Annonse
Hjem Nyheter Starter produksjonen av unike Nathalie

Starter produksjonen av unike Nathalie

Det meste med Nathalie er spesielt. Og nå går hun inn i produksjon.

Lei av å høre om nye biler som det går 13 på dusinet? Lyst om å lese om en bil som er litt utenfor boksen, og litt mer unik? Let ikke lenger, for vi har funnet den for deg.

Vi har tidligere skrevet om Roland Gumpert, om både mannen som lystrer det navnet og bilmerket som heter eksakt det samme. Så sjekk gjerne ut den saken når du er ferdig med denne, og vi skal selvsagt legge med lenken helt nederst.

Nathalie er navnet på den første modellen fra Gumpert, dette visjonære merket som kjører sin egen vei.

For Nathalie er ikke som biler flest, altså enten en ren eksosbil, en vanlig hybrid eller en elbil. Den er en snodig miks ‒ med en vri.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Dette er min idé om en elbil som ikke stopper når batteriet er tomt, sier Roland Gumpert.

‒ Nå presenterer vi verdens første serieproduksjonsbil med en metanolbrenselcelle, uavhengig av ladestasjoner eller spesielle hydrogenfyllestasjoner, sier den administrerende direktøren.

Nathalie er moderne på alle måter, og ikke minst når det kommer til linjer. For sjekk hvordan hun ser ut:

Bilen som nå går i produksjon er noe forandret fra konseptbilen Gumpert viste fram i fjor, og den største forskjellen er at bilen som går inn i produksjon har sakse-dører ‒ en klassisk detalj for sportsbiler. Se hvordan de ser ut i bildeserien som ligger i bunnen.

‒ Å videreutvikle fra en showbil gir designeren muligheten til å stille spørsmål ved eget design, til å utvikle unike og viktige elementer og å harmonisere estetikken i hele designen, sier Lorenz Loew, sjefdesigner hos Ideenion som har tegnet bilen.

‒ Under utvikling av seriedesignet til Nathalie, har tekniske begrensninger bidratt til å foredle proporsjonene av kjøretøyet og til å skjerpe frontlinjene og sidelinjene. Bilen har vokst på nøyaktig de rette stedene, sier han om den 4,37 meter lange bilen.

Men det er altså ikke bare designet som står i førersetet når det kommer til Nathalie, for dette er altså en brenselscellebil.

Gumpert har utviklet en løsning som inkluderer en 15 kWh brenselcelle som bruker metanol som drivstoff som deretter produserer hydrogen, og dette konverteres om til elektrisitet som driver bilen.

Hydrogenbiler har som kjent også et batteri som lagrer strøm, akkurat som elbiler. Men forskjellen er altså at hydrogenbilene, og Nathalie, produserer strømmen om bord, og dermed unngår de tidskrevende lading ‒ og korte rekkevidder.

Metanoltanken hos Nathalie er på 65 liter, og fylles like fort som en bensintank. Rekkevidden overgår alle dagens elbiler, og lyder på formidable 820 kilometer.

Den er som vi skjønner av bildet over en sportscoupé, er firehjulsdrevet og klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Toppfart er satt til akkurat 300 km/t. Og den har to synkroniserte 2-trinns girkasser.

Gumpert samarbeider med kinesiske Aiways, og dermed kan vi også forvente en moderne bil med en masse teknologi og førerassistenter.

Den utgaven som nå går inn i serieproduksjon er «First Edition» og kommer kun i 500 eksemplarer, og har en solid pris på 407.000 euro.

Det er prisen for å være unik.

Her er flere bilder av Gumpert Nathalie, en bil utenom det vanlig.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker