Endelig er den klar, den helelektriske generasjonen av Porsche Macan. Og ja, tyskerne har klar to utgaver fra start av. (Fotos: Porsche)

Her er Porsches helelektriske SUV

Endelig har Porsche vist fram det som kan bli en meget viktig bil, nemlig neste generasjon Macan ‒ og nå er den en elbil.


Med Macan brøytet Porsche seg vei inn i et nytt og viktig marked, nemlig det med de mer høyreiste bilene i C-segmentet. Den litt mer luksuriøse og sportslige crossoveren kom i 2014, og 10 år senere er det klar for et nytt stort sprang.

Ikke bare skal dette bygge på suksessen som elbilen Taycan brøytet vei for, men det er også den aller første Porsche-bilen basert på den nye plattformen kalt PPE (Premium Platform Electric). Denne har de opprettet sammen med Audi, og er basert på en 800V-arkitektur.

En tredje viktig ting for tyskerne er prisen. En Porsche koster runder vanligvis 1 million ganske enkelt, men ikke nye Macan. Porsche Norge har satt startprisen for Macan 4 til 876.839 kroner inkludert frakt og levering, mens Macan Turbo begynner på 1.236.728 kroner.

– Denne bilen passer nordmenn som hånd i hanske. Helelektriske Macan må rett og slett bare prøves, den er noe for seg selv. Vi er overbevist om at den vil falle i smak blant nordmenn, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, som har stor tro på at nordmenn vil sette pris på den nye og helelektriske utgaven:

– Macan er som skapt for norske forhold og passer perfekt til en aktiv, norsk livsstil der man veksler mellom by, fjell og sjø.

Totalt har Porsche levert ut over 800.000 eksemplarer av Macan, og når den nå tar spranget inn i framtiden har de kombinert et progressivt og tidløst design med karakteristisk Porsche-ytelse, og denne pakken skal gi lang rekkevidde og praktiske egenskaper.

En bil i C-segmentet skal gjerne være rundt 4,60 meter i lengden, men nye Macan presser størrelsen til dette segmentet. Den er 4,78 meter lang, 1,94 meter bred og 1,62 meter høy, og har en akselavstand på 2,89 meter ‒ opp 86 mm fra forrige modell. Det gir enda mer innvendig plass.

Så hva med ytelser, som jo er ganske viktig for Porsche?

Jo, nye Macan har fått den nyeste generasjonen PSM-motoren (permanently-excited) på både for- og bakaksler, og tyskerne sier at dette er den beste løsning for best mulig reproduksjon av effekten. Og tallene vitner om en E-Performance på høyt nivå:

Med Launch Control produserer Macan 4 opptil 300 kW (408 hk) i overboost-effekt, mens Macan Turbo kan flekse med hele 470 kW (639 hk). Maksimalt dreiemoment er oppgitt til henholdsvis 650 og 1.130 Nm.

Dette åpner for at Macan 4 klarer 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens Macan Turbo kun trenger 3,3 sekunder på denne øvelsen. Topphastigheten for de to modellene er på henholdsvis 220 og 260 km/t.

Så hva kan PPE-plattformen tilby?

Vel, motorene henter energi fra et batteri som har bruttokapasitet på 100 kWh, hvorav 95 kWh kan brukes aktivt. Dette er selvsagt en viktig komponent i PPE.

Like viktig er at den ferske plattformen også åpner for 800 volt, noe som ladingen drar nytte av. Macan kan lade med en effekt på hele 270 kW, noe som gjør at batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på rundt 21 minutter. Det er solid for en bil med et så stort batteri.

Ved hjemmelading åpner AC-ladingen for opptil 11 kW.

Videre opplyser Porsche at opptil 240 kW energi kan regenereres via de elektriske motorene når bilen kjøres, og de er også stolte av noe de har kalt Integrated Power Box (IPB). Denne løsningen sparer vekt og plass ved å kombinere tre komponenter, den innebygde AC-laderen, høyspenningsvarmeren og DC/DC-konverteren.

Rekkevidden?

Porsche opplyser en WLTP-rekkevidde på opptil 613 kilometer for Macan 4 og opptil 591 kilometer for Macan Turbo, så her runder de også den nye 600-grensen som mange av elbilene nå sikter seg inn på.

En grunn er at de har jobbet veldig hardt med luftmotstanden, som er oppgitt med en koeffisient på 0,25, og her er lavere bedre. Dette er ganske bra for en SUV.

Porsche Active Aerodynamics (PAA) hjelper til med å senke dette tallet, og denne løsningen fungerer både aktivt og passivt. Systemet PAA-systemet inkluderer en adaptiv bakspoiler, aktive kjøleklaffer på de fremre luftinntakene og fleksible deksler på den fullt forseglede undersiden.

Det er også luftgardiner under frontlysmodulen, og den lave fronten optimerer luftstrømmen. Bakerst sørger sideveis avrivningskanter og en lamelldiffusor for aerodynamisk effektivitet, forklarer det tyske merket.

En grunn for at SUV-modellene har fått så stor suksess i C-segmentet er at bilene kombinerer et ganske kompakt ytre med grei plass, og Porsche har selvsagt også hatt fokus på dette med nye Macan.

De opplyser at bagasjerommet har vokst, og avhengig av modell og utstyr kan den tilby 540 liter i såkalt cargo-modus.

Foran byr frunken på ytterligere 84 liter, noe som åpner for kombinert 136 liter mer enn forrige modell. Og det er mer.

Legges baksetene ned øker bagasjerommets kapasitet til opptil 1.348 liter, og bilen er selvsagt også mulig å få med hengerfeste. Her er den maksimale slepekapasiteten på 2.000 kilo, så dette er utvilsomt også en praktisk bil.

Med fokus på aerodynamikk sitter føreren og passasjeren foran opptil 28 mm lavere enn før, mens passasjerene bak sitter opptil 15 mm lavere med økt benplass, sier Porsche.

På innsiden skal man kjenne igjen Macan som en typisk moderne Porsche, hvor et svart panel skal understreke bredden foran. Det er også en stigende utforming av midtkonsollen, og dette skal øke inntrykket av en lav og ytelsesfokusert posisjon.

Tyskerne har også gitt nye Macan store vinduer som skal slippe inn mer lys, og til stor glede for mange er det også noen fysiske knapper på plass ‒ blant annet på lufteventiler og klimaanlegget.

Videre har Porsche satt inn en LED-lyslist i cockpiten og dørene som fungerer som både omgivelseslys og kommunikasjonslys. Avhengig av situasjonen gir den informasjon eller advarsler – for eksempel for hilsener, ladeprosesser eller i forbindelse med førerassistentsystemene, melder det tyske sportsbilmerket.

Nye Macan inkluderer selvsagt den siste generasjons display og betjeningskonsept med opptil tre skjermer, noe som inkluderer et frittstående 12,6-tommers instrumentpanelet med buet design og et 10,9-tommers sentraldisplay.

Passasjeren foran er heller ikke glemt. For første gang kan nemlig denne se informasjon, justere innstillinger på infotainmentsystemet eller strømme videoinnhold mens bilen kjøres via sin egen 10,9-tommers skjerm som befinner seg på ekstrautstyrslisten.

Også for første gang inkluderer Porsche Driver Experience også en head-up-skjerm med Augmented Reality-teknologi (AR). Dette åpner for at virtuelle elementer som navigasjonspiler er visuelt integrert sømløst i den virkelige verden, og bildet vises for føreren på en avstand på 10 meter og tilsvarer størrelsen til en 87-tommers skjerm.

Det nye infotainment-systemet er basert på Android Automotive OS, og inkluderer selvsagt også Porsche Communication Management (PCM) som skal ta dataytelsen til et nytt nivå.

«Hei Porsche»-stemmeassistenten foreslår for eksempel ruter, inkludert ladestopp, og dette skal skje like lynraskt som bilen akselererer.

Det er også et nytt Porsche App Centre som åpner for populære apper fra tredjepartsleverandører som installeres i nye Macan.

Men det er mer «første».

Den nye generasjon Macan har firehjulsdrift hvor motorene styres via kraftelektronikken i tilnærmet sanntid, og den elektronisk kontrollerte Porsche Traction Management (ePTM) opererer rundt fem ganger raskere enn et konvensjonelt firehjulsdriftssystem. Den kan reagere på slipp innen 10 millisekunder.

I tillegg styres firehjulsdriftsfordelingen av det valgte kjøreprogrammet. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), en elektronisk kontrollert differensialsperre på bakakselen, bidrar også til trekkraften, kjørestabiliteten og sidedynamikken til Macan Turbo, forklarer Porsche.

Og ja, for første gang kommer Macan medbakakselstyring og 2-ventilsdempere. Turbo-utgaven har luftfjæring som standard, noe som åpner for Porsche Active Suspension Management (PASM) elektronisk dempingskontroll med et spjeld med 2-ventilsteknologi. Dette skal åpne for et bredere spekter mellom komfort og ytelse, og gjøre forskjellene mellom kjøreprogrammene enda mer håndgripelige.

Det er også mulig å bestille bilen med bakakselstyring som åpner for en maksimal styrevinkel på 5 grader. Dette åpner for snusirkel på 11,1 meter, i tillegg til enda smidigere kjørestabilitet ved høyere hastigheter.

‒ Med den helelektriske Macan presenterer vi den første Porsche som vi tar elektrisk fra en etablert produktidentitet, sier Michael Mauer, visepresident Style Porsche.

‒ Den nye Macan er tydelig gjenkjennelig på sin merkevareidentitet som en del av Porsche-produktfamilien. De klassiske Porsche-proporsjonene er videreutviklet og optimalt tilpasset utfordringene til et elektrisk kjøretøy. Dette har ytterligere forsterket det sporty, moderne og dynamiske utseendet til Macan. Designet gjør det klart: Macan forblir sportsbilen i sitt segment, selv i elektrisk form.

Kritiske røster sier at elbilen slett ikke er en nullutslippsbil, og at det går en masse karbon i luften under produksjon. Dette jobber bilmerkene med, og kommende Macan produseres på en netto karbonnøytral måte på Porsche-fabrikken i Leipzig.

De nye modellene vil bli levert til de første kundene i løpet av andre halvår, så ventetiden er snart over. Vi tipper at det er flere enn bare Porsche-ansatte som gleder seg til akkurat det.

Her er bilder av kommende og helelektriske Porsche Macan:

Bildeserie
Debatt