Dette er noe så uvanlig som en Dakar-bil signert Dacia. (Fotos: Dacia)

Sjekk hva Dacia har laget!

Jepp, lille Dacia har rettet blikket mot neste års Dakar-rally, og laget seg en bil som til og med er gatelovlig. Og ja, selveste Sébastien Loeb skal kjøre den!


I desember kom vi over en ganske så oppsiktsvekkende kåring. Eller mer riktig, et oppsiktsvekkende resultat i en kåring.

Hvert år kårer Car Design Review de 10 peneste bilene, og opp på pallen fant en velkjent og ikke så veldig overraskende trio veien. Årets vakreste bil ble Polestar 4, etterfulgt av Kia EV9 og Volvo EX30. Alle tre elbilene er også høyaktuelle her hjemme, og timingen er så perfekt at Polestar 4 til og med får den norske debuten om en drøy uke.

Men det oppsiktsvekkende var vinneren av konseptkategorien, for her er det vanligvis en beinhard kamp mellom store og tunge bilmerker som lager ganske så ville konsept.

Det stoppet ikke lille Dacia, for det rumenske merket eid av franske Renault var frekk nok til å gå helt til topps. Det gjorde de med et konsept kalt Manifesto, først vist fram i 2022.

Muligens ble Dacia så inspirert av prisen at de har valgt å gå videre med bilen, og resultatet er en bil som bør takle de mest krevende terrengene med all enkelhet. Navnet sier da også det meste ‒ Dacia Sandrider.

Sandrytteren har da også et veldig viktig oppdrag. Bilen skal nemlig stå klar allerede i løpet av sommeren, for det ultimate målet for Dacia befinner seg i januar neste år. 2025-utgaven av selveste Dakar-rallyet og World-Rally Raid Championship (W2RC).

Nå er Dacia best kjent for å lage folkelige biler til rimelige priser, så det å kaste seg over en terrengutfordring som dette klarer de ikke helt på egenhånd. Så de har fått hjelp av både motorsport-ekserptene til Renault og britiske Prodrive, sistnevnte selskapet som sto bak bilen som tok Petter Solberg til VM-tittelen i rally tilbake i 2003.

Så det bør være liten tvil om at Sandrider virkelig kan klare en utfordring som Dakar, så får vi se hvor konkurransedyktige bilen blir i de tøffe Ultimate T1+-kategorien.

Dacia og resten av gjengen har fokusert på to viktige ting under utviklingen, nemlig smidighet og vekt. Bilen må selvsagt også oppfylle de grunnleggende behovene til både fører og kartleser, som også har vært involvert i utviklingen helt fra starten.

De, som en viss Loeb, ga allerede helt i begynnelsen av prosjektet sine råd til ingeniører og designere, og har også testet bilen i virtuell virkelighet før bilen fysisk kunne testes.

Vekt er viktig for alle racerbiler, og Dacia har billedlig talt barbert der de kunne. Det betyr at bilen kun har de karosseridelene som er helt nødvendige, og resten er sløyfet.

Det er ingen dekorative eller overflødige deler, og de har selvsagt også fokusert på aerodynamikk.

Førerne har muligens også hintet at det er greit å kunne se hva som er rett foran bilen, for bilen har et kort flytende panser som ikke bør forstyrre synsfeltet. Og ja, nå vi er på forstyrrende elementer.

Mange biltestere klager fælt på at det er brukt skinnende materialer på dashbordet som kan blende føreren, og det har også Dacia tenkt her. Så de har brukt en antireflekterende maling på øvre del av dashbordet, en teknikk som er lånt fra flyindustrien, så selv en skinnende sol bør ikke forstyrre sikten. Noen den jo veldig ofte kan gjøre i en ørken.

Dacia har også formet kabinen med tanke på hva de på innsiden trenger under et løp som Dakar, Sandrider har et modulære dashbord som lar hver av de på innsiden tilpasse ergonomien og utformingen av visse funksjoner til egne krav, forklarer merket.

En Dakar-bil må takle litt mer enn en vanlig bil, og Sandrider har konsolidert underramme og støtfangere, karbonkarosseri, dobbel bærearmsoppheng og en 4x4-girkasse bygget for de utmattende kravene til rally-raid-arrangementer, forteller Dacia.

Det er også et nytt elektrisk system som skal opprettholde optimal kraft, selv under de vanskeligste forholdene.

Alle som deltar i Dakar havner i trøbbel, så her gjelder det å tenke praktisk. Dacia har for eksempel seter trukket i spesielle antibakterielle stoffer som selvregulerer fuktigheten. Reservehjulene er plassert bak et deksel på siden som er enkelt å komme til, og de har også rask tilgang til verktøy om bord uten å måtte åpne en boks eller et skrin.

Faktisk har de tenkt så praktisk at bilen også har en magnetisk plate, innebygd i karosseriet. Hvorfor, spør du kanskje? Vel, boltene har en tendens til å forsvinne ned i sanden, så her kan de like godt henge de fast på karosseriet. Jepp, de går Skoda i næringen når det kommer til smarte løsninger, og ideen kom selvsagt fra en fører som har opplevd akkurat dette problemet.

Sandrider er skodd med en ny generasjon BF Goodrich-dekk som skal gi optimalt grep på alle typer terreng, og som også byr på maksimal motstand mot slag og punkteringer.

Vekt er ikke bare viktig for å forflytte seg raskt og å unngå at bilen setter seg fast i sanden, men også rent bærekraftig når det kommer til forbruk. Dacia sier at de har slanket den ferdige bilen med 15 kilo i forhold til prototypen, og dette har de blant annet klart ved et lettere rørformet chassis, kvittet seg med alle overflødige karosseripaneler og ved å benytte enda mer karbon.

Luftmotstanden er også viktig for forbruket, og denne er redusert med 10 prosent i forhold til prototypen.

Som vi skjønner er varmen en utfordring i et løp som Dakar, og Dacia har tatt grep som inkluderer anti-infrarøde pigmenter direkte integrert med kjøretøyets karosseripaneler i karbon. Faktisk er dette så nytt at de har levert inn et patent for denne prosessen.

Selve drivstoffet er også viktig for bærekraft, og Sandrider går på et syntetisk drivstoff fra Aramco. Det er ifølge Dacia en enkel, rimelig løsning for å redusere miljøpåvirkningen.

De syntetiske drivstoffene kombinerer fornybar hydrogen med sekvestrert CO2, og gir et drivstoff med lavere karbon som er kompatibelt med dagens motorer, er forklaringen.

For Dacia er Dakar Rally det ideelle testområdet for denne teknologien, og hovedgrunnen bak Sandrider.

Bilen som er avduket i dag er ikke helt ferdig, så Dacia skal teste den i flere land utover mot sommeren. Deretter er det klart for en debut i oktober, og det skjer i Rallye du Maroc ‒ den marokkanske etappen av World Rally-Raid Championship (W2RC).

Senere skal de altså delta på Dakar-rally i januar, og deretter på de andre løpene i World Rally-Raid Championship utover 2025.

Det er planlagt tre lag, og den store stjernen blant trioen er utvilsomt Sébastien Loeb som har kjørt Dakar siden 2016. Men han har aldri vunnet, og som du snart skal få se har en annen av Dacias sjåfører vunnet rallyet mange ganger.

En som har kjørt i Extreme E de siste årene er Cristina Gutierrez Herrero, men hun er også rutinert så det holder i Dakar. 32-åringen har kjørt åtte slike siden debuten i 2017, og som et folkemerke overser ikke Dacia kvinnene når de tar spranget til Dakar.

Og de sparer heller ikke på kruttet, for den tredje føreren er en ekte Dakar-legende. Nasser Al-Attiyah har vunnet World Rally-Raid Championship to ganger, og ikke minst har han gått til topps i Dakar-rallyet hele fem ganger.

Vi tipper at verken Loeb, som fyller 50 år i februar, eller Al-Attiyah, hadde sagt ja til dette om Dacia Sandrider ikke hadde hatt noen muligheter, så det blir spennende å se hva den 360 hk sterke terrengbilen klarer i januar.

At den ser bra ut vet vi jo allerede, og her har du fakta rundt Dacia Sandrider:

  • FIA-klasse: Ultimate T1+
  • Chassis: Rørformet
  • Kropp: Karbonfiber
  • Motor: V6, 3 liter, twin-turbo, direkte innsprøytning
  • Maksimal effekt: 265 kW/360 hk ved 5.000 r/min
  • Maksimalt dreiemoment: 539 Nm ved 4.250 r/min
  • Drivverk: 4X4
  • Girkasse: 6-trinns sekvensiell
  • Fjæring foran/bak: dobbel bærearm
  • Fjæringsvandring: 350 mm
  • Hjul: 17-tommers aluminium
  • Dekk: BF Goodrich, 37 tommer
  • Lengde x bredde x høyde: 4.140 x 2.290 x 1.810 mm
  • Akselavstand: 3.000 mm
  • Overheng foran/bak: 590/550 mm

Bildeserie
Debatt