Annonse
Hjem Nyheter En rekke nyheter fra BMW

En rekke nyheter fra BMW

Det er noe som er kalt det store vårslippet, og det har BMW også hørt om. De slipper snart løs oppgraderte biler i både X2, 5 og 6-serie, og ja, en Mini.

Vi vet at alle de store bilprodusentene planlegger en rekke nye elektrifiserte modeller de kommende årene, og de som tester biler kommer til å gå en travel periode i møte.

Men elektrifisering betyr ikke bare nye elbiler, men også å utstyre nåværende modeller med hybride drivverk som tar ned både forbruket og utslippet.

BMW-gruppen er en av de som planlegger en slike biler, faktisk ikke færre enn 25 ladbare modeller allerede i 2023. I 2021 vil kundene kunne velge mellom fire rene elbiler, BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNext ‒ samt en rekke ladbare hybrider.

Så de har dårlig tid, og gir allerede nå gass.

Saken fortsetter under Annonsen

Det tyske merket har på gang en ny generasjon av 5-serie, en av de med lengst arv lansert tilbake i 1972. Den kom i 7. generasjon så sent som i 2016, med BMW 5-serie Touring opprinnelig lansert for 29 år siden lansert i 5. generasjon i 2017.

5-serien blir som kjent ny, både med nytt design, mer teknologi og nye drivlinjer. Dette inkluderer også en ny versjon av bestselgeren, den ladbare hybriden BMW 530e.

Men det kommer flere ladbare versjoner enn bare BMW 530e Sedan og BMW 530e xDrive Sedan, nemlig BMW 545e xDrive Sedan, BMW 530e Touring og BMW 530e xDrive Touring. Det betyr altså fem nye ladbare hybrider i 5-serie, inkludert to stasjonsvogner.

Drivverkene i en BMW er selvsagt viktig, så la oss se på de ladbare hybridene.

BMW 545e xDrive Sedan får den samme løsningen som sitter i X5 xDrive45e, som betyr 394 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t.

Batteriet har en bruttokapasitet på 12 kWh, det gir en foreløpig estimert rekkevidde på opptil 54 kilometer.

Stasjonsvognene BMW 530e Touring og nye BMW 530e xDrive Touring kan by på 252 hk og 420 Nm dreiemoment, og har også den nye XtraBoost-funksjonen som gir de 40 flere hk til 292 hk i opptil 10 sekunder.

Sprinten går unna på 6,1 sekunder, mens toppfarten er på 225 km/t.

Med xDrive firehjulsdrift er den elektriske rekkevidden foreløpig estimert til 56- og 52 kilometer.

Samtlige plug-in hybridene i 5-serien kombinert med xDrive kan trekke tilhenger på 2.000 kg.

Den foreløpige toppmodellen blir BMW M550i xDrive Sedan, som byr på en V8-bensinmotor med 530 hk og 750 Nm. Da går 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder.

BMW 6-serie Gran Turismo, lansert i 2017, blir oppgradert med mange av de samme detaljene og egenskapene som i nye BMW 5-serie.

Her vil modellvalget spenne fra 620d xDrive til 640i xDrive, og startprisen lyder på 759.300 kroner.

BMW X2 er enda ferskere enn 6-serie Gran Turismo, og kom til Norge i 2018. Også denne får seg en liten utvendig oppstramming, samt at det kommer en ladbar hybrid til sommeren ‒ BMW X2 xDrive25e.

Denne får samme drivverk som lillesøster BMW X1 xDrive25e, noe som betyr en 3-sylindret motor på 125 hk koblet med en elmotor på 95 hk. Bensinmotoren sørger for kreftene til forhjulene, og elmotoren mater bakhjulene. Samlet motoreffekt er på 220 hk og 385 Nm, og den elektriske rekkevidden er på 53 kilometer.

Den når 100 km/t på 6,8 sekunder, mens toppfarten lyder på 195 km/t.

Produksjonen av BMW X2 xDrive25e starter i juli, og den estimerte startprisen er på 455.600 kroner.

Tyskerne vil også oppgradere sitt mildhybridsystem som ble introdusert med 5-serie i fjor høst, og som også har funnet veien til BMW 3-serie og flere av BMWs X-modeller. Fra sommeren av blir systemet også standard i flere modeller og motoriseringer.

Mildhybrider hjelper til i flere førersituasjoner, og tar dermed ned forbruket og utslippet. BMW-systemet gir 11 flere hk ved akselerasjon.

Den siste nyheten til BMW i tillegg til at de vil fortsette å oppdatere førerassistentene er at de også åpner for Android Auto, og smarttelefoner med dette operativsystemet kan dermed integreres trådløst med bilens betjening og tjenestene på lik linje med Apple CarPlay.

Et annet merke som hører hjemme i BMW-gruppen er Mini, og de er også med på vårslippet.

BMW Countryman ble lansert tilbake i 2010, og nåværende generasjonen kom i 2017. Denne blir nå oppgradert, både utvendig og innvendig. Den får flere designmessige endringer, og nå blir det også mulig å få den med LED-lykter.

Innvendig gir de den blant annet et nytt instrumentpanel, og det blir også mulig å få den med en 8,8-tommers berøringsskjerm.

Den nye Mini Countryman vil i første omgang komme med to motoralternativer, hvor begge byr på firehjulsdrift og automatgir som standard.

I Cooper All4 sitter det en 3-sylindret motor på 136 hk og 220 Nm. 0-100 km/t går på 10,1 sekunder, mens toppfarten er på 202 km/t.

Men bestselgeren blir nok den ladbare hybriden Cooper SE All4, som byr på 224 hk og 385 Nm. Denne klarer sprinten på 6,8 sekunder, og toppfarten er på 196 km/t.

Det blir altså travelt hos BMW Norge den kommende tiden, men det store vårslippet er som vi nå skjønner bare starten på det store slippet som vil vare i mange år fremover.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker