Har starter byggingen av verdens mest berømte bil

55 år etter at den siste DB5 forlot samlebåndet er nå Aston Martin i gang med å bygge den aller mest berømte utgaven av perlen, nemlig Goldfinger-bilen.


Vi har hørt uttrykket om «å børste støvet av» mange ganger,
men sjeldent har det passet bedre enn nå. For Aston Martin børster nemlig
støvet av en modell som sist ble laget i 1965, og som er litt av et ikon.

Det britiske merket begynte å få skikkelig sving på sakene i
begynnelsen av 1960-årene, og traff midt i blinken da de presenterte DB5 i
oktober 1963.

Dette var en usedvanlig vakker sportsbil som umiddelbar
genererte en masse interesse, og den skulle da også bli kjent over hele verden.
Det takket være verdens minst hemmelige agent, nemlig James Bond.

Da 007 dukket opp i den tredje filmen, Goldfinger i 1964, rattet
han for aller første gang også en Aston Martin. I den første kjørte han en Sunbeam
Alpine Series II, og i den andre en Bentley Mark IV.

I den tredje hadde Aston Martin fått innpass, og de tok oppgaven
på dypeste alvor. De satte like godt sammen den ultimate agentbilen, hvor de plasserte
en masse spionutstyr i en vakker sportsbil.

Verdens mest kjente bil ble dermed født, Aston Martin DB5
Goldfinger-utgaven.

Det britiske merket tar også arven sin på dypeste alvor, og har
opprettet en egen avdeling som skal ta vare på gamle biler. Ja, de skal til og
med produsere nye eksemplarer av gamle biler.

Det hele startet med en DB4 GT Continuation i 2017, og dette
følges nå opp med DB5 Goldfinger Continuation.

De nye Goldfinger-bilene blir satt sammen akkurat på samme plass som de originale, og nå er de i gang med den aller første av 25 biler. Eller rettere sagt 28, for tre skal auksjoneres bort til veldedige formål.

De nye, gamle, DB5-bilene blir satt samme i samarbeid med EON
Productions, produksjonsselskapet bak Bond-filmene, og de har også hentet inn
effektspesialisten og Oscar-vinner Chris Corbould. Sammen skal de sette sammen en
ekte Bond-versjon av DB5.

Ja, det betyr spionutstyr så det holder.

Vi har hele listen av ekstrautstyr, og den deler vi mer enn
gjerne. For her snakker vi altså om den ultimate spionbilen.

Utvendig:

  • Røykleggings-system bak
  • Oljesøl-system bak
  • Roterende nummerplater foran og bak
    (trippelplater)
  • Simulerte doble maskingeværer foran
  • Skuddsikker bakrute
  • Rambukk-forsterkning foran og bak
  • Simulert dekk-kutter
  • Avtakbart takpanel for passasjersete
    (ekstrautstyr)

Innvendig:

  • Simulert radarskjerm
  • Telefon i førerdøren
  • Utskytningsknapp på girkule
  • Bryterutstyr i armlene og senterkonsoll
  • Skjult våpen og lagringsrom under setet
  • Fjernkontroll for å aktivere spionutstyret

Foruten det som er simulert skal alt virke, så her er det mulig å kjøre akkurat som James Bond gjorde tilbake i 1964. Vel, alt foruten forhåpentlig katapultsetet, selv om nok mange kunne tenkt seg en mulighet til å skyte «kartleseren» i passasjersetet til himmels en gang i blant.

Aston Martin Works sier at de prøver å lage bilene så originale
som mulige, og kombinerer gamle teknikker med moderne metoder under byggingen.

Motoren er en 4-liters 6-sylindret med nesten 300
hestekrefter, så selv om den ikke kan sammenlignes med moderne sportsbiler bør
den røre godt på seg den og.

Hver bil blir selvsagt satt sammen for hånd, og Aston Martin
bruker ikke mindre enn 4.500 timer på hver av bilene.

Det betyr selvsagt at disse blir ganske så dyre også, og
prisen er satt til 2,75 millioner pund. Så ja, vi snakker lett om 30 millioner
for en DB5 Goldfinger.

Men såpass må man regne med at det koster å kjøre som James
Bond, spesielt når det faktisk er den ultimate spionbilen.

DB5 har dukket opp i en rekke Bond-filmer også etter
Goldfinger, Operasjon Todensky (Thunderball, 1965), GoldenEye (1995), Tomorrow
Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012) og Spectre (2015).

Og ja, den dukker også opp i den aller første Bond-filmen hvor
agent 007 er i Norge, nemlig den kommende No Time To Die.

Det hadde jo vært noe å komme kjørende til den norske
premieren i en ekte DB5 Goldfinger, hadde det ikke?

De første DB5 Goldfinger Continuation blir levert kundene i løpet av andre halvdel av 2020, og her kan du se noen bilder av bilen under produksjon. Og vi slenger også på et bilde av James Bond i Sean Connerys skikkelse sammen med den berømte bilen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter