Nå nærmer Maxus eTerron 9 seg Norge, og prisen er klar. (Fotos: Maxus)

Prisen klar for imponerende el-pickup

Nå nærmer store Maxus eTerron 9 seg så mye at den har fått norsk startpris.


I desember kunne den norske importøren RSA komme med en god nyhet, for da var det klart at den elektriske pickupen Maxus eTerron 9 også skal finne veien til Norge. 

Dette er en bunnsolid pickup, året før ble den nemlig testet av Euro NCAP og hanket inn 5 stjerner, men den kan også by på en masse mer. 

-->
Maxus eTerron 9 er ganske stor, faktisk enda litt lengre enn Volkswagen Amarok med sine 5,50 meter lengde og akkurat 2 meters bredde, har firehjulsdrift, åpner for nyttelast på 620 kilo og åpner for en hengervekt på 3,5 tonn.

Videre er den utstyrt med et batteri på 102 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 430 kilometer, noe som bør holde greit gjennom en arbeidsdag. Den åpner for hurtiglading på 115 kW, noe som gjør at det tar 42 minutter på den litt uvanlige øvelsen 20-80 prosent. Ombordladeren åpner for vanlige 11 kW. 

RSA sier enkelt og greit at Maxus eTerron 9 er skreddersydd for både familier og næringslivet.

– Dette er den eneste elektriske bilen som tikker av alle boksene til tilsvarende tradisjonell diesel-pickup, med høy hengervekt og lang rekkevidde. Dette vil bli vårt nye flaggskip i Norge, sier Morten Sydtskow, produktsjef for Maxus Norge.

Og han trekker også fram komforten som en styrke. 

– En elektrisk pickup med firehjulstrekk som dekker behovet for fleksibilitet, effektivitet og sikkerhet, slår produktsjefen fast.

En viktig ting med slike arbeidshester er drivverket, og eTerron 9 har en 125 kW/170 hk sterk motor foran og en 200 kW/272 hk bak, og dette åpner for 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Dreiemomentet er 250 Nm for motoren foran og 450 Nm bak. 

Maxus eTerron 9 kommer med All-Terrain System (ATS) som standard, og her er det seks kjøremodser, inkludert Normal, ECO og Off-Road.

– I tillegg kan kundene skreddersy sin egen modus for å tilpasse egne preferanser, tilføyer Sydtskow.

Han forklarer også at pickupen har et batteri bygd etter Tetris-metoden, og det har et par fordeler. 

– Dette minimerer plassbehovet og øker både kapasiteten og sikkerheten, sier Sydtskow.

En annen viktig ting for slike arbeidshester er muligheten til å levere strøm til eksterne enheter, såkalt V2L, og eTerron 9 er utstyrt med flere 2,2 kW uttak i frontrommet og på lasteplanet, og det er også en ekstern 6,6 kW tilkobling.

– eTerron 9 er perfekt for kommersielle kunder og privatpersoner som har en aktiv livsstil. Maxus går ikke på kompromiss når det gjelder utstyr og funksjoner, og eTerron 9 er et bevis på dette, mener Sydtskow.

– Pickupen kommer med et oversiktlig og brukervennlig dual-screen. I tillegg har førersetet en elektrisk justerbar funksjon som kan stilles inntil åtte veier, og forsetene kan legges ned til å skape en nesten helt flat soveplass på 170 centimeter.

Det praktiske inkluderer også en vanntett frunk på hele 236 liter, og denne kan til og med brukes som to sitteplasser når man tar en kaffepause. 

Ifølge RSA er eTerron 9 satt sammen på avansert elektrisk plattform og har en robust hybridstruktur av stål og aluminium, og resultatet så man altså i kollisjonstesten hvor det vanket 5 stjerner. 

Det er også et uavhengig hjuloppheng med luftfjæring som er med på å justere kjøretøyets nivå avhengig av hastighet, så her følger pickupen de mest avanserte elbilene. 

– Høyden på kjøretøyet, som kan justeres ved hjelp av luftfjæringen, påvirker også luftmotstanden og dermed rekkevidden, forklarer Sydtskow.

– Med eTerron 9 sin Easy Load-modus kan lasteområdet senkes med 60 mm, som gjør lasting og lossing enklere for kunden.

Når det gjelder lysene så er den kommende elektriske pickupen utstyrt med noe som er kalt Maxus Great Surround Terrain Lighting System, og dette er lys som skal lyse mer enn 400 meter foran seg. 

Bilen nærmer seg altså så mye at RSA har klistret en startpris på den, og Maxus eTerron 9 starter på 749.900 kroner, og dette er også inkludert moms. 

Her er flere bilder av den elektriske pickupen:

Les også:

Hva tenker du

Les også