Etterspørselen av båt og bobil har eksplodert

Korona-krisen er et tilbakelagt stadium. Iallfall om vi ser på etterspørselen av brukte båter og bobiler.


Det er fortsatt krise i nybilsalget, som falt -34 prosent i april. Men de siste ukene har forhandlere rapport at ting begynner å gå den rette veien igjen, og spesielt har etterspørselen av bruktbiler fått fornyet fart.

Og at bilsektoren nå begynner å se begynnelsen på slutten av korona-krisen bekrefter også tall fra Finn.no, som også har sett en nedgang i antall annonser under krisen.

‒ Smittefrykt og klare anbefalinger om å avstå fra å ha
kontakt med andre har nok utsatt mange privatsalg. Mange har også blitt
permittert fra jobbene sine og da er nok ikke kjøp eller salg av kapitalvarer
som bil, båt eller MC første prioritet, forteller Eirik Håstein,
produktdirektør for Finn motor.

Forhandlere har holdt oppe Finn-trykket også under den
utsatte april-måneden, uten at det har hjulpet så veldig mye.

‒ Den siste tiden har imidlertid salget begynt å øke hos
forhandlerne, og det ser vi også på antall solgte biler på Finn, sier Håstein.

Vi er nå på full fart mot sommeren, og når en utenlandstur
foreløpig er utelukket kan åpenbart mange tenke seg en båt som en fin
erstatning.

For interessen for båt har eksplodert så mye at den
seksjonen på Finn faktisk har dratt opp trafikken generelt til Finn motor så
mye at denne økte med 17,7 prosent i april.

‒ Trafikken til båtannonser har nå en vekst på 37 prosent,
og etterspørselen er så stor at markedet har problemer med å levere nok nye
båter. Med oppfordringen om Norges-ferie i år, er det nok mange som kunne tenke
seg å kjøpe en båt, eller som kanskje revurderer å selge båten sin i disse
dager, sier Håstein, og legger til:

‒ Skal du selge er det nå du bør gjøre det ‒ vi hører om
både budrunder og objekter som selges på bare noen få timer.

Som vi spådde for noen uker siden gir nå korona-restriksjoner også en voldsom oppsving i etterspørselen av bobiler. Mange planlegger nemlig en skikkelig Norges-ferie, og hva er bedre enn å gjennomføre en slik med en bobil?

‒ Bobilmarkedet har mye av den samme utviklingen som båt.
Her er det også nedgang i antall tilgjengelige objekter, mens etterspørselen er
skyhøy og hadde en økning på hele 27 prosent i april i år sammenlignet med i
fjor. Det er nok mange som kunne tenkt seg, eller har tenkt seg på Norges-ferie
med bobil denne sommeren, sier Håstein.

En tredje sesongbasert gruppe er MC, og på Finn startet året
med betydelig vekst i antall objekter. Men i april var det færre objekter, men
totalt sett har markedet for MC vært større enn på samme tidspunkt i fjor.

Og interessen for MC har vært større enn samme periode i fjor,
for Finn har registrert en økning av antall besøkende som sjekker ut MC-tilbudene
både i første kvartal og i april.

Les også:

Les mer om:

Nyheter