Annonse
Hjem Nyheter 15 år siden Dacia entret scenen

15 år siden Dacia entret scenen

Få utenom de i Romania hadde hørt om Dacia før 2005.

For å finne starten på bilmerket Dacia må vi helt tilbake til krigens dager, og flymotorer. Eller, vi må egentlig tilbake til oldtiden, men det kommer vi tilbake til.

Under 2. verdenskrig hadde Romania et luftforsvar som også produserte fly, og da krigen herjet trengte de åpenbart mange fly. IAR som lagde flyene trengte dermed mer plass, og bygde en ny fabrikk som skulle spytte ut 600 flymotorer i måneden.

Men de rakk ikke å fullføre byggingen før i 1945, og da var som kjent krigen over. Der rumenske jernbaneselskapet tok derfor over fabrikken, som til slutt ble en del av Dacias produksjonslokaler.

Det skulle blant annet en beryktet diktator sørge for.

Saken fortsetter under Annonsen

Nicolae Ceausescu kom til makta i 1966, og Romania ville vise at de også var et industriland. Ja, de ville vise muskler, slik det er med de fleste diktatorene.

Å lage og selge en egen bil var også økonomisk smart, for det er jo bedre å selge egenproduserte ting enn å importere disse.

Det ble dermed bestemt at de skulle produsere biler, akkurat slik som stormakter som Storbritannia, Frankrike og Italia også gjorde.

Men skal man lage biler må man ha et navn.

Det moderne Romania ble grunnlagt i 1859, men allerede for rundt 2000 år siden var det et oldtidsrike kjent som Dakia.

Dakia-folket var noen skikkelige tøffinger, og gikk like godt til to kriger mot det mektige Romerike som jo ville legge det mest av land under seg. Dakia, opprettet rundt år 82 f.Kr., ga seg ikke uten kamp, men til slutt måtte de gi tapt for overmakta i år 106.

Ja, det er også fra romerne landet har fått sitt nåværende navn, Romania.

Vi kan altså på en måte sammenlikne Dakia-folket med våre egne vikinger ‒ de er altså et myteomspunnet folk.  

Det latinske navnet på riket var Dacia, så et slikt navn på et bilmerke ville iallfall vise at ambisjonene var store.

Problemet var bare at det ikke var så mange som kunne noe rundt det å lage bil i Romania, og da blir det vanskelig selv med et legendarisk navn

Løsningen fant de i vest, nærmere bestemt Frankrike.

De signerte en kontrakt med Renault allerede i 1966, og deretter lagde de stort sett biler på lisens fra den franske produsenten.

Den første var Dacia 1100 i 1968, originalt en Renault 8, før de fulgte opp med Dacia 1300 i 1969. Denne var basert på Renault 12, og ble folkemodellen i Romania.

Dacia fortsatte å leve sitt eget liv i Romania, men på samme tid vokste ambisjonene til Renault. De så at det var muligheter i Sentral- og Øst-Europa, og fant den enkleste veien inn der. Nemlig å kjøpe et allerede etablert merke som hadde biler som var billig å lage ‒ og selge.

Så i 1999 kjøpte de opp Dacia, og startet umiddelbart på jobben med å gjøre merket uavhengig og mer tilgjengelig.

Allerede i 1995 hadde Dacia startet ferden mot å lage egne biler med modellen Dacia Nova, en bil som skulle erstatte de Renault 12-baserte modellene.

Med støtte fra det franske merket kunne Dacia presentere SuperNova i 2000, det første lille skrittet ut mot Europa.

Det neste var det som tok de ut.

Dacia Logan ble presentert i 2004, og var faktisk en så solid modell at den også blir solgt som Renault Logan. Det vitner om kvalitet.

Logan var en smart bil, i og med at den utnyttet den innvendige plassen til det fulle ‒ akkurat som vi ser med elbilene i dag. Dacia var altså mange år i forkant.

Og med en pris som en bruktbil ble den sendt ut i Europa i 2005, og satte bokstavelig talt Dacia på kartet. Modellen er fortsatt i produksjon, og det er produsert mer enn 1,8 millioner slike biler.

Dacia var altså i støtet, og satte i gang med å utvikle en ny modell. Denne lagde de like godt to versjoner av, personbilen Sandero og SUV-versjonen Sandero Stepway.

Og det var et hint om det som skulle komme, nemlig revolusjonen i 2010.

Ja, vi snakker om modellen som de fleste tenker på når de hører Dacia, nemlig Duster. Dette er altså modellen som brøytet vei for SUV-modellene også blant de som ikke har så veldig god råd.

Både Sandero og Duster har vært store suksesser, og det er solgt 2,1 millioner av førstnevnte og 1,6 millioner av Duster.

Siden Renault har Dacia også utvidet med stasjonsvogner, flerbruksbiler, varebiler, ja, så vel pickuper, så det er nå et moderne og komplett bilmerke.

Faktisk er Dacia blitt så populært at det er det femte mestselgende merket i Europa målt i private kjøp, altså eksklusiv alle firma- og leiebilene.

Og ikke tro at Dacia forsvinner med det første.

Nylig viste de nemlig fram en elbil, en kompakt 5-dørs SUV som garantert slår knock-out på de fleste når det kommer til pris.

Spring skal etter det vi vet ikke komme til våren, men den sørger kanskje for en ny vår for Dacia når den kommer forhåpentligvis en gang neste år.

Sjekk den ut nærmere i en av lenkene under, men først må du bla deg gjennom bildeserien og sjekke ut modellene til Dacia ‒ merket de fleste nå har hørt om.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker