Annonse
Hjem Nyheter Renault med en voldsom slankekur

Renault med en voldsom slankekur

Renault-gruppen sliter i motbakke, og kommer nå med en voldsom plan om å spare 20 milliarder kroner knyttet til faste utgifter på bare tre år. Det går hardt utover de ansatte.

Noen er selvsagt bedre forberedt på en krise enn andre. Renault-gruppen er dessverre ikke en av disse.

Den franske gruppen opplevde en nedgang på -25,9 prosent rundt nybilsalget i første kvartal, og inntektene falt med -19,2 prosent. Og verden er fortsatt i korona-modus, så det blir mest sannsynlig ikke så veldig mye bedre i 2. kvartal.

Det hjelper heller ikke at de i 2019 for første gang på 10 år opplevde røde tall i regnskapet, så den store gruppen med 180.000 ansatte verden over må nå ta grep for å snu trenden.

Og det gjør de til gangs.

Saken fortsetter under Annonsen

Gruppen kommer nå med en voldsom spareplan som skal kutte utgiftene med formidable 2 milliarder euro i løpet av tre år. Gang det med 10 så får du sånn cirka den norske summen.

Det går dessverre hardt utover staben, for som vi vet er lønn en stor utgift i de fleste bedrifter.

Renault-gruppen sier at de vil kutte 4.600 stillinger i Frankrike, og 10.000 andre posisjoner rundt om i verden. Det betyr altså en reduksjon på nærmere 15.000, og mange blir dermed arbeidsløse.

Renault-gruppen ser for seg følgende grep som skal få de i vater igjen.

De vil spare 800 millioner euro rundt produksjonen, både ved å effektivisere den og kutte ned på ingeniørkostander. Dette er mulig ved å utnytte synergieffekter i alliansen de har sammen med Nissan og Mitsubishi, og de akter også å optimalisere forskningen og utviklingen enda mer.

De tror at de kan spare 650 millioner euro på å optimalisere produksjonen, og de vil også forsere overgangen til Industri 4.0-standarden som betyr enda mer automatikk i fabrikkene.

Dette inkluderer også å kappe den globale produksjons-kapasiteten fra 4 millioner biler til 3,3 millioner biler innen 2024, og dette vil få konsekvenser for seks fabrikker både i og utenfor Frankrike.

De vil spare ytterligere 700 millioner euro på å kutte og optimalisere støttefunksjoner i gruppen, og denne restruktureringen inkluderer også en enda større overgang til den digitale verden.

Den store spareplanen inkluderer også at de selger sin andel i Dongfeng Renault Automotive til kinesiske Dongfeng Motor, og de kutter også ut all produksjon av forbrenningsmotorer i Kina.

Renault-gruppen som den franske staten eier 15 prosent av inkluderer altså en allianse med Nissan og Mitsubishi, og den franske gruppen eier i tillegg merkene Renault, Renault Samsung Motors, Dacia, Lada, Alpine og Jinbei.

Også den japanske partneren Nissan har startet en slankekur for å bli mindre og mer effektiv, så korona-epidemien er i ferd med å få store konsekvenser selv for de store bilprodusentene.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker