En rekke nyheter fra BMW

Det er noe som er kalt det store vårslippet, og det har BMW også hørt om. De slipper snart løs oppgraderte biler i både X2, 5 og 6-serie, og ja, en Mini.


Vi vet at alle de store bilprodusentene planlegger en rekke
nye elektrifiserte modeller de kommende årene, og de som tester biler kommer
til å gå en travel periode i møte.

Men elektrifisering betyr ikke bare nye elbiler, men også å
utstyre nåværende modeller med hybride drivverk som tar ned både forbruket og
utslippet.

BMW-gruppen er en av de som planlegger en slike biler, faktisk
ikke færre enn 25 ladbare modeller allerede i 2023. I 2021 vil kundene kunne velge
mellom fire rene elbiler, BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNext ‒ samt en rekke
ladbare hybrider.

Så de har dårlig tid, og gir allerede nå gass.

Det tyske merket har på gang en ny generasjon av 5-serie, en av de med lengst arv lansert tilbake i 1972. Den kom i 7. generasjon så sent som i 2016, med BMW 5-serie Touring opprinnelig lansert for 29 år siden lansert i 5. generasjon i 2017.

5-serien blir som kjent ny, både med nytt design, mer teknologi
og nye drivlinjer. Dette inkluderer også en ny versjon av bestselgeren, den
ladbare hybriden BMW 530e.

Men det kommer flere ladbare versjoner enn bare BMW 530e
Sedan og BMW 530e xDrive Sedan, nemlig BMW 545e xDrive Sedan, BMW 530e Touring
og BMW 530e xDrive Touring. Det betyr altså fem nye ladbare hybrider i 5-serie,
inkludert to stasjonsvogner.

Drivverkene i en BMW er selvsagt viktig, så la oss se på de
ladbare hybridene.

BMW 545e xDrive Sedan får den samme løsningen som sitter i X5 xDrive45e, som betyr 394 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t.

Batteriet har en bruttokapasitet på 12 kWh, det gir en
foreløpig estimert rekkevidde på opptil 54 kilometer.

Stasjonsvognene BMW 530e Touring og nye BMW 530e xDrive Touring kan by på 252 hk og 420 Nm dreiemoment, og har også den nye XtraBoost-funksjonen som gir de 40 flere hk til 292 hk i opptil 10 sekunder.

Sprinten går unna på 6,1 sekunder, mens toppfarten er på 225
km/t.

Med xDrive firehjulsdrift er den elektriske rekkevidden foreløpig
estimert til 56- og 52 kilometer.

Samtlige plug-in hybridene i 5-serien kombinert med xDrive kan
trekke tilhenger på 2.000 kg.

Den foreløpige toppmodellen blir BMW M550i xDrive Sedan, som
byr på en V8-bensinmotor med 530 hk og 750 Nm. Da går 0-100 km/t unna på 3,8
sekunder.

BMW 6-serie Gran Turismo, lansert i 2017, blir oppgradert med mange av de samme detaljene og egenskapene som i nye BMW 5-serie.

Her vil modellvalget spenne fra 620d xDrive til 640i xDrive, og startprisen lyder på 759.300 kroner.

BMW X2 er enda ferskere enn 6-serie Gran Turismo, og kom til Norge i 2018. Også denne får seg en liten utvendig oppstramming, samt at det kommer en ladbar hybrid til sommeren ‒ BMW X2 xDrive25e.

Denne får samme drivverk som lillesøster BMW X1 xDrive25e, noe
som betyr en 3-sylindret motor på 125 hk koblet med en elmotor på 95 hk.
Bensinmotoren sørger for kreftene til forhjulene, og elmotoren mater bakhjulene.
Samlet motoreffekt er på 220 hk og 385 Nm, og den elektriske rekkevidden er på
53 kilometer.

Den når 100 km/t på 6,8 sekunder, mens toppfarten lyder på 195
km/t.

Produksjonen av BMW X2 xDrive25e starter i juli, og den estimerte
startprisen er på 455.600 kroner.

Tyskerne vil også oppgradere sitt mildhybridsystem som ble introdusert
med 5-serie i fjor høst, og som også har funnet veien til BMW 3-serie og flere
av BMWs X-modeller. Fra sommeren av blir systemet også standard i flere
modeller og motoriseringer.

Mildhybrider hjelper til i flere førersituasjoner, og tar
dermed ned forbruket og utslippet. BMW-systemet gir 11 flere hk ved akselerasjon.

Den siste nyheten til BMW i tillegg til at de vil fortsette
å oppdatere førerassistentene er at de også åpner for Android Auto, og smarttelefoner
med dette operativsystemet kan dermed integreres trådløst med bilens betjening
og tjenestene på lik linje med Apple CarPlay.

Et annet merke som hører hjemme i BMW-gruppen er Mini, og de
er også med på vårslippet.

BMW Countryman ble lansert tilbake i 2010, og nåværende generasjonen kom i 2017. Denne blir nå oppgradert, både utvendig og innvendig. Den får flere designmessige endringer, og nå blir det også mulig å få den med LED-lykter.

Innvendig gir de den blant annet et nytt instrumentpanel, og
det blir også mulig å få den med en 8,8-tommers berøringsskjerm.

Den nye Mini Countryman vil i første omgang komme med to
motoralternativer, hvor begge byr på firehjulsdrift og automatgir som standard.

I Cooper All4 sitter det en 3-sylindret motor på 136 hk og 220
Nm. 0-100 km/t går på 10,1 sekunder, mens toppfarten er på 202 km/t.

Men bestselgeren blir nok den ladbare hybriden Cooper SE
All4, som byr på 224 hk og 385 Nm. Denne klarer sprinten på 6,8 sekunder, og
toppfarten er på 196 km/t.

Det blir altså travelt hos BMW Norge den kommende tiden, men
det store vårslippet er som vi nå skjønner bare starten på det store slippet som
vil vare i mange år fremover.

Les også:

Les mer om:

Nyheter