Annonse
Hjem Nyheter Kunsten å kamuflere

Kunsten å kamuflere

Skoda brukte 120 timer på kamuflasjedrakten til den kommende elbilmodellen Enyaq iV.

Det er mange som forbanner smarttelefonene, som nesten tar like gode bilder og filmer som vanlige kameraer. Kjendiser, uærlige politikere og kjeltringer er tre store grupper som muligens føler seg forfulgt siden de fleste nå går med kameraer i lomma ‒ og det gjelder ikke minst bilprodusentene.

Disse må teste prototyper av nye modeller under virkelige forhold, og ofte lenge før de har tenkt å vise bilene fram for offentligheten.

Skoda tester biler både i egne rigger, klimatiske kamre, vindtunneler ‒ og under virkelig kjøring omtrent over alt på kloden. Bilene må takle alle forhold, så dermed tar disse turen til både varmere og kaldere strøk før de blir endelig godkjente.

En bil som Skoda ønsker å skjule er Enyaq iV, og den kommende elbilen vil runde om lag to millioner kilometer på vanlige veier før den finner veien til samlebåndet.

Saken fortsetter under Annonsen

Men Skoda kan ikke pakke Enyaq iV inn i gråpapir og sende den ut i trafikken, for det er regler på hvordan bilene kan se ut og hvilket utstyr slike må ha. Og siden bilen faktisk skal testes så kan de heller ikke røre for mye på designet, som har mye å si for kjøreegenskapene.

Dermed blir løsningen altså å forvirre oss.

Som vi skjønner er det lite som skaper mer oppsikt enn biler kledd i skrikende sebra-mønstre, så målet er dermed å skjule designet på en mest mulig effektiv måte. De jakter på mønstre som kan forvirre øyet og hjernen, og altså gi optiske illusjoner.

Slik ser kamo-drakten til Enyaq iV ut, og klarer du å danne deg et bilde av hvordan bilen faktisk ser ut?

Som vi skjønner tiltrekker denne bilen seg enormt med oppmerksomhet ettersom den ser ut som en jungel, men det er ikke tilfeldig at den har fått akkurat dette mønsteret.

Dette er altså en elbil, så et grønt tema passer bra, og artistene bak mønsteret har også brukt 3D-effekter for å forvirre mest mulig.

Hele jobben med denne folien på 18 kvadratmeter tok 120 timer, så det er også en tidskrevende prosess.

Skoda er kreative når det kommer til kamo-drakter, og har de senere årene vist fram svært forskjellige mønstre.

I 2016 hadde de klar en ny SUV kalt Kodiaq, og under den siste etappen av Tour de France på Champs-Elysées dukket det opp en kamuflert modell som lederbil til feltet.

Slik så den ut:

I 2019 hadde de på gang 4. generasjon av Octavia, og da denne dukket opp i Praha var det med et svært så spesielt kamo-mønster.

Her oppfordret faktisk Skoda folk til å ta bilder av bilen, og de som postet disse på sosiale medier kunne vinne en eksklusiv invitasjon til verdenspremieren av den nye bilen i samme by.

Slik så den ut:

De gikk en ganske annen vei med Scala, som hadde et blått og litt psykedelisk mønster. Ikke stirr for mye på bildet under, for dette mønsteret har potensiale til å gjøre deg sjøsyk.

Enyaq iV skal etter planen få premiere senere i år, men det betyr ikke at kamo-ekspertene kan hvile.

Innen utgangen av 2022 skal Skoda ha lansert 10 modeller av den elektriske Skoda iV-familien, så ikke bli overrasket om du snubler over en Skoda kledd i et spesielt mønster i tiden som kommer.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker