Livreddende ESP runder 25 år

Den har reddet et utall sjåfører, og runder i disse dager 25 år. Navnet er ESP, og er nesten like viktig som ABS.


Ja, vi vet det høres ut som en fantasi, men en gang i tiden
var bilene kun mekaniske stålbokser på fire hjul. Det fantes ingen andre
hjelpemidler enn et ratt og bremser, for bilene kom uten ting som servostyring
eller de blokkeringsfrie ABS-bremsene som alle tar for gitt i dag.

Og iallfall ikke antiskrens-teknologi.

Vi trenger faktisk ikke å gå mer enn 25 år tilbake for å
finne biler uten ESP, en forkortelse av Electronic Stability Program. Dette systemet
kan vi faktisk indirekte takke svenskene for, men da hopper vi i historien.

Så la oss begynne i rett ende.

På 1980-tallet skjøt utviklingen av hjelpemidler i biler
fart, og det kan vi blant annet takke tyske Mercedes for. De hadde nemlig en
bil som skulle være hakket over alle andre biler, nemlig de som er kjent
som S-klasse.

For å få dette til måtte disse bilene ha teknologi og løsninger ingen andre hadde.

På 80-tallet bestemte Mercedes seg for ville gjøre disse
luksuriøse doningene enda mer stabile, og tok etter hvert kontakt med Bosch. I
1992 startet de to formelt utvikling av et stabilitetssystem, og resultatet fikk
verden se tre år senere.

Da kunne Mercedes stolt vise fram en S-klasse med noe kalt ESP.

‒ Utviklingen av det elektroniske stabilitetsprogrammet var
en milepæl på veien mot vår «visjon null» ‒ ingen flere dødsfall i trafikken,
sier Bosch-styrets styremedlem Harald Kroeger.

‒ ESP er et enestående eksempel på hva vi mener med «Invented for life».

Antiskrens-systemet ble altså først og fremst utviklet for
de aller mest luksuriøse bilene, men så var det svenskene da.

For å sjekke hvor trafikksikre bilene faktisk er kom et
magasin opp med en ny testmetode, nemlig unnamanøver. Som vi nordmenn vet er
det skummelt å kjøre på landeveien, for plutselig kan det dukke opp et dyr midt
i veien. Og spesielt de digre elgene kan forårsake stor skade.

Dermed kom de opp med den berømte «elg-testen», hvor målet
var å se hvordan bilene oppførte seg når de måtte foreta en rask unnamanøver. Og
resultatet var ofte brutalt.

Mang en biler har endt på taket, og det skaper som regel
store overskrifter verden over.

Det var også skjebnen til en Mercedes A-klasse som fikk kjørt seg i en svensk elg-test i 1997, og da dette nådde ørene til sjefene hos Daimler i Tyskland tok de affære.

De bestemte seg rett og slett for å gjøre ESP standard på
samtlige biler, noe som var starten på å gjøre ESP akkurat så vanlig som ABS.

I 2011 tok EU det første steget mot å gjøre ESP til et lovpålagt
utstyr, og fra slutten av 2014 måtte alle nye biler ha ESP som standard.

Siden har en rekke andre land fulgt EU’s eksempel, og er nå
vanlig i store deler av verden. 82 prosent av alle nybilene er i dag utstyrt
med ESP, mot kun 64 prosent i 2017.  

Og det er bra. For dette er virkelig en livredder, og ESP
kan forhindre rundt 80 prosent av alle skrenseulykker.

Bosch har regnet seg fram til at minst 15.000 liv er spart
bare i EU på de 25 årene ESP har vært tilgjengelig, og hindret rett under en
halv million ulykker. Det er svære tall.

Systemet fungerer slik at det kombinere funksjonene til de
blokkeringsfrie ABS-bremsene og antispinnsystemet TCS, og kan også oppdage
skrensebevegelser og dermed komme med tiltak for å forhindre dette.

Du skal selvsagt få en god innføring i ESP, slik at du også
blir en ekspert på dette livreddende systemet. Så sjekk denne videoen, som
viser på en enkel og oversiktlig måte hvordan ESP fungerer.

Resultatet er altså at sjåførene får hjelp til å holde kontrollen
på bilen, og redder ofte en kaotisk situasjon.

Så neste gang du ser et dyr på landeveien, skjenk den svenske elgtesten en tanke. Den sørget nemlig for at den livreddende og 25 år gamle ESP nå er standard, og at du og jeg dermed er enda litt tryggere i bilen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter