Sikrere enn banken

Allerede i 1928 presenterte Mercedes den alle første «Guard»-bilen,og to år senere bestilte den japanske keiseren seg en slik. Ni tiår seneresitter fortsatt viktige personer godt panseret i slike biler.


Man hører ofte at alt var bedre før i tiden, men det er nok
heller motsatt. Bare tenk på hvordan vikingene herjet. Så nei, tipper det er
bedre i dag.

Rike, viktige og berømte personer har alltid levd i fare for
å bli utsatt for både ran, overfall og det som verre er, og nøkkelen for å føle
seg trygg er selvsagt å forsvare seg.

-->
I bilene som kom for fullt utover 1910-tallet hadde de ikke noen muligheter til det, og VIP’ene var nesten like utsatte i disse som da de spaserte på gaten.

Mange hadde ikke en gang dører, og sikkerheten var det altså
så som så med.

I mange år var faktisk en av de vanlige metodene for å
hindre at bilene ble stjålet å ta med seg rattet når man parkerte, akkurat som
man pleide å ta med seg sykkelsetene for ikke så veldig lenge siden.

Dørlåsene kom utover 1920-tallet, og utover det samme tiåret
begynte bilprodusentene også å fokusere mer på sikkerhet.

Det inkluderer i høyeste grad Mercedes, som tok dette til
nye høyder.

I 1928 presenterte den gang Daimler-Benz en Pullman i Nürburg
460-serien (W 08), og denne pluss to pansrede Model 770 «Grand Mercedes»
Pullman bestilt av keiser Hirohito var de tre originale eksemplarene av slike
spesialbiler.

Tyskerne var dermed de første som leverte fabrikksklare biler
med ekstra sikkerhet.

Og Mercedes gjorde noe annet smart.

De satset på ultraluksuriøse og digre vogner, og dermed var
veien kort til de rike og berømte som følte seg ekstra utsatt og trengte
beskyttelse.

Denne formelen fungerte, og siden har Mercedes laget slike digre
og luksuriøse ‒ og ‒ skuddsikre biler. De hører alle hjemme i den såkalte Guard-familien
til tyskerne.

På 1930-tallet ville de tyske myndighetene ha pansret til sine gjester på statsbesøk, og dermed tok Guard-bilene et nytt skritt.

(Her er saken rettet, ettersom Daimler selv først hevdet at det var snakk om en Model 600, noe de har gått tilbake på senere.)

Dette var også starten på et tett samarbeid mellom myndighetene og bilprodusenten.

Mercedes fikk seg altså en ny utfordring, for de skulle lage en spesialbil ut av en «vanlig» bil. Dette løste de smarte folkene i Stuttgart, og dermed startet en ny æra for stjernemerket.

Siden har en lang rekke land bestilt slike pansrede biler til sine statsledere over hele verden.

Mercedes bygger altså inn sikkerheten mens de setter sammen
bilen, og dermed klarer de å spesialtilpasse løsningene på en helt annen måte
enn om det skal ettermonteres.

Bilene er i utgangspunktet store, og det hjelper ikke på tyngden at den skal ha et ekstra lag med beskyttelse.

Og en annen utfordring er at om bilen blir utsatt for
angrep, må man kunne flykte raskt.

Mercedes har løst dette med å putte inn digre motorer, blant
annet en V12 med 530 hestekrefter med et dreiemoment på 830 Nm ved 1.900 r/min.

Dermed bør det også være mulig å komme seg raskt unna angriperne.

Men rekker man ikke det, så har bilen mottiltak også.

Eksempler på hva bilene kan utstyres med er:

  • Friskluftsystem som beskytter passasjerene mot røyk
    eller gasser
  • Selvaktiverende brannslukningsanlegg
  • Offisielt utstyr, f.eks. sirene, roterende lys og
    toveis radio
  • Nødstartbatteri
  • Enkelt betjent alarmsystem
  • Eksternt kommunikasjonssystem (høyttaler/mikrofon)

Bilene til Mercedes har klassifiseringen VR9 og VR10, og den
siste må tåle det aller meste ‒ selv bomber. VR10 er det høyeste nivået for
sivile biler.

Så om du har vært og slengt med leppa på sosiale medier og trollet de gale personene, har Mercedes per i dag tre løsninger for deg ‒ Mercedes-Maybach S 650 Guard, Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard og Mercedes-Benz S 600 Guard.

Mercedes-Maybach S 650 Guard

Maybach betyr at dette er luksus fra øverste hylle, og når
det i tillegg står Guard på slutten av modellnavnet vet dere nå hva det betyr.

En Mercedes-Maybach S 650 Guard som kom i 2015 er den eneste
av produksjonssedanene som kan skryte av en VR10-beskyttelse, og er en vogn på
5,46 meter som bør gi nok plass til beina for de bak.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

Her dukker en annen kjent benevnelsen opp, nemlig Pullman.
Da vet vi at dette er et virkelig flak, og en S 650 Pullman måler da også det
samme som typebenevnelsen er ‒ altså 6,50 meter. Akselavstanden er på formidable
4,41 meter, og det er like langt som en A-klasse er totalt.

Dette er den eneste stat-limousinen som kommer ferdig
preppet fra fabrikken med et sikkerhetsnivå på VR9.

Mercedes-Benz S 600 Guard

Verken Maybach eller Pullman dette her, men for de aller
fleste holder en S 600 i lange baner.

Denne er 5,25 meter lang, og har en rekke førerassistenter
og en komfort i luksusklassen.

I 2014 var dette den første bilen som ble sertifisert med
VR9-beskyttelse, så du bør føle deg ganske så trygg i en slik.

Så Mercedes tar sin arv fra 1928 på alvor, og har siden 1980 tilbydd ekstra beskyttelse på alle S-klasse-modellene de har kommet med ‒ altså seriene 126, 140, 220, 221 og dagens 222.

Her er dagens tre panservogner samlet til et aldri så lite familiefoto:

Og alt var ikke bedre før i tiden, selv om vi liker å tro
det!

Les også:

Les mer om:

Nyheter