Så var Mercedes-kundene også fornøyde

Norsk Kundebarometer setter bedriftene opp mot hverandre, men på 2020-utgaven var ikke Mercedes å se blant de 153 bedriftene som var rangert. Men frykt ikke, stjernemerket har godt fornøyde kunder.


Det er BI som står bak «Norsk Kundebarometer», en oversikt som
viser hvordan kundene rangerer de største selskapene i Norge.

I år hadde BI plukket ut 153 selskaper, hvor de også hadde
funnet plass til de 10 mest registrerte bilmerkene i Norge.

Så dermed ble merker som Toyota, Volvo, Volkswagen, Audi, BMW
og Tesla målt opp mot hverandre, men av de som manglet var snodig nok Mercedes.

De forklarer selv at på grunn av manglende tilgang på
ladbare modeller i 2019 falt merket ned til 13. plass på
registreringsoversikten, og dermed kvalifiserte de seg heller ikke til årets
kundebarometer.

Men ifølge Mercedes Norge finnes det også en uoffisiell liste
som er basert på eksakt samme metodikk som de andre er målt mot. Og her flekser
det tyske merket muskler.

Som du kunne lese i gårsdagens sak var det Toyota som hadde de mest fornøyde kundene blant bilmerkene, og tilfredshet-scoren på 82,6 holdt også til en 4. plass på den totale listen som hadde Vinmonopolet, OneCall og Finn.no på de tre øverste plassene.

Men på den uoffisielle listen som Mercedes henviser til ville
Toyota rykket ned én plass, for det tyske merket sier at de scoret 82,7 poeng
på denne.

Det er altså 0,1 poeng foran Toyota, og best blant bilmerkene.
Det ville også gitt en 4. plass på den totale listen.

‒ Først og fremst er det veldig gledelig at Mercedes-Benz gjør så stor framgang, og får en meget bra score av kundene. For meg er det det aller viktigste. Det er gjort en meget bra jobb hos mange forhandlere for å klare en så stor framgang, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.

Den store undersøkelsen tar utgangspunkt i salg av nye og
brukte biler, men legger ikke vekt på servicemarkedet hos merkeforhandlere.

Volvo har gått seirende ut av dette barometeret de to
foregående årene, men i år falt de ned til 10. plass av de 153 som ble rangert.
De var det 3. beste bilmerket.

Mercedes var rangert som nummer 29 i Norge i fjor med 77,9 poeng, og har sin beste plassering fra 2016 da de var ranket som det 9. beste selskapet målt etter fornøyde kunder.

Her er den uoffisielle listen som også inkluderer Mercedes og andre som ikke kvalifiserte seg til den offisielle listen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter