Covid-19 akselerer overgang til nett

Tesla og Seat er blant de som har satset tungt på nettbaserte salg av sine biler. Korona-utbruddet akselerer nå denne overgangen.


Det er ikke så enkelt å skjønne hvilke konsekvenser covid-19
vil få i framtiden, men ettersom Kina ligger noen måneder foran resten av
verden er det er mulig å spotte noen gryende trender. Og bilsalget blir
muligens aldri det samme som det var før utbruddet.

I Kina hvor utbruddet startet har myndighetene kjørt knallharde
tiltak for å stanse spredningen, og frykten for å få dette viruset blant
befolkningen har vært stor. Det har igjen gjort sitt til at folk for eksempel
er bekymret for å ta offentlig transport, og ønsker sin egen bil.

Men det er ikke like enkelt når man ikke kan forlate
leiligheten, og løsningen har vært nettbasert kjøp.

Kina har også blitt en slags hovedstad for smarttelefoner de
siste årene, og innbyggerne har for lengst blitt vant til digitale løsninger og
betalingsmåter.

‒ Kinesiske kunder har alltid smarttelefonen klar. Derfor
var nettbasert konsultasjon allerede godt etablert og akseptert før covid-19, forteller
Michael Mayer, salg- og markedsleder for Volkswagen i Kina.

Resultatet av det kinesiske portforbudet så de i mars, og 550
biler ble solgt utelukkende gjennom en digital prosess.

De kinesiske bilforhandlerne har reagert raskt på krisen, og
har opprettet digitale showrom hvor de også presenterer modeller via
direktesendte videosendinger fra butikken.

‒ I snitt kommer forhandlere med nye show annenhver dag på
plattformer som TikTok eller Kuaishou, sier Mayer.

Men konkurranse er beinhard.

‒ Det gjelder å komme opp med noe nytt som tiltrekker
interesse.  

Resultatet er millioner av nettbesøk, og bare på en av
plattformene til FAW-Volkswagen har de registrert 2,5 millioner besøkende.

‒ Vi ser en økende interesse for bil, for folk vil ikke
lenger være avhengig av offentlig transport, sier Mayer.

En overgang til nettbasert salg gir ikke minst bilselgeren en ny utfordring. Fortsatt må disse ha de tradisjonelle salgsegenskapene, men det gjelder som før å få vist fram produktene til potensielle kunder. Morgendagens selgere må derfor også har egenskaper som en programleder på TV.

‒ Bilselgere blir underholdere, sier Mayer.

Volkswagen i Kina så raskt dette, og kjørte allerede i februar
kurs i videopresentering. 70.000 meldte seg på, og gjennomgikk tredagers-kurs i
direktesendt video og korte filmsnutter.

‒ Etter dette startet en livlig eksperimentering med
digitale formater, som alltid kommer kunden til gode.

‒ For eksempel ble det tilbudt virtuelle prøvekjøringer hvor de interesserte sitter hjemme i stua mens forhandleren strømmer (video) fra bilen, sier Mayer.

Her viser en selger en bil for en potensiell kunde, på strømmet video.

Det er også mulig å få prøvekjørt bilen fysisk, og da blir
den levert utenfor din egen dør ‒ selvsagt desinfisert. Det samme gjelder
service og reparasjoner ‒ det er bare å booke tid via digitale plattformer og
bilen blir hentet og levert.

Volkswagen i Kina har oppdaget et stort problem med nettbasert
salg ‒ nemlig betalingen.

Fortsatt er de digitale betalingsløsningene først og fremst
laget for små beløp, noe jo ikke et nybilkjøp er.

‒ I enkelttilfeller kan vi imidlertid allerede behandle
utbetalinger digitalt i dag, for eksempel ved nettbasert kredittavtale, sier
Mayer.

Han tror korona-utbruddet er starten på en ny digital hverdag.

‒ Men det betyr ikke at vi kan gjøre digitale salg som en
standard.

Mayer understreker at de må ta smarte skritt på veien, og
jobbe med å gjøre den digitale prosessen enda mer kundevennlig og kostnadseffektiv.

Og han har også notert seg en annen ting med nettsalg ‒
kjøperne vil gjerne treffe selgeren ansikt til ansikt før kjøpet er i boks.

‒ De forventer at de kan forhandle prisen, og det fungerer
best ved å være på stedet. Derfor planlegger vi å ha separate møtehjørner hos nye
bilforhandlere.

‒ For selv om det digitale fortsetter å spre seg, må ikke det
menneskelige aspektet glemmes.

Les også:

Les mer om:

Nyheter