Kia med knallhard elektrisk satsing

Rekkevidder som Tesla og lynlading som Porsche. Kia tar nå skikkelig sats rundt elbilene.


Allerede på 1830-tallet kom de første elektriske motorene, og
elbilene var faktisk i førersetet da automobilene startet å erstatte
hestevognene på slutten av 1800-tallet.

Men de var lite praktiske, både med tanke på rekkevidde og
ladetid, så da bileventyret tok av på begynnelsen av 1900-tallet var det de med
forbrenningsmotor som hadde vunnet kampen.

Elbilene var altså beseiret, og lå nede helt til
1980-tallet. Da skjøt utviklingen av moderne litium-ion-batterier fart, og det
var også starten på en renessanse for de elektriske bilene.

Anført av California som i 1990 kom med en ny lov som sa at
produsentene var nødt til å tilby nullutslippsbiler skjøt utviklingen fart, og
det virkelige startskuddet skjedde i 2009 da Mitsubishi kom med sin i-MiEV og
Tesla viste fram Model S.

Kia var med fra første sekund, og startet den elektriske
satsingen med en liten bybil kalt Ray som kom allerede i 2011. Siden har det
gått slag i slag for den sørkoreanske produsenten.

I dag har Kia to rene elbilmodeller, e-Niro og e-Soul, men
dette er bare starten på en formidabel elektriske satsing fra merket som er en
del av Hyundai Motor Group.

Gruppen har allerede tatt grep som skal sikre at elbiler fra
Kia og Hyundai er klar for framtiden, og de har både gått inn i det store
lynlade-nettverket kalt Ionity og kjøpt seg inn den kanskje aller mest
imponerende elbilutvikleren som finnes per i dag ‒ Rimac.

I Ionity har de partnere som Porsche, BMW, Mercedes og Ford,
og dette ladenettverket vil etter hvert by på ladehastigheter som fyller
elbilene på under kvarteret.

Rimac er merket som for tiden utvikler en elbil med nærmere
2.000 hestekrefter, og en annen som har kjøpt seg inn i den kroatiske utvikleren
er Porsche.

Det tyske merket har allerede kommet med sin første elbil,
og modellen Taycan byr også på en sniktitt inn i framtiden. Den benytter seg nemlig
av 800 volt, det dobbelte av det som er normalt. Det betyr langt raskere lading.

Og det er et av satsingsområdene til Kia, som nå skal ta
skikkelig elektrisk sats.

Kia Motors styrer nemlig etter noe de har kalt «Plan S», en strategi for elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi.

Denne er ambisiøs, for Kia vil rett og slett ta en ledende
posisjon i framtidens bilindustri. Dette gjelder ikke kun elbiler, men også kjøretøy
med forbrenningsmotor er inkludert i «Plan S».

Men en stor del av satsingen skjer altså rundt de elektriske bilene.

‒ Det er spennende at Kia skal satse så tungt på elbiler framover.
Allerede neste år får vi en ny elektrisk crossover med lang rekkevidde som vil
passe det norske markedet godt, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel
O. Steen.

Planen viser de store linjene til merket, og de skal gardere seg så det holder. De planlegger både vanlige personbiler, SUV-modeller og flerbruksbiler i helelektrisk drakt.

Totalt er ambisjonen nå å komme med hele 11 elbilmodeller
innen 2025, og skal de klare det må ha en plattform å stå på.

Og sammen med Hyundai og de eksertne partnere Canoo har de
også en helt ny elektrisk plattform på gang, og dette er en såkalt skateboard-plattform.

Plattformen er altså ganske så flat, og integrer de få viktige
og kritiske komponentene som en elbil må ha. Dermed spares det både plass og
vekt, og det åpner ikke minst for diverse biltyper.

Canoo-plattformen er uavhengig fra resten av bilen, og det
er dermed mulig å plassere det man måtte ønske på toppen av dette skateboardet.

Kia ser for seg tre nøkkelområder for framtidens elbiler, rekkevidde,
ladefart og ytelser. De vil altså helgardere seg.

En ny dedikert elbilplattform vil også åpne for biler med 800
volts arkitektur, akkurat som Porsche Taycan. Det betyr altså enda raskere
lading for de som måtte ønske det.

Den åpner også opp for større batterier, og Kia melder om
rekkevidder på over 500 kilometer. Det sender dem inn i Tesla-landet, hvor for
eksempel Model X har en oppgitt rekkevidde på 507 kilometer.

Til slutt vil de også komme med sportslige elbiler, og med
hjelp av Rimac bør kanskje ikke det være en altfor stor utfordring. Så i framtiden
kan vi se en elektrisk Kia som klarer 0-100 km/t på rundt 3 sekunder ‒ det
hadde vært noe!

Med rekkevidder som Tesla og ladetider som Porsche, bør iallfall Kia være klar til å ta fatt på framtiden.

Og ser bilene noe slik som konseptet Imagine i 2019 så bør framtiden se ganske lys ut for Kia.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter