Årets vintertest av rekkevidden er i gang, og på plass er også et par tunge internasjonale organisasjoner. (Fotos: NAF)

Norsk vinter-rekkeviddetest skaper internasjonal oppsikt

Representanter fra to viktige internasjonale bilorganisasjoner er på plass når NAF nå gjennomfører årets vinter-rekkeviddetest for nye elbiler.


I EU har nå elbilene passert de rene dieselbilene når det kommer til nybilsalget, og det kom totalt litt over 1,5 millioner nye elbiler der i 2023.

 

Og som vi vet fokuseres det mye på rekkevidden til elbilene, og med potensielt flere millioner nye elbilister hvert år blir også den praktiske rekkevidden viktig.

Det har NAF for lengst sett, og de har i flere år testet de nye elbilene på markedet for å måle rekkevidde under normal kjøring. Og det inkluderer to omganger, en test på sommeren og en på vinteren. Det er viktig, for elbilene mister en del rekkevidde når det blir kaldt.

‒ Elbiltesten er en viktig brikke i vårt arbeid for å sikre god forbrukerinformasjon om elbilenes egenskaper under norske forhold til elbileiere og de som er fremtidige elbileiere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

‒ Elbilsuksessen i Norge, hvor hver fjerde bil på veien nå går på strøm, viser at det er mulig å få til omstilling og få ned utslipp.

Testene har fått det velklingende navnet El Prix, og her tar NAF og Motor med seg over 20 nye elbiler ut på en omfattende testrute, og rekkevidde, forbruk og ladeegenskaper testes under vinterforhold.

Dette «løpet» skaper også internasjonal oppsikt.

I år er finner en svært viktig person veien til Norge for å overvære testen, nemlig Sigrid de Vries ‒ direktør i European Automobile Manufacturers’ Association forkortet ACEA som samler mange av de europeiske bilmerkene, inkludert BMW, Mercedes, Fiat, Ford, GM Europa, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Volkswagen og Volvo.

‒ Adopsjon av elektriske kjøretøy har satt fart de siste årene, men for å raskt avkarbonisere må vi ikke bli selvtilfredse, sier hun.

‒ Effektiv og pålitelig testing er avgjørende for å bygge kundenes tillit og akselerere overgangen til elektriske kjøretøy i Europa. El Prix-testen fremmer dette felles målet ved å sette et referansepunkt for testing under lave temperaturforhold.  

Og det er flere internasjonale sentrale bilpersoner på plass.

NAFs internasjonale paraplyorganisasjon er FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), og de legger selvsagt til rette for å dele erfaringene fra testen og ekspertisen som bygges opp også internasjonalt.

For andre år på rad vil Laurianne Krid, leder av FIA Region 1, representere FIA på testen.  

‒ Med økt elbilsalg i det europeiske markedet og ambisjonen om å gjøre transportsektoren fossilfri, spiller FIAs medlemmer, som NAF, en nøkkelrolle både som eksperter og som interesseorganisasjon, sier hun.

‒ Eksperter, når de tester den praktiske rekkevidden på disse bilene under tøffe værforhold, og gjennom påvirkningsarbeidet for å sikre best mulig forbrukerinformasjon. Jeg er personlig veldig spent på å delta i testen for andre år på rad, og å se at den skyter enda mer fart enn i fjor.  

Den vinterlige halvdelen av El Prix har vist at elbilene taper rekkevidde om vinteren, og noen elbiler faktisk så mye som en tredjedel. Under sprengkulde som vi har hatt kan rekkevidden til en elbil nærmest halveres. Dette er viktig å vite, for en feilberegning av rekkevidden i sterk kulde kan få alvorlige konsekvenser.

Men NAF har fortsatt ikke fått gjennomslag om en offisiell vinter-WLTP her i Europa, og vil derfor fortsette sine El Prix-tester.

‒ Selv om elbilteknologien hele tiden er i utvikling, vil mange biler oppleve et betydelig tap av rekkevidde i kalde temperaturer, sier Skjøstad.

‒ At forbrukerne er forberedt på hva de møter, og å dele våre erfaringer med bilindustrien, er en viktig del av NAFs arbeid.

De har nå tatt fatt på årets vintertest, den femte i rekken, og den store nyheten er at dette inkluderer hele tre elektriske stasjonsvogner ‒ Opel Astra Sports Tourer, Peugeot e-308 og Nio ET5 Touring.

Og ja, så får vi se om det blir ny rekkevidderekord, for rekkeviddekongen Lucid Air er på plass og skal utfordre Tesla Model S’ 530 kilometer som den klarte under fjorårets vintertest.

Det er sikkert både Laurianne Krid (t.v.) og Sigrid de Vries spente på.

Les også:

Debatt