Annonse
Hjem Motorsport Så like er rallybilen og gateversjonen

Så like er rallybilen og gateversjonen

Rallybilene er basert på vanlige modeller, men hvor like er de egentlig?

Det heter seg at det som utvikles i motorsporten etter hvert finner veien til personbilene, men er det riktig?

Svaret er ja, spesielt når det kommer til rally. Firehjulstrekk, turbo, direkte innsprøytning og mer kompakte motorer er fire store eksempler på nettopp dette.

Et merket som satser tungt på rally er Skoda, og da tenker vi ikke bare på den ypperste WRC-klassen som kjører med biler som ikke kan sammenlignes med de som kjører rundt på vanlige veier.

Den store utviklingsmodellen for personbiler er de som hører hjemme under for eksempel Rally2-reglementet, hvor det internasjonale bilsportforbundet FIA sier at bilene må inneholde en viss mengde med originale deler og bilene ikke kan koste over 200.000 euro.

Saken fortsetter under Annonsen

Skoda tilbyr slike rallybiler til private team, og dette er mer eksakt Skoda Fabia Rally2 evo.

Det er en slik bil Petter Solbergs sønn Oliver som representerer Sverige kjører.

Denne består totalt av rundt 3.000 komponenter, hvorav rundt 40 prosent kommer fra gateversjonen ‒ inkludert motorblokka. Så nesten halve bilen er «original», og mye av det som ikke er det kommer senere til gateversjonen.

Motoren i seg selv må ifølge reglementet være basert på en produksjonsmodell, og Skoda Motorsport har løftet 1.8-literen fra den kinesiske Superb-utgaven og gjort den om til en 1.6-liters versjon med mer enn 280 hestekrefter og et dreiemoment på 425 Nm i en Fabia Rally2.

Så her har de altså hentet en motor fra en gatebil og satt den inn i en rallybil, men det igjen gjør sitt til at personbilene får langt mer effektive motorer.

Skodas ingeniører har for eksempel videreutviklet både turboer, direkte innsprøytning og mer effektive motorer til rallybilene, og dette har senere kommet til personbilene. De populære TSI-motorene til Skoda er for eksempel et resultat av dette.

Et annet godt eksempel er quattro som revolusjonerte rallysporten tidlig på 1980-tallet, og bilene utstyrt med firehjulstrekk var ustoppelige. Det tok ikke så veldig lang tid før fabrikantene også så potensialet for dette i personbiler, og i dag er firehjulstrekk helt vanlig i disse.

Skoda har for eksempel solgt flere enn én million 4×4-biler siden 1999.

I og med at nesten halvparten av delene i en Fabia Rally2 er fra en serieprodusert modell så betyr dette at dess bedre en original bil i utgangspunktet er jo enklere blir det å utvikle en god rallybil.

Så det er ikke rart at ingeniørene fra Skoda Motorsport jobber tett med ingeniørene til Skodas personbiler, og her flyter informasjonen begge veier. Dermed kan de sammen utvikle bedre biler, både til rallysporten og til de vanlige gatene.

Men selv om for eksempel Skoda Fabia Rally2 evo og Skoda Fabia er ganske like søstre, er det selvsagt noen store forskjeller på de også.

Rallybilene må ha veltebur og annen sikkerhet som bilene på vanlig veier ikke trenger, er stivere og instrumentpanelet som er basert på produksjonsmodellen har fokus på annen informasjon som er viktig når man kjører rally.

Den elektriske kontrollenheten kalt ECU som kontrollerer elektroniske sensorer og førerassistenter er også en helt annen, og inneholder også en datalogger som ikke bare gir ingeniørene viktig informasjon ‒ dette åpner også for at rallyføreren kan sjekke ting som sporvalg og girskifter og dermed dra lærdom fra dette.

Og siden vi nevnte gir, rallyversjonen av Fabia har en 5-trinns sekvensiell girkasse som hjelper til at bilen klarer sprinten opp til 100 km/t på 3,6 sekunder.

Det kan du selvsagt bare glemme i en vanlig Fabia, men den slektes uansett ganske så mye på den langt villere rallysøsteren.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker