Volvo EX30 har gått inn i produksjon, men foreløpig har ikke den minste elbilen fått skikkelig fart på seg. (Fotos: Volvo)

Volvos elbilsalg faller stort

Dårlige nyheter for elbilsatsende Volvo. Salget av slike svikter, og det drar også ned det totale nybilsalget til det svenske merket.


Volvo lar seg ikke rokke, de skal bli et rent elbilmerke, og dette budskapet ble senest understreket av president Håkan Samuelsson da årets første kvartalsrapport ble lagt fram:

– Vi er fast bestemt på å bli et helelektrisk bilselskap. Det er det raskest voksende segmentet, og det er derfor vi har vært konsekvente i å strebe etter elektrifisering.

-->
Og det er ikke bare tomt snakk. Nylig var ES90, et nytt elektrisk flaggskip, på Norges-visitt, og produksjonen av den mest kompakte, EX30, er også godt i gang. 

Fra før av har de elbiler som EC40, EX40 og storesøster EX90, og det førte til at det helelektriske salget var ganske så ok i fjor – totalt leverte Volvo ut 175.194 elbiler i 2024. Det var opp 54 prosent fra året før, så svenskene hadde grunn til å være optimistiske. 

2025 startet heller ikke så veldig ille, men så har elbilsalget møtt den berømte veggen. Hit, men ikke lenger!

Allerede i mars kunne man å ane en nedadgående trend for svenskenes elbilsalg, for etter at elbilene falt med solide -27 prosent i februar ble dette fulgt opp med hele -39 prosent i mars målt mot samme måned året før.  

I april ble ikke nedturen like stor, men likevel på illevarslende -32 prosent, og så har vi mai-tallene. Og nei, heller ikke de er grunn til noe stor optimisme.  

For med 12.391 leverte elbiler er dette ned hele -27 prosent fra mai 2024, for da leverte de ut 17.064 elbiler – nedgangen er dermed på nærmere 5.000 elbiler.

Og for å gjøre dette enda mer bekymringsfullt. Fjerner vi Norge og Sverige fra regnskapet, de sto for rundt 3.000 av elbilene i mai, så nådde ikke Volvo en gang 10.000 elbiler rundt om i verden i forrige måned. Og vi snakker om et merke som bare i Sverige solgte over 5.000 nye biler i mai.

Det har også ført til at den totale nedgangen for elbilene etter årets fem første måneder er på -22 prosent, og det i en periode der salget av ladehybrider har gått opp med 6 prosent. 

Det har også ført til at ladehybridene har passert elbilene i antall biler i løpet av årets fem første måneder, 56.537 elbiler mot 70.675 ladehybrider. 

Det er en solid nedtur for et merke som skal bli helelektrisk, for i samme periode i fjor hadde elbilene faktisk overtaket – da var det levert 72.325 elbiler mot «kun» 66.961 ladehybrider. Dette har altså snudd nå. 

Fortsatt er det biler uten ladekontakter som er de soleklart mest populære over hos Volvo, og så langt i år er det levert 163.710 «tradisjonelle» biler. 

Elbilnedgangen drar også med seg det totale salget, som i mai falt -12 prosent med totalt 59.822 biler. Etter fem måneder er det totale salget ned -8 prosent, og Volvo har levert fra seg 290.922 biler så langt i 2025.

I mai var det ikke overraskende XC60 som var den mest solgte modellen med 19.408 biler, mens XC40/EX40 var en god nummer to med 14.892 biler og XC90 nummer tre med 8.794 biler. Så nei, fortsatt ingenting å se til «billigbilen» og helelektriske EX30 på denne pallen.

I Norge var Volvo det 4. mest registrerte merket i mai med totalt 979 biler, og her hjemme har EX30 litt mer fart på seg – den endte på 10. plass på salgslisten til OFV med 342 registrerte biler i forrige måned. Så det er om ikke annet litt positivt for Volvos elbilsatsing. 

Og her har du Volvos aller minste modell avbildet i godt nordisk vintervær, som den jo ser ut til å trives veldig greit i:

Les også:

Hva tenker du

Les også