

Les også:

Debatt