- Annonse -
HjemNyheter8 av 10 bryter fartsgrensen

8 av 10 bryter fartsgrensen

Sjåførene glemmer seg bort, eller så syns de veien er så god at den burde hatt høyere fartsgrense. Se hvor mye de risikerer i bot.

Rekk opp hånda om du noen gang har lurt på hva fartsgrensen faktisk er der du kjører. For ja, det er fort gjort å overse et fartsskilt, og dermed bli usikker på hvilken fartssone du er i.

- Annonse -

I framtiden slipper vi heldigvis å bekymre oss over akkurat dette problemet, for det blir stadig vanligere med en teknologi som leser av skiltene som bilene passerer. Da sier bilen selv ifra.

Uansett er det sjåførens ansvar å vite hva fartsgrensen er, og holde denne. Altså ikke mye over eller mye under, men faktisk kjøre rundt tillatt hastighet om forholdene tillater dette.

Men det er mange som bryter tillatt hastighet, og spesielt om det er i 80-sone. Det viser en ny undersøkelse fra Trygg Trafikk.

Kantar har gjennomført en ny undersøkelse for organisasjonen, og der kommer det fram oppsiktsvekkende tall.

- Annonse -

Faktisk svarer 8 av 10 av de spurte at de bryter fartsgrensen nå og da når de kjører i en 80-sone, mens 2 av 10 sier de bryter denne konsekvent.

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen Trygg Trafikk, er lite imponert.

– 4 av 10 dødsulykker skyldes for høy fart. At så mange innrømmer at de stadig bryter fartsgrensen tyder på at folk ikke forstår risikoen de utsetter seg selv og andre for, mener han.

Går derimot farten ned er flere villig til å følge tillatte hastighet, og i 50-sone svarer 17 prosent at de kjører over fartsgrensen nesten hele tiden. Men dette er en kraftig økning fra 2019, hvor kun 4 prosent svarte det samme.

- Annonse -

Totalt innrømmer nesten halvparten av norske bilister at de av og til eller oftere bryter fartsgrensen i 50-sone.

– Det er særlig alvorlig at så mange kjører for fort i de lavere fartssonene. Det er snakk om tettbygde strøk og boligstrøk med barn og myke trafikanter. Da er det ekstra viktig å holde farten nede og være årvåken. Vi i Trygg Trafikk ønsker også flere politikontroller i tettbygde områder, sier Johansen.

Også i 30-sonen avslører den ferske undersøkelsen at stadig flere kjører for fort, for mens 8 prosent sa at de nesten alltid brøt denne i fjor er det 16 prosent som bekrefter dette i år.

3 av 10 sier at de gjør det av og til eller oftere, og det er de under 30 år som har minst respekt for 30-sonen. 29 prosent av disse svarer at de kjører nesten konsekvent over 30-grensen.

Så hva er grunnen til at norske bilister har såpass lite reseptekt for fartsgrensene?

Jo, nesten halvparten svarer at de rett og slett glemmer seg bort, mens 37 prosent svarer at de syns veiene er så gode at de kan kjøre fortere enn tillatte hastighet.

‒ Årvåkenhet er noe av det viktigste for alle som kjører bil. Det innebærer også å følge med på fartsgrensen og overholde den. Den er ikke tilfeldig, men satt på bakgrunn av veistandard, trafikkmengde og sikkerhetsmarginer, avslutter Johansen.

Hva koster det så å kjøre for fort?

Dette er bøtesatsene for å bryte fartsgrensene til og med 60-sone:

  • Til og med 5 km/t for fort:          800,-
  • Til og med 10 km/t for fort:        2.100,-
  • Til og med 15 km/t for fort:        3.800,-
  • Til og med 20 km/t for fort:        5.500,-
  • Til og med 25 km/t for fort:        8.500,-

Dette er bøtesatsene for å bryte fartsgrensene fra 70-sone og høyere:

  • Til og med 5 km/t for fort:          800,-
  • Til og med 10 km/t for fort:        2.100,-
  • Til og med 15 km/t for fort:        3.400,-
  • Til og med 20 km/t for fort:        4.700,-
  • Til og med 25 km/t for fort:        6.400,-
  • Til og med 30 km/t for fort:        8.500,-
  • Til og med 35 km/t for fort:        10.200,-

I tillegg er det også en bot for å kjøre mellom 36- og 40 km/t for fort i 90-sone eller høyere, og denne lyder på 10.650 kroner.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her