Forslaget som kan gi distriktene hurtigladere

Virke mener anleggsstøtte kan løse problematikken rundt manglende hurtigladere i distriktene.


Det er akkurat klart at Finnmark også får hurtiglading, noe som betyr at det siste store hullet i Norge fylles.

Men det betyr ikke at infrastrukturen rundt elbilene er
tilfredsstillende, og store organisasjoner som NAF og Elbilforeningen har flere
ganger påpekt at det trengs en langt større satsing på hurtigladere i årene som
kommer.

En åpenbar løsning er at hurtigladere etableres i
tilknytning til bensinstasjonene, som allerede er en viktig del av den
nåværende infrastrukturen for transporten.

Virke Servicehandel organiserer landets bensinstasjonsnæring
på kjede- og forhandlernivå, og sier at bensinstasjonene kan tette ladehullene
som finnes nær sagt overalt i Norge.

‒ Skal elbilen bli et reelt alternativ for alle, er det viktig at det eksisterer et godt ladetilbud langs vei der folk ferdes. De fleste bilister er også opptatt av at det er tilgjengelig et godt servicetilbud på ladestedet i form av sitteplasser, rene toaletter og tilbud om mat og drikke. Dette gjør bensinstasjonene til et naturlig sted å etablere tilbud om hurtiglading, sier Iman Winkelman, leder for Virke Servicehandel.

Iman Winkelman. (Foto: Virke)

Vidstrakte Finnmark, på størrelse med Danmark, har tilnærmet
ingen hurtigladere i dag. Grunnen er enkel ‒ regnstykket går ikke opp. Det er
for få elbiler til at de som bygger ut ladestasjoner går i pluss, og resultatet
er altså at svært få har vært villig til å gå inn i slike prosjekter.

Men takket være støtte fra Enova som er heleid av Klima- og
miljødepartementet kommer det nå 25 ladesteder i Finnmark, og Virke mener at en
bredere støtte vil sette fart på ladeutbyggingen også på andre utsatte steder.

Utfordring for mange bensinstasjoner er at de ligger på
steder hvor det ikke er tilgang på nok strøm, og dermed må det strekkes kabler.
Og en slik anleggsvirksomhet kan raskt beløpe seg til flere millioner kroner,
og regnestykket går ikke opp.

Og med erfaringene fra Finnmark vet vi da hva som skjer,
eller mer eksakt ikke skjer.

‒ De store anleggsbidragsutgiftene knyttet til hurtiglading gjør
dette til en uovervinnelig investering for mange forhandlere. Myndighetene
sitter med nøkkelen til å løse dette problemet, ettersom krav om anleggsbidrag
er nærmere regulert av myndighetene gjennom lovgivning. Dette er ikke en
kostnad verken bensinstasjonene eller nettselskapene kan sløyfe, sier Winkelman.

De har sendt over et forslag til regjeringen om at det
etableres en tilskuddsordning som er utformet slik at man ved dokumenterte
anleggsbidragsutgifter over et visst beløp får kompensert en andel av disse utgiftene.

Eventuelt mener de at ordningen kan innrettes som en
medfinansieringsordning der hver krone som virksomheten betaler i
anleggsbidrag, matches av et tilsvarende beløp fra støtteordningen.

Virke understreker at det er viktig at ordningen ikke
medfører statsstøtterettslige utfordringer.

‒ Vi er opptatt av at myndighetene legger til rette for en markedsdrevet utbygging av et godt ladetilbud langs vei. Dette vil redusere behovet for offentlige støtteordninger for å få på plass infrastruktur som er avgjørende for å oppfylle ambisjonene om økt elektrifisering av lette kjøretøyer. Skal vi lykkes med å få markedet med på å bygge ut et godt ladetilbud, må man sørge for at det er forretningsmessig interessant å satse på dette, understreker Virke-lederen.

Regjeringen har satt seg som mål at nesten alle nybiler som
selges i 2025 skal være elbiler, men det målet vil de ikke nå om ikke
infrastrukturen er på plass også ute i distriktene.

‒ Vårt forslag til en tilskuddsordning er et ypperlig
omstillingstiltak for å få fart på økonomien etter korona-krisen. For det første
bidrar tilskuddsordningen til økt økonomisk aktivitet for lokale håndverkere,
anleggsfirmaer og andre som nyter godt av de økonomiske ringvirkninger som
følger av at det bygges flere hurtigladere, sier Iman Winkelman, og legger til:

‒ Samtidig vil tilskuddsordningen komme innbyggerne og
samfunnet til gode på sikt, ved at man bidrar til etablering av infrastruktur
som er avgjørende for at myndighetene skal nå sitt mål om å redusere utslippene
fra transportsektoren. Vi kaller vårt innspill for et krisetiltak med høy
klimagevinst.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter