Annonse
Hjem Nyheter Ny gigant-fusjon på trappene

Ny gigant-fusjon på trappene

Fiat Chrysler droppet i sommer planer om en sammenslåing med Renault, men har nå funnet tonen med den franske rivalen Peugeot.

Bilindustrien opplever nå endringer de aldri tidligere har vært i nærheten av.

Framtidens biler må ha helt nye og mer miljøvennlige drivlinjer, de mer være koblet til nett og kunne kommunisere med andre biler og kilder.

De må ha svært moderne teknologi og være så intelligente at de faktisk kan «snakke» med de på innsiden, og de må kunne kjøre av seg selv.

Det sier seg selv at det er knyttet enorme utgifter til utvikling av alt dette, og de litt mer utsatte bilprodusentene er nødt til å finne partnere for å kutte kostander.

Saken fortsetter under Annonsen

Ellers overlever de ikke.

Styret i Fiat Chrysler Automotive (FCA) har jobbet en stund med å finne noen de kan slå seg sammen med, og i sommer trodde de at de hadde funnet den perfekte partneren i den franske Renault-gruppen.

En slik sammenslåing ville gjort de to til verdens tredje største produsent, og medregnet Renaults alliansepartnere Nissan og Mitsubishi ville de blitt verdens største med et salg på rundt 15 millioner biler i året.

Renault-styret tente på idéen, og ga grønt lys for videre samtaler. Resten av bilverden heiet også på denne sammenslåing, som virket veldig smart og gjennomtenkt.

Men så var det de franske politikerne da.

Renault-gruppens største enkeltstående eier er den franske stat som eier 15 prosent, og de har en lei tendens til å blande seg inn i Renaults avgjørelser.

Finansministeren Bruno Le Maire var riktignok positiv til en sammenslåing, men krevde en rekke garantier rundt jobber, framtidige hovedkvarter og drift.

FCA sa raskt at de politiske forholdene i Frankrike gjorde det hele umulig, og trakk seg fra hele prosjektet.

Men nå skjer det nye ting i Frankrike.

Onsdag bekreftet både FCA og PSA at de er i samtaler, men de hadde ikke noe mer å legge til på nåværende tidspunkt.

Den franske gruppen inkluderer merkene Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall, og er uheldigvis også deleid av den franske stat som eier rundt 12 prosent.

Denne sammenslåingen kan altså møte på akkurat de samme hindringene som torpederte sommerens planer, nemlig franske politikere.

Men det spørs om disse tør å blande seg like mye inn denne gang, og nå er det heller ingen alliansepartnere som innvikler prosessen å ta høyde for.

Børsfolket har iallfall troen på de nye planene, og sendte aksjekursen både til FCA og PSA opp onsdag formiddag.

De to gruppene er totalt verdsatt til rundt 50 milliarder dollar, PSA rundt 24 milliarder og FCA til rundt 26 milliarder.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker