Jan Kalmar og hans team fornekter seg ikke. Selskapet som tar gamle 911-biler og gjør de om til noe ganske så oppsiktsvekkende har nå laget sin første Adventure Range av en vannavkjølt 911. Jepp, en terrengbilutgave kalt Kalmar RS-6.
Forkortelsen RS kan har flere betydninger, men for Kalmar står det for Rally Special, og 911-utgaven er altså basert på 996-generasjonen.
Danskene sier at de nå har lagt bak seg 12 måneders med testing, og RS-6 har debutert på Kalmars Beyond Adventures Spirit of Speed-arrangement i januar. Her fikk de besøkende mulighet til å teste bilen på snø, is og de frosne innsjøene i Lappland, og det i temperaturer som nådde -35 grader.
Kalmar understreker at til tross for at bilen har fått såkalte «overland»-egenskaper så er dette i bunn og grunn en sportsbil, så dermed har de holdt vekten så lav som mulig – den veier inn til 1.440 kilo.
Men denne kan altså trosse nordnorsk vintervær og vinterutsatte fjelloverganger svært så enkelt, og skulle man ville krysse en ørken bør RS-6 også håndtere det.
Som ekte bilbyggere tilbyr også Kalmar individuelle tilpasninger for RS-6-konverteringen, noe som betyr at det stort sett er fantasien som setter en stopper for hva som er mulig. Men noe er selvsagt standard.
I hjertet sitter en original Mezger vannkjølt Porsche flat-sekser. Kalmar RS-6 kan baseres på 996-generasjons Carrera 2, Carrera 4 eller Turbo-plattformer, og tilgjengelig i venstre- eller høyrestyrt, med 6-trinns manuell eller Tiptronic girkassealternativer, forklarer selskapet.
I utgangspunktet har bilen en effekt på minst 300 hk, men det er en rekke muligheter for å tune kraften oppover ‒ faktisk til godt over 500 hk.
Som en ekte terrengbil kan RS-6 også lokke med en skreddersydd differensial med begrenset slipp, for ekstra trekkraft, som standard.
Det er også et unikt, robust fjæringsarrangement inkludert «omvendte» støtdempere foran, og det gir en 80 mm høyere kjørehøyde og en total bakkeklaring på 210 mm – samme som for en E2 generasjon Porsche Cayenne.
Videre kan Kalmar tilby en lang rekke oppdateringer for understellet inkludert justerbare støtdempere og tilpassede fjærsett, og alt dette åpner for å takle høyere stigning.
Nordmenn kan merke seg at de smale og lette 6x16-tommers lettmetallfelgene er ikledd vinterdekk for terreng eller i World Rally Championship-stil med Michelin piggdekk.
Videre tilbyr de en rekke alternativer for terrengkjøring, som hydrauliske støtdempere som åpner for å senke kjørehøyden med 50 mm ved å trykke på en knapp. Dermed er dette ikke bare en bil for terrenget, men kan også bli en ekte sportsbil for landeveien i løpet av sekunder.
Overland-utstyret inkluderer et takmontert overlevelsessett som består av jerrykanner og reservehjulsholder og en ekstra LED-lysstang med høy effekt, og alt inkludert som standard og som selvsagt kan skreddersys.
Det inkluderer også utsiden, hvor kundene selvsagt kan velge fargen selv.
RS-6 kommer også med en 5-8 mm tykk undervognsbeskyttelse, og det er et avstivet tverrhengerfeste som også fungerer som et sterkere slepepunkt.
Innvendig har de ryddet bort det som ikke er viktig, og det er mulig å velge et Recaro-sete eller racing bøtteseter, og det er også et rullebur bak for ekstra sikkerhet.
‒ RS-6 er designet og bygget for å utfordre din oppfatning av hvor en 911 kan ta deg, sier grunnlegger Jan Kalmar.
‒ Takket være de høyere 996 produksjonsvolumene er donorbiler lett tilgjengelige til en lavere kostnad. Nå kan vi åpne opp spenningen og moroa med eventyrkjøring i en Porsche for et nytt publikum.
Prisen? Jo, RS-6-serien starter på 45.000 euro før avgifter og donorbil, så det koster sine kroner.
Men så får du en unik Porsche 911 som takler de forholdene som vi har hatt her i Norge bedre enn de fleste andre bilene, og det skulle jo ikke være mulig med en eldre 911. Men takket være noen dansker er det altså det.
Her er bilder av den unike utgaven: