- Annonse -
HjemElbilerNå kommer automatiske oppdateringer for fullt

Nå kommer automatiske oppdateringer for fullt

Tesla har hatt trådløse oppdateringer i en årrekke, og nå kommer endelig andre etter. Blant de som nå viser vei er to helt nye elbil-modeller.

I 2012 lanserte Tesla en modell som kom til å forandre hele bil-framtiden. Ikke bare for at det var en elbil som faktisk så ut som en vanlig bil, for slike ville kommet uavhengig av Model S.

- Annonse -

Det som var virkelig spesielt med bilen foruten usedvanlig spreke ytelser, rask lading og en rekkevidde langt over konkurrentene var innsiden. Mer bestemt dashbordet.

Teslas visjon var å kvitte seg med det meste av fysiske knapper, og Model S hadde ganske så oppsiktsvekkende flere fysiske knapper på nøkkelen enn i dashbordet. Jepp.

For Tesla hadde ingen planer om å bare gjøre som alle de andre, de ville gjøre ting på sin egen måte.

Så knappene ble erstattet av en enorm berøringsskjerm, og det såkalte infotainment-panelet var født.

- Annonse -

Siden har de aller fleste produsentene erstattet det gamle dashbordet med en midtplassert skjerm som inneholder det meste av innstillinger.

Tesla så også på en bil som et underholdningssenter, og skal man åpne for slike ting i en bil trenger man altså en stor skjerm.

Så det Tesla i prinsippet gjorde var å løfte nettbrettet fra stuebordet og inn i dashbordet.

Men som vi vet trenger nettbrett oppdateringer, og disse skjer ofte uten at vi trenger å gjøre noe. Nettbrettet laster selv ned programvare, og spør så høflig om dette kan installeres.

- Annonse -

Dette er kalt OTA ‒ Over The Air.

Tesla skjønte raskt at OTA var framtiden, og de har i en årrekke oppdatert bilene sine automatisk over luften. Fordelen er at bilene ikke trenger å besøke et verksted, og en feil kan rettes med et tastetrykk.

Men snodig nok har de vært alene om dette.

En grunn til at flere har holdt igjen er at de har vært usikre på lovverket, for som vi vet er det ikke lov til å endre spesifikasjonene til en modell uten at dette typegodkjennes. Dette er også grunnen til at mange har holdt igjen teknologi som gjør bilene blir enda mer selvkjørende, og i dag er det kun lov med biler på nivå 2 på skalaen som går helt til fem.

En annen utfordring med OTA er sikkerhet, for hvem vil vel ha bilen sin hacket?

Uansett grunn kommer nå flere store produsenter med OTA-oppdateringer på kommende biler.

Volkswagen tråkker inn i en ny tidsalder med ID. 3, den første rene elbilmodellen basert på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen.

Tyskerne vil at bilene i framtiden blir koblet opp mot hverandre, og dette er kalt Car-to-X. Bilene selv blir dermed kommandosentre, og om for eksempel en bil kjører over et parti med is på veien kan det innebygde systemet advare andre biler i nærheten om dette potensielt farlige partiet. Bilene kommuniserer altså med hverandre.

Men for at Car-to-X og andre nye teknologier skal fungere optimalt må de som nettbrettene være oppdaterte, og det aller enkleste er å gjøre det trådløst.

Så ID. 3 (og nye Golf) vil bane vei for OTA for de kommende elektriske bilene fra Volkswagen.

En annen tungvekter som nå tar steget inn i OTA-alderen er Ford, som går med planer om å åpne opp for trådløse oppdateringer for alle sine framtidige modeller.

Og det gjelder selvsagt også Ford Mach-E, den første rene elbilmodellen fra amerikanerne.

– En av de store fordelene med Mustang Mach-E er at kundene får en bil som utvikler seg løpende gjennom hele eierskapet, påpeker John Vangelov i Ford.

‒ Det kommer nye funksjoner og tilleggskapasitet over tid. Det smarte OTA-oppdateringssystemet er også svært raskt og nye funksjoner kan aktiveres hurtig.

Ford har ingen planer om å rulle ut en halvferdig bil til kundene, så de ser ikke for seg noen hurtig-fikser som må installeres relativt raskt etter at bilen er lansert.

Produsenten sier at eierne kan forvente den første oppdatering i løpet av seks måneder etter at de første bilene er levert, og oppdatering vil skje enten via 4G eller med Wi-Fi

Også andre store produsenter som GM, Volvo, Mercedes og BMW har tatt de første skrittene rundt OTA, som i løpet av de neste par årene mest sannsynlig finner veien til de fleste store bilmerkene.

Og da snakker vi om luftveien.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her