Annonse
Hjem Nyheter Formel 1-verdensmester testet nye Hilux

Formel 1-verdensmester testet nye Hilux

Fernando Alonso vet litt om kjøreegenskaper, og tror at den nye Toyota Hilux blir «uslåelig». Se video.

Formel 1 har vært dominert av tre førere de siste 20 årene, Michael Schumacher, Sebastian Vettel og Lewis Hamilton. Til sammen har disse røsket med seg 14 VM-titler siden 2000, men det betyr at det faktisk har vært noen andre vinnere også.

En av disse har også vunnet to ganger, nemlig Fernando Alonso. Han tok tittelen både i 2005 og 2006.

Spanjolen kjørte sitt siste formel 1-løp i 2018, og hoppet over til Toyota og langdistanse-VM hvor også det berømte 24-timersløpet i Le Mans inngår. Og han gjorde seg umiddelbart bemerket.

Alonso vant like godt på første forsøk i langdistanse-VM, og er dermed sammen med Petter Solberg medlem i den meget eksklusive klubben til de som har vunnet to forskjellige VM-disipliner.

Saken fortsetter under Annonsen

Det internasjonale bilsportforbundet FIA arrangerer VM i formel 1, langdistanse, rally og rallycross, og Solberg er som kjent verdensmester i de to siste grenene.

Og det er kun de to som er medlemmer i den klubben.

Så det er altså klart at Alonso vet hvordan man ratter en bil, og hva som skal til for at en bil fungerer.

Alonso er selvsagt litt inhabil rundt det som handler om Toyota, men han har uansett fått muligheten til å teste ut den kommende Hilux.

Dette er en av de aller mest legendariske pickup-modellene som finnes, og den er produsert lenger enn det du tror.

Faktisk kom Hilux akkurat på samme tid som Toyota fikk sitt gjennomslag, nemlig i 1968. Dette var det første året Toyota solgte 1 million biler i Japan, og siden har de ikke sett seg tilbake.

Toyota har satset frisk på Hilux, og den er nå inne i sin 8. generasjon som kom i 2015. Denne har altså blitt fem år, så nå er det duket for en midtlivs-oppdatering av pickupen.

Denne får blant annet en ny og kraftig 2.8-liters motor og et revidert demperoppsett, og har ikke minst fått et godkjent-stempel av Alonso.

Da Alonso og kartleser Marc Coma, fem ganger tidligere vinner av motorsykkel-klassen i Dakar-rally, trente til årets utgave av det krevende rallyet, var det med en rallyutgave av Hiluxen. Denne heter Toyota Gazoo Racing Hilux, og kan åpenbart ikke sammenlignes med en vanlig Hilux.

Men Toyota var ikke snauere enn at de dukket opp med en vanlig Hilux, en prototype av den kommende oppdaterte bilen. Og Alonso takket selvsagt ikke nei til å prøve den.

Sjekk her:

Alonso er kanskje høflig overfor arbeidsgiveren, men sier uansett at bilen imponerte så det holdt.

‒ Hilux er et ikon, og jeg har alltid vært fan av denne bilen, sier spanjolen.

‒ Da jeg først så den nye Hilux, så den spektakulær ut. Det er bra å få testet bilen i et tøft terreng, på en rallyetappe, og å få testet grensene. Den nye 2.8-liters motoren fungerer veldig godt, og det nye demperoppsettet føles strålende. Selv om du tøyer grensene til Hilux, er fortsatt komforten der.

‒ Jeg tror nye Hilux kan være uslåelig.

Uslåelig er ikke Alonso, spesielt ikke i Dakar-rallyet. Men som kartleser Coma vet trengs det erfaring i det krevende rallyet, så duoens 13. plass er kanskje ikke så ille likevel.

Tiden opp til vinneren, tidligere rally-verdensmester Carlos Sainz, var 4 timer og 42 minutter.

Men kanskje kan Alonso utfordre om seieren allerede neste år, med litt mer erfaring i bagasjen og en enda bedre grunnmodell som rallyversjonen kan baseres på.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,778FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker