Maserati melder en ny elbil allerede i år, og flere de kommende årene. (Fotos: Maserati)

Maserati melder flere elbiler i nær framtid

Folgore-benevnelsen får flere hjul å rulle på, for Maserati melder nå at flere elbiler skal følge de to første som allerede er her ‒ GranTurismo Folgore og Grecale Folgore.


For bare få år siden solgte Maserati foruroligede få biler, og det verste var at pilene pekte nedover. Noen måtte gjøres.

Heldigvis for det stolte italienske merket skjedde det på samme tid store ting på eiersiden. Fiat-gruppen slo seg sammen med franske PSA-gruppen, og dermed ble Maserati en del av den nye og store Stellantis-gruppen i starten av 2021.

Ikke bare er de en del av gruppen som består av et dusin bilmerker, men de er også det eneste luksuriøse merket der. Det betyr at de står først i køen, og det er veldig greit når Stellantis nå er i gang med en svær elektrisk satsting.

Den skal selvsagt Maserati være en del av, og det med en ny satsting kalt Folgore. Dette er benevnelsen som blir satt på elbilene, og de har allerede to ‒ GranTurismo Folgore og Grecale Folgore.

Her er sistnevnte:

Nå er dette et merke basert i selveste Modena, så de kan ikke kaste de sportslige egenskapene på sjøen når de tar elektriske steg. Så GranTurismo Folgore byr også på tekniske løsninger løftet fra Formel E, den elektriske søsteren til Formel 1.

Men de har mye mer på gang, og allerede i år skal garasjen utvides med en elbil.

Maserati GranCabrio Folgore skal etter planen følge versjonen med forbrenningsmotor, og det venter enda større elektriske nyheter neste år. Da skal nemlig selveste MC20 følge som en Folgore-versjon, og deretter skal de komme med en helt ny og stor E-UV i 2027 og neste generasjon Quattroporte BEV skal til slutt følge i 2028.

Og de iler til og understreker at samtlige modeller, både dagens og morgendagens, blir 100 prosent designet, utviklet og produsert i Italia. Det historiske hovedkvarteret i Modena blir selvsagt viktig, og der produserer de for tiden MC20 og MC20 Cielo ‒ og altså om ikke altfor lenge en Folgore-versjon.

Her en som allerede er på plass, GranTurismo Folgore:

Det ærverdige merket er selvsagt en viktig del av Stellantis strategiske plan kalt «Dare Forward 2030», noe som betyr at alle nye modeller også skal ha elektriske drivlinjer.

Maserati sier at 2024 blir et avgjørende år, spesielt med tanke på utfordringene og endringene som luksusmerker står overfor i den globale bilindustrien.

‒ Drevet av vårt Modena-hjerte, gir vi full gass for å lede endringen på elektrifisering, med to av våre ikoniske modeller allerede tilgjengelig for kjøp i 100 prosent elektriske versjoner, og en annen på vei i år, sier Maserati-sjef Davide Grasso.

‒ Vi vil tilby våre foretrukne kunder den kraftigste Maserati noensinne, og flytter grensene for kjøreglede til en ny æra. Med vår langsiktige strategiske visjon og plan ønsker vi å markere oss i luksusverdenen med unik italiensk produksjonsfortreffelighet, kontinuerlig press på særegen kvalitet og bygge framtiden vår med en dedikert forretningsmodell som garanterer våre kunder de beste produktene som gjenspeiler Trident's verdier.

Maserati Grecale Folgore.

Til neste år skal samtlige Maserati-modeller være tilgjengelig også som elbil, og i 2028 skal alle nye modeller som de introduserer være helelektriske.

Dagens portefølje inkluderer Levante, den første SUV-modellen til Maserati, Grecale, en mer allsidig SUV, grand toureren GranTurismo og selvsagt den forførende sportsbilen MC20 samt den toppløse søsteren MC20 Cielo.

Les også:

Debatt