McLaren herjer i Formel 1, akkurat som de gjorde for 40 år siden. Den gang het heltene Alain Prost og Ayrton Senna, nå heter de Oscar Piastri og Lando Norris.
Den duoen er etter årets ni første runder nummer en og to i sammendraget, og McLaren har nærmest avgjort konstruktørmesterskapet allerede – de har over dobbelt så mange poeng som nærmeste utfordrer, Ferrari. Og F1 har ikke en gang kommet halvveis ut i sesongen!
Den forrige storhetstiden, fra 1984 til 1991, feiret de blant annet med å lage verdens raskeste gatebil, en som like godt ble døpt F1. Så ja, McLaren F1.
Superbilen, produsert i kun drøyt 100 eksemplarer, kom i en rekke utgaver, inkludert en GTR. Det var de rene racerbilene, og disse skulle herje i Le Mans tilbake i 1995. Altså for akkurat 30 år siden.
Det må selvsagt McLaren Automotive markere, altså denne delen som lager bilene som man faktisk kan kjøpe og kjøre på veiene med. Og ja, dette markerer også jubileet til noe som kun McLaren kan feire. Jepp.
For med seieren i Le Mans klarte de også den berømte trippelkronen, nemlig å vinne de tre største baneløpene i motorsporten – Le Mans, Monaco Grand Prix og Indy 500. McLaren er fortsatt det eneste bilmerket som har vunnet alle disse tre.
Den siste trippelen kom altså med Le Mans-seieren i 1995, og det var McLaren F1 GTR #59 kjørt av JJ Lehto, Yannick Dalmas og Masanori Sekiya som seiret i dette knallharde løpet. Ikke nok med det. Av de fem øverste var det fire F1 GTR, så fullstendig dominans signert McLaren det året.
Så det er en dobbel grunn til å feire, og det britiske merket gjør det med en Le Mans-utgave av 750S. Og ja, denne blir det kamp om – McLaren skal kun lage 50 eksemplarer.
McLaren 750S Le Mans hyller altså den ikoniske #59 F1 GTR med matchende Le Mans Grey eksteriørlakk, og her er det også mulig å få den med McLaren Orange, samt et tak-scoop og 5-eikers LM-felger.
For å feire den potente #59 kommer også 750 S Le Mans med det nye MSO High Downforce Kit (HDK), og denne skal gi en visuell dramatikk til 750S med en hevet aktiv bakspoiler i karbonfiber med integrerte endeplater.
Dette i kombinasjon med en frontstøtfanger med en forstørret karbonsplitter og bakvinge, og resultatet er at marktrykket økes med 10 prosent sammenlignet med standard 750S.

Dette er også et nikk til en annen F1-utgave, en LM, med en vinge i motsetning til den vanlige F1-utgaven, og HDK-pakken kommer også med et nytt karosserifarget karbonpanel under vingene med blanke svarte lameller.
Det blir også mulig å velge mellom karbonsvart med Dove Grey eller karbonsvart med McLaren Orange på innsiden, og det er selvsagt også en rekke merker som viser at dette er en Le Mans-utgave.
Motoren yter forresten 750 hk, slik navnet på modellen hinter, og bilen er superlett gjennom blant annet en masse karbonløsninger.
– 750S Le Mans markerer ikke bare 30 år siden vår debutseier i det ikoniske løpet, men også en spennende tid for merket med McLaren GT3 EVO-biler som konkurrerer i årets løp, og kunngjøringen av vår tilbakekomst til helt i toppen, Hypercar-klassen, i 2027, sier Henrik Wilhelmsmeyer, kommersiell direktør hos McLaren Automotive.
– Denne eksklusive 750S er den første McLaren Le Mans-utgaven siden F1 LM som har HDK-aerodynamiske forbedringer, og den er satt til å bli en av våre mest ettertraktede superbiler, med tidligere Le Mans-utgaver av 650S og 720S som byr på en premiummodell i forhold til standardmodeller.
Og for å markere at det er 30 år siden seieren i Le Mans skal som direktøren sier to McLaren GT3 EVO-biler, begge basert på 750S, delta i LMGT3-klassen under årets utgave av klassikeren Le Mans. Og der blir morsomt nok en av konkurrentene en Ford Mustang GT3 kjørt av to italienere og vår egen Le Mans-fører, Dennis Olsen. Vi ønsker selvsagt alle lykke til!
Her er flere bilder av den som er laget for vanlige veier, McLaren 750S Le Mans:
Les også: