I moderne biler, og da snakker vi også om titalls år gamle, må man faktisk iverksette tiltak for å unngå å bruke sikkerhetsbeltet. For bilene sier klart ifra om beltene ikke er festet slik de skal.
Vi får håpe at de fleste som dropper beltet ikke gjør noe aktivt for å slippe unna beltebruken, men at det er andre grunner for at det ikke er festet. Men noe dropper det faktisk med vilje, noe vi snart skal komme til.
Setebeltet er som kjent en særs enkel og viktig livsforsikring, og en som vi nå er godt inne i 2020-tallet alle burde vite effekten av. Og bare så det er nevnt ‒ ulykkesanalysene til Statens vegvesen viser at hver tredje av de som omkommer i bil ikke brukte sikkerhetsbelte.
‒ Vi ser at enkelte aktivt unngår å bruke sikkerhetsbeltet i bilen. Det er helt uforståelig, og viser at våre kontroller fortsatt er viktige, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
Så ja, noen nekter åpenbart plent å bruke beltet. Men de fleste som ferdes i bil bruker altså dette, men det fortsatt uforholdsmessig mange som blir tatt. Og dermed er mørketallene også mye høyere.
‒ De aller fleste vi kontrollerer bruker bilbelte, forklarer Wigdel.
‒ Men 1.937 gebyr for manglende bruk er likevel altfor høyt. I tillegg vet vi jo også at det er mange som kjører uten sikkerhetsbelte som ikke blir stoppet.
Heldigvis omkommer nesten ingen barn i bil lengre. Nordmenn er blitt flinke til å sikre barna sine. Men litt for ofte gjøres det feil, som kan bli fatale, forklarer Vegvesenet.
Og en ting er å droppe å sikre seg selv, men en annen er å ikke sikre de man har ansvaret for. 54 ble anmeldt for dårlig sikring av barn i bil i fjor.
‒ Foreldre generelt er flinke til å sikre barna i bilen. Men når vi voksne ikke sikrer barna er det både alvorlig og ulovlig. Barna er det kjæreste vi har, og det er sjåførens ansvar å ta vare på dem når de sitter i bilen, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
‒ Like viktig er det å sikre barna på riktig måte. Tykke jakker og vinterdresser gir dårligere sikkerhet fordi beltet ikke strammes godt nok. Belte under armen, i stedet for slik det skal være, over bryst og mage, kan også få store og alvorlige konsekvenser ved en ulykke.
Når det gjelder langt mer synlig sikring, bruk av hjelm på moped og motorsykkel, så er dette noe Vegvesenet svært sjeldent bøtelegger. Men de legger til at de vet at det også forekommer.
Vegvesenet sier at hjelm og sikkerhetsbelte er en gratis livsforsikring, og begge svært effektive hjelpemidler for å redusere antall drepte og hardt skadde sjåfører og passasjerer i bil og på motorsykler.
– Selv om de fleste bruker sikkerhetsbeltet, er det likevel skuffende at såpass mange ikke bruker det, når vi vet at det kan være forskjellen på liv og død om ulykken er ute, avslutter Wigdel.
Les også: