Helsprekk for fjorårets folkemodell

Tesla Norge vil nok raskest mulig legge mai 2020 bak seg, for dette var måneden de i snitt kun registrerte én bil daglig. Bilsalget generelt fikk seg som ventet en knekk.


I fjor var Tesla Model 3 årets klart mest solgte bil i
Norge, og den rimeligste elbilmodellen til det amerikanske merket toppet
registreringslisten med formidable 15.683 eksemplarer. Det gir et snitt på nesten
43 nye Model 3 hver eneste dag, året rundt.

Nå kunne ikke Tesla forvente seg slike tall også i 2020, men
senest i mars snuste de på 1.000 registrerte Model 3. Men dette er normalt en
sterk måned for Tesla, som ofte registrerer biler i forbindelse med kvartalsresultatet.

Og allerede i april falt antall registreringer ned til kun 44 eksemplarer av fjorårets folkemodell og totalt 74 Tesla-modeller, men så ille som det var i mai kunne de ikke ha forventet seg.

Nå har korona-tiltakene sendt bilsalget til bunns over hele
Europa, og i Norge falt antall registeringer med -39 prosent i forrige måned,
ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det ble totalt registrert 7.998 nye biler, hele 5.119 færre
enn mai 2019.

Som alltid er det noen som klarer seg bedre enn andre, og
Volkswagen berget seg best gjennom den tunge måneden med 1.225 nyregistreringer.
Også Toyota klarte seg brukbart med 828 biler, mens Audi var på tredjeplass med
638 nybiler.

I den andre enden befinner Tesla seg, som totalt kun fikk
registrert 31 biler. Merket som var fjorårets nest mest solgte gikk altså på skikkelig
smell, og ettersom det var 31 dager i mai betyr dette et snitt på én bil per
dag.

Suzuki var det nest dårligste merket i mai blant de 20 mest
populære, og de endte på akkurat 100 biler.

Mye av grunnen til at Tesla havarerte er at den regjerende salgsmesteren gikk på en sjelden stor sprekk, og endte på smått utrolige åtte biler. Dette var soleklart dårligst av de 20 mest populære modellene, hvor Volvo V60 var nest dårligst og endte på 93 registreringer ‒ altså langt foran Model 3.

Men takket være en god mars-måned er det ikke full krise rundt
Model 3, som totalt er den sjuende mest populære bilen etter årets fem første
måneder med 1.268 eksemplarer.

Tesla er totalt det 13. mest populære merket, og det er
registrert 1.513 nye slike biler fra det merket så langt i 2020.

Helt i toppen har Volkswagen, som akkurat knep totalseieren
foran Tesla i 2019, fått overraskende kamp av en konsernsøster.

Audi, som har slitt voldsomt med å få godkjente biler etter
at EU innførte nye utslippskrav, har fått et overraskende høyt salgstempo rundt
elbilen e-tron. Det ble registrert 579 slike i mai, og totalt troner den
elektriske SUV-modellen på toppen med 5.165 biler.

Nummer to er Volkswagen Golf, som nå kommer i ny drakt. Den
tidligere folkebilen var også mai’s mest populære i Norge med 621
registreringer, og er på andreplass sammenlagt med 3.097 biler.

Volkswagen har nå fått seg en luke helt på toppen med totalt
6.175 biler så langt i 2020, mens Audi er klar toer med 5.586 og Toyota følger
på tredjeplass med 4.233 biler.

Morsomt nok har det britiske merket MG slått seg inn blant
de 20 beste, og står bokført med 526 biler så langt i år ‒ tre flere enn
Porsche på 20. plass.

Dette skyldes selvsagt elbilen MG ZS EV som har kommet til Norge, og gitt det kinesiskeide merket en lovende start på comebacket.

Elbilene hadde en markedsandel på 43,1 prosent i mai, mens
34 prosent av personbilene hadde hybriddrift.

Andelen bensinbiler fortsetter å synke, og var på 11,9
prosent (17,9 prosent i 2019), men dieselbilene sto for 11,7 prosent av
nybilregistreringene i forrige måned.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter