15 år siden Dacia entret scenen

Få utenom de i Romania hadde hørt om Dacia før 2005.


For å finne starten på bilmerket Dacia må vi helt tilbake
til krigens dager, og flymotorer. Eller, vi må egentlig tilbake til oldtiden,
men det kommer vi tilbake til.

Under 2. verdenskrig hadde Romania et luftforsvar som også produserte
fly, og da krigen herjet trengte de åpenbart mange fly. IAR som lagde flyene
trengte dermed mer plass, og bygde en ny fabrikk som skulle spytte ut 600 flymotorer
i måneden.

Men de rakk ikke å fullføre byggingen før i 1945, og da var
som kjent krigen over. Der rumenske jernbaneselskapet tok derfor over fabrikken,
som til slutt ble en del av Dacias produksjonslokaler.

Det skulle blant annet en beryktet diktator sørge for.

Nicolae Ceausescu kom til makta i 1966, og Romania ville
vise at de også var et industriland. Ja, de ville vise muskler, slik det er med
de fleste diktatorene.

Å lage og selge en egen bil var også økonomisk smart, for
det er jo bedre å selge egenproduserte ting enn å importere disse.

Det ble dermed bestemt at de skulle produsere biler, akkurat
slik som stormakter som Storbritannia, Frankrike og Italia også gjorde.

Men skal man lage biler må man ha et navn.

Det moderne Romania ble grunnlagt i 1859, men allerede for rundt
2000 år siden var det et oldtidsrike kjent som Dakia.

Dakia-folket var noen skikkelige tøffinger, og gikk like
godt til to kriger mot det mektige Romerike som jo ville legge det mest av land
under seg. Dakia, opprettet rundt år 82 f.Kr., ga seg ikke uten kamp, men til
slutt måtte de gi tapt for overmakta i år 106.

Ja, det er også fra romerne landet har fått sitt nåværende navn,
Romania.

Vi kan altså på en måte sammenlikne Dakia-folket med våre
egne vikinger ‒ de er altså et myteomspunnet folk.  

Det latinske navnet på riket var Dacia, så et slikt navn på
et bilmerke ville iallfall vise at ambisjonene var store.

Problemet var bare at det ikke var så mange som kunne noe
rundt det å lage bil i Romania, og da blir det vanskelig selv med et legendarisk
navn

Løsningen fant de i vest, nærmere bestemt Frankrike.

De signerte en kontrakt med Renault allerede i 1966, og
deretter lagde de stort sett biler på lisens fra den franske produsenten.

Den første var Dacia 1100 i 1968, originalt en Renault 8, før
de fulgte opp med Dacia 1300 i 1969. Denne var basert på Renault 12, og ble
folkemodellen i Romania.

Dacia fortsatte å leve sitt eget liv i Romania, men på samme tid vokste ambisjonene til Renault. De så at det var muligheter i Sentral- og Øst-Europa, og fant den enkleste veien inn der. Nemlig å kjøpe et allerede etablert merke som hadde biler som var billig å lage ‒ og selge.

Så i 1999 kjøpte de opp Dacia, og startet umiddelbart på jobben
med å gjøre merket uavhengig og mer tilgjengelig.

Allerede i 1995 hadde Dacia startet ferden mot å lage egne
biler med modellen Dacia Nova, en bil som skulle erstatte de Renault 12-baserte
modellene.

Med støtte fra det franske merket kunne Dacia presentere SuperNova
i 2000, det første lille skrittet ut mot Europa.

Det neste var det som tok de ut.

Dacia Logan ble presentert i 2004, og var faktisk en så solid modell at den også blir solgt som Renault Logan. Det vitner om kvalitet.

Logan var en smart bil, i og med at den utnyttet den
innvendige plassen til det fulle ‒ akkurat som vi ser med elbilene i dag. Dacia
var altså mange år i forkant.

Og med en pris som en bruktbil ble den sendt ut i Europa i 2005, og satte bokstavelig talt Dacia på kartet. Modellen er fortsatt i produksjon, og det er produsert mer enn 1,8 millioner slike biler.

Dacia var altså i støtet, og satte i gang med å utvikle en
ny modell. Denne lagde de like godt to versjoner av, personbilen Sandero og
SUV-versjonen Sandero Stepway.

Og det var et hint om det som skulle komme, nemlig
revolusjonen i 2010.

Ja, vi snakker om modellen som de fleste tenker på når de
hører Dacia, nemlig Duster. Dette er altså modellen som brøytet vei for
SUV-modellene også blant de som ikke har så veldig god råd.

Både Sandero og Duster har vært store suksesser, og det er
solgt 2,1 millioner av førstnevnte og 1,6 millioner av Duster.

Siden Renault har Dacia også utvidet med stasjonsvogner, flerbruksbiler, varebiler, ja, så vel pickuper, så det er nå et moderne og komplett bilmerke.

Faktisk er Dacia blitt så populært at det er det femte
mestselgende merket i Europa målt i private kjøp, altså eksklusiv alle firma-
og leiebilene.

Og ikke tro at Dacia forsvinner med det første.

Nylig viste de nemlig fram en elbil, en kompakt 5-dørs SUV som
garantert slår knock-out på de fleste når det kommer til pris.

Spring skal etter det vi vet ikke komme til våren, men den
sørger kanskje for en ny vår for Dacia når den kommer forhåpentligvis en gang neste
år.

Sjekk den ut nærmere i en av lenkene under, men først må du bla deg gjennom bildeserien og sjekke ut modellene til Dacia ‒ merket de fleste nå har hørt om.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter