Annonse
Hjem Nyheter Toyota-eierne mest fornøyde

Toyota-eierne mest fornøyde

Volvo har dessverre gått på en liten sprekk, men Toyota holder koken i kampen om Norges mest tilfredse bilkunder.

Både her hjemme og i det store utlandet er vi vant til at Toyota og dattermerket Lexus regjerer kåringer rundt kundetilfredshet, og året 2020 er ikke noe unntak. Iallfall når det kommer til norske kunder.

Handelshøyskolen BI er selvsagt opptatt av hvordan kundene opplever de store norske selskapene, for et viktig element om man skal lykkes i forretningslivet er fornøyde kunder.

BI har målt kundetilfredshet i over 20 år, og ser vi på resultatene fra 2006 og fram til nå utpeker flere bilmerker seg på BI-målingen. Noen har endog blitt kåret til Norges aller beste.

I 2007 gikk Toyota helt til topps på «norsk kundebarometer», i 2009 tronet BMW øverst, mens Volvo hadde Norges mest fornøyde kunder både i 2018 og 2019.

Saken fortsetter under Annonsen

Nå er barometeret for 2020 klart, og selv om det ikke var noen bilmerker på pallen, er det flere merker som har grunn til å være fornøyde med resultatet.

Helt øverst finner vi en favorittplass til mange, nemlig Vinmonopolet med en score på 85,0. Deretter følger OneCall med 83,6, og den tredje pallplassen går til Finn.no med 83,2.

Det første bilmerket følger på 4. plass, og Toyota oppnådde scoren 82,6. Det er litt ned fra i fjor, hvor de fulgte rett bak topplasserte Volvo med 83,4.

Men det uansett et godt resultat, og de kan altså skryte av å være best blant bilmerkene.

‒ Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyotas forhandlere over hele landet. Kåringen bekrefter våre interne målinger som forteller at vi lykkes med den målrettede og systematiske jobben med å skape gode kundeopplevelser, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

BMW er nærmest Toyota av bilmerkene, og det tyske merket plasserer på 6. plass med 81,2 poeng. Det er én plass opp fra i fjor.

Volvo må dermed se to bilmerker foran seg, men trøsten får være at de akkurat holder seg inne blant topp-10 med 80,0 poeng. Det holder også til å få status som en 5-stjerners bedrift, så fortsatt har svenskene ganske så tilfredse kunder.

Skoda har på sin side mistet en stjerne, ettersom tilfredsheten har gått fra 80,8 i 2019 til 79,9 i år. Det holder til en 12. plass, og fjerde best blant bilmerkene.

Tesla har slitt med et dårlig rykte når det kommer til kundebehandling, noe som også har kommet fram på BI’s kundebarometer. I fjor var de helt nede på 51. plass med en score på 75,5.

Men ifølge barometeret går det den riktige veien nå, og Tesla har avansert helt opp til 16. plass på årets liste med 79,4 poeng.

Et annet merke som har slitt det siste året er Audi, som fikk et noe snodig problem i fanget. De klarte nemlig ikke å få typegodkjent mange nok biler, og får ikke kundene produktet de er på jakt etter ‒ så ja, da blir de litt grinete.

Audi har dermed falt fra en sterk 6. plass med 82,0 poeng i 2019, og helt ned til 17. plass og 79,4 poeng i 2020. Dermed har også det tyske merket mistet én stjerne.

Deretter er det et stort sprang til det neste bilmerket, Hyundai. Med en score på 76,1 er det nummer 35, og siden de ikke var blant de 154 som utgjorde fjorårets barometer vet vi ikke hvilken vei tilfredspila nå peker.

Nissan med sin populære elbil Leaf er nummer 8 blant bilmerkene, og den japanske produsenten landet på 75,4 poeng og totalt en 45. plass. Nissan var nummer 32 i fjor med et resultat på 77,6.

Det nest dårligste bilmerket på årets barometer er kanskje overraskende Volkswagen. Vi finner det tyske folkebil-merket først nede på 48. plass, og det er ned fra 33. plass i fjor. Og med tanke på at det er en ny Golf og en splitter ny elbil-modell på gang så bør kanskje VW ta noen grep.

Nederst av bilmerkene, men likevel godt plassert på øvre halvdel av kundebarometeret, finner vi Mitsubishi. Merket med hybrid-storselgeren Outlander er på 66. plass, og en score på 73,1 holder kun til 3 stjerner. Mitsubishi var helt oppe på 24. plass i fjor, og da med 4 stjerner. Så sammen med Volkswagen bør de kanskje ta den berømte «samling i bånn».

Men som sagt var også Mitsubishi godt plassert på øvre halvdelen av tabellen om vi ser barometeret under ett, og de som virkelig har grunn til å ta samling helt der nede er Bunnpris, Get og Joker som har de tre dårligste scorene på årets norske kundebarometer.

Og ja, vi mangler noen bilmerker på oversikten. I år finner vi for eksempel ikke merker som Mercedes, Porsche, Ford, Peugeot, Renault, Opel, Mazda, Suzuki og Seat på BI’s oversikt.

Topp-10 uansett bransje:

Plassering Bedrift Tilfredshet
1 Vinmonopolet 85,0
2 OneCall 83,6
3 Finn.no 83,2
4 Toyota 82,6
5 Sbanken 82,0
6 BMW 81,2
7 Interoptik 80,9
8 Flytoget 80,7
9 Gjensidige 80,4
10 Volvo 80,0

Bilmerkene:

Plass (totalt) Merke Tilfredshet Endring 2019
1 (4) Toyota 82,6 -0,8
2 (6) BMW 81,2 -0,7
3 (10) Volvo 80,0 -3,7
4 (12) Skoda 79,9 -0,9
5 (16) Tesla 79,4 +3,9
6 (17) Audi 79,4 -2,6
7 (35) Hyundai 76,1
8 (45) Nissan 75,4 -2,2
9 (48) Volkswagen 75,0 -2,4
10 (66) Mitsubishi 73,1 -5,3

 

Sjekk hele kundebarometeret til BI her.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker