Annonse
Hjem Elbiler Nå kommer automatiske oppdateringer for fullt

Nå kommer automatiske oppdateringer for fullt

Tesla har hatt trådløse oppdateringer i en årrekke, og nå kommer endelig andre etter. Blant de som nå viser vei er to helt nye elbil-modeller.

I 2012 lanserte Tesla en modell som kom til å forandre hele bil-framtiden. Ikke bare for at det var en elbil som faktisk så ut som en vanlig bil, for slike ville kommet uavhengig av Model S.

Det som var virkelig spesielt med bilen foruten usedvanlig spreke ytelser, rask lading og en rekkevidde langt over konkurrentene var innsiden. Mer bestemt dashbordet.

Teslas visjon var å kvitte seg med det meste av fysiske knapper, og Model S hadde ganske så oppsiktsvekkende flere fysiske knapper på nøkkelen enn i dashbordet. Jepp.

For Tesla hadde ingen planer om å bare gjøre som alle de andre, de ville gjøre ting på sin egen måte.

Saken fortsetter under Annonsen

Så knappene ble erstattet av en enorm berøringsskjerm, og det såkalte infotainment-panelet var født.

Siden har de aller fleste produsentene erstattet det gamle dashbordet med en midtplassert skjerm som inneholder det meste av innstillinger.

Tesla så også på en bil som et underholdningssenter, og skal man åpne for slike ting i en bil trenger man altså en stor skjerm.

Så det Tesla i prinsippet gjorde var å løfte nettbrettet fra stuebordet og inn i dashbordet.

Men som vi vet trenger nettbrett oppdateringer, og disse skjer ofte uten at vi trenger å gjøre noe. Nettbrettet laster selv ned programvare, og spør så høflig om dette kan installeres.

Dette er kalt OTA ‒ Over The Air.

Tesla skjønte raskt at OTA var framtiden, og de har i en årrekke oppdatert bilene sine automatisk over luften. Fordelen er at bilene ikke trenger å besøke et verksted, og en feil kan rettes med et tastetrykk.

Men snodig nok har de vært alene om dette.

En grunn til at flere har holdt igjen er at de har vært usikre på lovverket, for som vi vet er det ikke lov til å endre spesifikasjonene til en modell uten at dette typegodkjennes. Dette er også grunnen til at mange har holdt igjen teknologi som gjør bilene blir enda mer selvkjørende, og i dag er det kun lov med biler på nivå 2 på skalaen som går helt til fem.

En annen utfordring med OTA er sikkerhet, for hvem vil vel ha bilen sin hacket?

Uansett grunn kommer nå flere store produsenter med OTA-oppdateringer på kommende biler.

Volkswagen tråkker inn i en ny tidsalder med ID. 3, den første rene elbilmodellen basert på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen.

Tyskerne vil at bilene i framtiden blir koblet opp mot hverandre, og dette er kalt Car-to-X. Bilene selv blir dermed kommandosentre, og om for eksempel en bil kjører over et parti med is på veien kan det innebygde systemet advare andre biler i nærheten om dette potensielt farlige partiet. Bilene kommuniserer altså med hverandre.

Men for at Car-to-X og andre nye teknologier skal fungere optimalt må de som nettbrettene være oppdaterte, og det aller enkleste er å gjøre det trådløst.

Så ID. 3 (og nye Golf) vil bane vei for OTA for de kommende elektriske bilene fra Volkswagen.

En annen tungvekter som nå tar steget inn i OTA-alderen er Ford, som går med planer om å åpne opp for trådløse oppdateringer for alle sine framtidige modeller.

Og det gjelder selvsagt også Ford Mach-E, den første rene elbilmodellen fra amerikanerne.

– En av de store fordelene med Mustang Mach-E er at kundene får en bil som utvikler seg løpende gjennom hele eierskapet, påpeker John Vangelov i Ford.

‒ Det kommer nye funksjoner og tilleggskapasitet over tid. Det smarte OTA-oppdateringssystemet er også svært raskt og nye funksjoner kan aktiveres hurtig.

Ford har ingen planer om å rulle ut en halvferdig bil til kundene, så de ser ikke for seg noen hurtig-fikser som må installeres relativt raskt etter at bilen er lansert.

Produsenten sier at eierne kan forvente den første oppdatering i løpet av seks måneder etter at de første bilene er levert, og oppdatering vil skje enten via 4G eller med Wi-Fi

Også andre store produsenter som GM, Volvo, Mercedes og BMW har tatt de første skrittene rundt OTA, som i løpet av de neste par årene mest sannsynlig finner veien til de fleste store bilmerkene.

Og da snakker vi om luftveien.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker