Jubler etter lovendring

Lastebilforbund innkasserte en stor seier da Stortinget endret loven i kampen mot ulovlig lav lønn blant utenlandske transportører.


Vi har alle hørt det noe merkelig uttrykket kabotasje, et
ord som ofte trekkes fram når det snakkes om like konkurransevilkår i
transportbransjen.

Dette betyr enkelt transport over landegrensene, og utenlandske
transportører som gjennomfører oppdrag i Norge og som dermed driver kabotasjekjøring
må forholde seg til spesielle regler.

En utfordring knyttet til kabotasje-transport er at når det blir oppdaget brudd på reglene, kan det være problematisk å dele informasjonen ‒ og dermed slipper mange også billigere unna.

Den norske transportnæringen har lenge ment at dette fører til
ulike konkurransevilkår, og har nå blitt hørt.

Tirsdag diskuterte Stortinget allmenngjøringsloven, og mer
bestemt om det skal bli lov å dele dokumentasjon rundt lønns- og arbeidsvilkår.

For akkurat dette er et stort problem knyttet opp mot
kabotasje.

Det er tidligere avdekket at 46 prosent av de utenlandske sjåførene
fikk utbetalt lovlig lønn, og det er selvsagt veldig problematisk både sosialt
og når det kommer til konkurransevilkår.

– I mange av tilfellene har derfor ikke norsk og utenlandsk
transport like konkurranseforhold. I tillegg vil lovendringen gi en
trafikksikkerhetsmessig effekt, sa Gisle Meininger Saudland, saksordfører fra
arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, på talerstolen da Stortinget skulle
ta stilling til dette torsdag.

Og lovendringen ble da også vedtatt.

– Dette vil åpenbart styrke og effektivisere tilsynet med
lønns- og arbeidsvilkår, og være et viktig bidrag til like konkurransevilkår i
transportnæringen. Vedtaket er nok en viktig seier for NLF og våre
samarbeidspartnere, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund
(NLF).

Lovendringen åpner for at Statens vegvesen kan innhente
dokumentasjon på lønns- og arbeidsvilkår under kontroller, og deretter dele
dette med Arbeidstilsynet.

Dermed blir det enklere å håndheve lovverket, og det vil
også føre til mer direkte konsekvenser for de som bryter loven.

Bestemmelsene gjelder alle som driver innlandstransport i Norge, inkludert utenlandske arbeidsgivere.

(Foto: NLF)

Et annet problem knyttet til kabotasjekjøring er at mange av de utenlandske lastebilene ikke er skodd for norske forhold, spesielt på vinteren. Dette kan føre til ulykker, og er dermed et svært alvorlig problem.

Her blir innskjerpinger allerede fra november av, og da må
alle lastebilene være skodd med dekk som er merket med et spesielt alpesymbol
som viser at de er laget spesielt for vinterføre.

Akkurat det bør ikke kun NLF være glade for, men faktisk alle
som ferdes på norske veier.

Les også:

Les mer om:

Nyheter