Det er en kraftig oppdatert Porsche Taycan på gang, og den nærmer seg nå. (Fotos: Porsche)

Kraftig oppgraderte Porsche Taycan nærmer seg

Tre utgaver av oppgraderte Porsche Taycan, sedanen, Cross Turismo og Sport Turismo, har tilbakelagt 3,6 millioner testkilometer.


Porsche kunne ikke drømt om en bedre start på sin elbilsatsting enn de fikk med Taycan, for spesielt her i Norge gikk de fra å være et nisjemerke til å bli et masseselgende et.

Den elbilen fulgte dermed i hjulsporene til Audi e-tron, også en ganske så dyr og stor bil som meget overraskende ble årets mest registrerte nybil her hjemme i 2020.

Det er nå registrert over 5.000 Porsche Taycan her i Norge, noe som er ganske så imponerende.

Og det tallet kommer til å bli høyere, for nå nærmer den oppdaterte modellen seg markedslansering. Og som vanlig for kommende Porsche-utgaver har elbilen lagt bak seg enorme testdistanser.

Porsche sier at grunnutgaven som er en sedan, i tillegg til Cross Turismo og Sport Turismo av den nye generasjonen har tilbakelagt vanvittige 3,6 millioner testkilometer rundt om på testbaner, racerbaner og offentlige veier over hele verden.

Bilene er testet under det meste av forhold, fra +53 grader i Californias Death Valley til -41 grader nord for den finske polarsirkelen.

Etter tidlige datasimuleringer og omfattende valideringer på testbenker, gjennomgår den oppdaterte Taycan nå de siste stadiene av reell testing for håndtering på baner og offentlige veier, kan det tyske merket opplyse.

‒ Raskere, høyere, videreutviklet ‒ vi har forbedret den nye Taycan i praktisk talt alle disipliner sammenlignet med forgjengeren, sier Model Lines visepresident Kevin Giek.

‒ Og fordi endringene er så omfattende, er det utmattende testprogrammet nesten sammenlignbart med det for en ny modell.

Rett ut fra startblokken skal altså «nye» Taycan komme i alle tre karosserivariantene, den sportslige sedanen, den mer allsidige Taycan Cross Turismo som også er mulig å få med en terrengpakke, og den sportslige og litt mer praktiske Taycan Sport Turismo.

Porsche forklarer at av de 3,6 millioner testkilometerne er 300.000 fullført under kalde forhold og 200.000 på varme steder.

I finske Levi rundt 350 kilometer nord for polarsirkelen, har elbilen fått kjørt seg på både snø og is, og ikke minst har tyskerne hatt et stort øye på ladingen. Og skal vi tro rapportene har de funnet ut av noe viktig, for de melder om en nærmere halvert ladetid under kaldere temperaturer.

Det bør altså ikke stå på vinteregenskapene til de oppgarderte modellene, og heller ikke på de under sommerkjøringen.

Porsche sier at det var skyhøye temperaturene da de besøkte fryktede Death Valley, og her holdt de et ekstra øye med batteriladesystemet og påliteligheten til det termiske styringssystemet under ekstreme temperaturer.

‒ Hos Porsche må elbiler gjennomgå det samme strenge testprogrammet som våre sportsbiler med forbrenningsmotor. Ved siden av eksepsjonell ytelse er et nøkkelkrav kompromissløs daglig brukervennlighet under alle klimatiske forhold, sier leder for Taycan Testing, Florian Stahl.

‒ Ved sin markedslansering om noen måneder, vil den betydelig oppgraderte Taycan ha gjennomført omfattende verdensomspennende tester i totalt 17 land i temperaturer fra -41 til +53 grader.

Dette er ikke den eneste elektriske nyheten Porsche har bydd på de siste dagene, for i forrige uke kunne de også presentere den nye generasjonen av Macan ‒ og nå har den mer kompakte favoritten blitt til en elbil. Den venter garantert mange spent på.

Så Porsche har mye spennende på gang, og les mer om den kommende Macan i via en av lenkene under.

Les også:

Debatt