Det gjelder å finne sin egen nisje. Det gjorde Marco Hellgrewe tilbake i 2008, for da gikk han baklengs inn i Guinness World Records. Eller mer riktig – han rygget inn i den.
Tyskeren satte nemlig den gang ny verdensrekord når det kommer til rygging med lastebil, og noterte seg for formidable 64 kilometer. Det er som å rygge fra Oslo til Moss.
Men rekorder er som kjent til for å brytes, og i 2020 mente en amerikaner at nok får være nok, det er tross alt USA som er vogntogets hjemmebane. Så dermed måtte rekordboken skrives om, og denne gang med en distanse på 89 kilometer.
Begge disse ble satt med dieseldrevne lastebiler, men nå er det som kjent nye tider. Og Hellgrewe, til tross for at han nå har bikket 50 år, er fortsatt opptatt av rygging, og tenkte det måtte være fint å smokke to fluer i et smekk.
Så han hørte med Mercedes, de har jo tross alt en imponerende elektrisk lastebil på gang, eActros 600, om dette var noe de kunne tenkt seg å være med på.
Og du får knapt nok mer PR enn det å skrive seg inn i rekordboken, så ja, selvsagt var stjernemerket med.
De stilte opp med bilen, og ja, banen. Det var dog en liten utfordring her. Banen, Motorsport Arena Oschersleben, er laget for biler, og det betyr en ting, svinger. Masse svinger.
Det er selvsagt ikke optimalt når man skal rygge en lastebil i mange timer, men Hellgrewe tok utfordringen på strak arm. Dette skulle han klare!
Som sagt, så gjort. For tyskeren har nå gjort unna rekordforsøket, og det ble soleklar nå rekord. Han rygget i 124,7 kilometer, som å rygge fra Oslo til Sandefjord, og det hele tok 6 timer og 22 minutter. Snittfarten ble dermed på moderate 20 km/t, for ja, det var dette med svingene.
– Jeg er utrolig stolt over å ha brakt rekorden tilbake til Tyskland sammen med Mercedes-Benz Trucks – spesielt siden det er en verdensnyhet med helelektrisk drift. Ved å gjøre det har vi sendt ut et sterkt budskap for framtiden til alternative drivlinjer, sier rekordmannen.
– Den svært lange turen med totalt 476 svinger krevde en enorm innsats – og derfor var det til stor hjelp at eActros 600 og assistansesystemene gjør kjøringen så mye enklere. Takk til Mercedes-Benz Trucks for den utmerkede støtten som gjorde den nye rekorden mulig i utgangspunktet. Jeg ser nå frem til dagens neste store utfordring – å rygge eActros 600 på offentlige veier til det nye Global Parts Center of Daimler Truck i Halberstadt.

For ja, Mercedes måtte jo få eAcros 600 tilbake til det splitter nye globale delesenteret som åpner til neste uke, så dermed satte Hellgrewe lastebilen nok en gang i revers og rygget 30 kilometer på landeveien. Ja, denne gang med politiekskorte og sikkert litt færre krevende svinger.
– Vi gratulerer Marco Hellgrewe varmt med hans vellykkede verdensrekordtur, og takker for hans store prestasjon som sjåfør, sier Rainer Müller-Finkeldei, leder for produktutvikling hos Mercedes-Benz Trucks.
– Vi er spesielt glade for at han satte den nye rekorden med vår helelektriske Mercedes-Benz eActros 600. Marco Hellgrewes uvanlige tur i tjeneste for overgangen mot alternative drivlinjer vil garantert ha en signaleffekt for bransjen og for samfunnet. I dialog med alle parter, spesielt fra politikk og strømforsyning, har vi til hensikt å fortsette å kjempe for enda større engasjement for å skape sterkere insentiver for kundene våre til å foreta kjøp og for å fremme utviklingen av ladeinfrastrukturen.
Det er noe som heter å rygge inn i framtiden. Det skal visstnok være negativt, men alle regler har som kjent sine unntak. Så spør du Hellgrewes og Mercedes så, ja, kan du helt klart rygge deg inn i framtiden på en positiv måte.
Og ja, spør gjerne også Guinness, for de kan bekrefte at du faktisk kan rygge deg inn i rekordboken. Her er beviset:
Les også: