Annonse
Hjem Elbiler Produksjonen av Mazdas første elbil i gang

Produksjonen av Mazdas første elbil i gang

19. mai 2020 er litt av en milepæl i Mazda-historien. Da startet produksjonen av merkets aller første elbil.

Mazda rundet 100 år i 2020, men det var ikke før i 1960 at de satte i gang med å produsere biler.

Den første var en liten kei-bil kalt R360, og siden har det bare ballet på seg. Totalt har Mazda nå produsert mer enn 50 millioner biler, og er en av tungvekterne i bilindustrien.

Men de har fortsatt ikke en elbil som de kan tilby kundene. Enn så lenge.

For Mazda har sett den økende etterspørselen av elbiler i Europa, og de akter å henge med i utviklingen.

Saken fortsetter under Annonsen

Under fjorårets Tokyo Motor Show viste de for første gang fram en elbil som var ment for serieproduksjon, og som vanlig var det en modell med en kombinasjon av tall og bokstaver.

Bilen heter MX-30, og er ganske så identisk i størrelsen til en annen SUV-modell, CX-30.

Mazda har jobbet videre med elbilmodellen, og har nå kommet så langt i utviklingen at de har sluttført testingen. Det neste steget er altså den faktiske produksjonen, og det steget har de nå tatt.

For på Ujina-fabrikken i Hiroshima har den aller første MX-30 nå gått inn i produksjon, og europeiske kunder kan dermed forvente seg de første elbilene til høsten.

Som vi forventer fra Mazda er det ikke så mye å utsette på designet til MX-30 eller teknologien på innsiden, men det som har skapt reaksjoner er rekkevidden.

Mazda hevder selv at de har sett denne til 200 kilometer av hensyn til produktets livssyklus og karbonavtrykk, og at faktorer som produksjon og utnyttelse av jordens ressurser har spilt inn.

Dermed har de gått for et batteri på 35,5 kWh, som altså byr på saft nok til å rulle rundt 200 kilometer.

Ladingen er derimot litt mer konkurransedyktig, og batteriet fylles til 80 prosent på rundt 40 minutter.

Elmotoren som er montert knyttet til forhjulene har 143 hestekrefter, og den klarer 0-100 km/t på 9,7 sekunder og har en toppfart på 140 km/t.

SUV-modellen er 4,39 meter lang, 2,03 meter bred og 1,55 meter høy, mens bagasjerommet er på 366 liter. Legges baksetene ned rommer det 802 liter.

Den japanske produsenten har også tenkt miljømessig på innsiden, og selskapet som startet med å produsere korker i 1920 har blant annet erstattet skinnsetene med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen.

Fra start av gjør Mazda som de fleste andre og byr på en «First Edition», og MX-30 skal komme i to forskjellige versjoner ‒ Sky og Cosmo.

Og det MX-30 muligens mangler på rekkevidde tar den igjen på pris. Mazda har priset elbilen svært aggressivt, og den starter faktisk på under 250.000 kroner ‒ for eksempel nærmere 90.000 kroner under søsteren CX-30.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker