Nå begrenser Volvo toppfarten

På ferden mot null alvorlige skader i trafikken senker Volvo nå farten ‒ bokstavelig talt.


Tilbake i 1909 var det to bilmerker som var i ferd med å få
skikkelig momentum. Det ene var Ford, som akkurat hadde startet den første
masseproduksjonen av biler, og den andre var bilenes far ‒ Benz.

Gudfar Karl Benz hadde for lengst også kastet seg over racerbiler,
og i 1909 hadde han en meget imponerende bil på gang. Denne het offisielt Benz
200 hp, som henviste til antall hestekrefter under panseret.

Men den fikk raskt et annet navn, myntet på hvor rask denne
doningen egentlig var. Blitzen-Benz.

Denne lynende raske racerbil ble kun produsert i seks
eksemplarer, og en av disse fikk Victor Hémery kjørt i november 1909.

Franskmannen klarte å pushe bilen over 200 km/t, mer eksakt
202 km/t, og dermed var den milepælen brutt for biler.

Det er faktisk raskere enn det 2021-modeller av Volvo klarer
‒ betraktelig raskere.

I mars i fjor siden annonserte Volvo en ny plan om å
redusere toppfarten på alle sine biler til 180 km/t, for svenskene mente enkelt
og greit at ingen trenger å kjøre fortere enn dette.

Og de var seriøse.

For drøyt ett år etter følger de opp med å bekrefte at
2021-modellene faktisk får en toppfart på 180 km/t.

På samme tid som de kom med løftet om å begrense
topphastigheten, sa de også at de ville komme med en spesiell nøkkel kalt Care
Key.

Med denne kan eieren selv bestemme toppfarten, og dermed
begrense den til for eksempel 90 km/t. Det er smart om bilen lånes til for
eksempel en sønn eller datter som akkurat har fått sertifikatet.

Både toppfarten på 180 km/t og Care Key blir introdusert i
alle 2021-modeller til Volvo.

– Vi mener at bilprodusenter har et ansvar for å hjelpe til
med å forbedre trafikksikkerheten, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars
Safety Centre.

‒ Vår fartsbegrensende teknologi, og debatten den har skapt,
passer godt inn i et slikt tankesett. Hastighetsbegrensningen og Care Key
hjelper folk til å reflektere og kanskje innse at råkjøring er farlig, samtidig
som de bidrar til å skape en trygghetsfølelse og støtter mer ansvarlig
bilkjøring.

I dag kan de fleste Volvo-modellene enkelt passere 200 km/t med god margin, og å begrense toppfarten har selvsagt ført til massive diskusjoner.

Volvo står uansett på sitt, og argumenterer med at bilene
ikke er laget for å tåle ulykker når farten er over 180 km/t. De peker også på
at en av de vanligste dødsårsakene er høy fart, og at tidligere forskning viser
at folk generelt har svak forståelse av farene knyttet til kjøring i høy
hastighet. Konsekvensen er at mange kjører for fort, med en dårlig
fartstilpasning i trafikksituasjoner som resultat.

To andre hovedområder som Volvo har pekt seg ut i kampen mot
alvorlige trafikkulykker er ruspåvirkning og distraksjoner. Også på disse to
områdene utvikler Volvo for tiden løsninger, og Volvo skal introdusere nye
funksjoner som adresserer disse problemene når de er klare.

Volvos biler blir fortsatt like sterke som de har vært, og den
elektroniske toppfart-begrensningen går ikke utover ytelsene generelt og for
eksempel akselerasjon.

Samtlige 2021-modeller som snart rulles ut vil ha en
toppfart på 180 km/t, og det inkluderer også de oppgraderte utgavene av S90,
V90 og V90 Cross Country som er på vei.

Les også:

Les mer om:

Nyheter