Av de 10 omkomne i mai var det også gående og syklende. (Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)

10 omkom i mai, inkludert gående og syklende

Mai, du skjønne, ble en tragisk måned for svært mange, for totalt endte vi opp med 10 omkomne i trafikken.


Med 10 omkomne var det én mer enn i mai 2024, men så langt i 2025 er utviklingen litt mer positiv målt mot fjoråret. Totalt har 33 personer mistet livet i trafikken, og det er fire færre enn på samme tid i fjor, melder Statens vegvesen. 

Tallene viser også at alle typer trafikanter ble rammet av dødsulykker i mai, med motorsyklistene som de mest utsatte. Fire omkom på MC, to i bil, en på ATV, en til fots og en på sykkel. 

-->
En undersøkelse fra Vegvesenet viser også at hele 6 av 10 ofte eller av og til opplever utrygge situasjoner i samspill med andre trafikantgrupper.

− Vi må se hverandre og se etter hverandre når vi ferdes på og langs veien, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. 

− Vi må være særlig obs på alle syklistene, fotgjengerne og MC-førerne. Disse er det langt flere av på denne tiden av året, og de er ekstra sårbare i trafikken.

Direktøren legger til at alle gruppene må ta ansvar, og det betyr at syklister, MC-førere og fotgjengere også må sørge for at de blir sett. 

– Vi har en ambisjon om at ingen skal omkomme eller skades hardt i trafikken, da må alle gjør sitt, sier Ranes.

Nesten halvparten av de som mistet livet i mai var motorsyklister, og til tross for enda mer fokus på sikkerhet for denne gruppen er utviklingen negativ.

– Motorsyklister utgjør en stor andel av de omkomne i forhold til antall trafikanter totalt på veien, sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.

– MC-sesongen startet tidlig i år, og det kan være en medvirkende årsak til at så mange allerede har mistet livet.

Vi har allerede lagt bak oss en «inneklemt» helg, noe som betyr at langhelg for mange og mye trafikk på veiene. Det var bare en oppvarming til det som blir en travel sommer, og i tillegg lurer nå pinsen rett rundt svingen og nok en travel langhelg på veiene.

– De fleste alvorlige ulykkene skjer om sommeren. Da øker vi farten og blir kanskje også lettere distrahert, sier Guro Ranes. 

– Se og bli sett – og del veien, alle har lik rett på den.

2025-tallene viser også en stor overvekt av menn som dør i trafikken, og av de 33 omkomne i årets fem første måneder var det 28 menn og fem kvinner. Videre viser tallene at det er også en stor nedgang i antall drepte i alderen 45-64 år, men flere omkomne i aldersgruppen 25-44 år enn det har vært de siste 10 årene.

– Det er en generell nedgang i trafikkdrepte, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

– Vi kjenner ikke til tidligere tilfeller der færre enn fem kvinner omkom i løpet av årets fem første måneder. Og kun i 2021 var det færre drepte uavhengig av kjønn. 

Totalt i 2024 døde 87 mennesker i trafikken, og det var 23 færre enn i 2023. 

− Det som i stor grad bidrar til nedgangen, er mange færre møteulykker enn vi så i 2023, sier Ranes hos Vegvesenet. 

− I tillegg ser vi færre omkomne middelaldrende i aldersgruppen 45-64 år og færre barn og unge. Det er i fylkene Innlandet og Vestland at nedgangen i antall drepte i trafikken er størst.

Innlandet har likevel vært hardest rammet så langt i år med åtte omkomne, mens det i Nordland og Finnmark ikke har vært dødsulykker i 2025. 

Det var dog en negativ utvikling i antall hardt skadde i fjor, 578 mot 568 i 2023. 

– Det var flere hardt skadde i kryssulykker i 2024 enn året før, forklarer Ranes. 

– Dessverre var det også en dobling av antallet hardt skadde barn. Dette er noe vi ser svært alvorlig på, og som vi arbeider med i den nye tiltaksplanen for trafikksikkerheten. 

Denne planen skal for øvrig skal være klar i starten av neste år.

Nå går vi altså inn i den mørke perioden når det gjelder dødsulykker. 

– Dessverre blir som regel langt flere drept eller hardt skadd i sommerperioden sammenlignet med resten av året, sier Johansen.

– Derfor frykter vi at ulykkestallene vil øke betraktelig de neste ukene. Det er mulig å snu trenden, men da må alle trafikanter vise hensyn og ta gode valg i sommertrafikken.

10 omkomne i mai er selvsagt 10 for mange, men Norge er likevel verdens mest trafikksikre land. Vi ligger nå på 16 omkomne per million innbygger, mens Sverige som er nærmest har 20 omkomne. 

– Selv om utviklingen har vært positiv for drepte, ligger vi langt etter målkurven mot maksimalt 350 drepte og hardt skadde innen 2030, sier Guro Ranes.

Trygg Trafikk sier at tall fra Vegvesenet viser at farten øker på sommeren, og at flere får bøter for dette i disse månedene.

– Vi vet at farten øker nå. Ikke la deg friste til tross for fint vær og gode kjøreforhold, sier Bård Morten Johansen.

– Flere er ute på tur og kanskje i områder de ikke kjenner så godt. Ro ned og kom trygt frem, de ekstra minuttene er verdt det.

Les også:

Hva tenker du

Les også