NAF er overraskende over hvor mange som mener at ladingen går for tregt når man er på langtur, for de har selv erfart hvor mye ladetiden er kuttet bare på ganske få år.
De gjennomfører nemlig det de selv sier av verdens største test av nye elbiler, El Prix, og har måler de både rekkevidde og ladetid for nye biler som har kommet siden forrige test.
Begge deler har fått store løft siden de startet med den store elbiltesten for fem år siden.
Elbilene kjører nå i snitt 200 kilometer mer enn de gjorde tilbake i 2020, fra 358 kilometer til dagens 560 kilometer med oppgitt rekkevidde. Her skjedde det store spranget i 2022, for da bikket snittet av elbiler 500 kilometer.
Når det gjelder ladingen så brukte elbilene i sommertesten 2020 i snitt 45 minutter på øvelsen 10-80 prosent, mens snittet i fjor sommer lød på 30 minutter. Rent prosentmessig betyr dette at ladetiden er barbert med 33 prosent på fire år.
Så da skulle man kanskje tro at færre klagde på ladetiden? Vel, halvparten er fortsatt misfornøyd.
– Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Ladetiden har gått ned med et kvarter på noen få år. I tillegg er batteriene på dagens elbiler langt større enn det de fleste bilene hadde i testen i 2020.
I NAFs elbilmonitor har de altså spurt om lading på langtur, og her er ikke overrasende skepsisen størst blant de som ikke kjører elbil. Blant disse svarer nærmere 6 av 10 et de har et inntrykk av at dette tar for lang tid.
De som faktisk kjører elbil er litt mindre skeptiske, men også her er tallet ganske høyt – 4 av 10 mener at lading er en langtekkelig greie.
– En del av de som svarte har nok noen år gamle biler, men for de som har biler som er relativt nye er ladingen unnagjort innen familien har gått på do og fått kjøpt seg noe mat og drikke, sier Nils Sødal.
– Ladetiden har stupt de siste årene, men inntrykket av at du må ha god tid for å bruke elbil på langtur sitter igjen.
Det er ikke bare selve ladeeffekten for elbilene som har fått seg et løft siden 2020, for en annen viktig faktor her er forvarming av batteriet før selve ladingen. Denne teknologien blir stadig mer standard for elbilene.
– Forvarming er gull uansett årstid, sier Sødal.
– Hvis bilen har forvarming bør du alltid bruke det før lading. Om vinteren er det spesielt viktig. I testen vi kjørte i januar i år klarte alle bilene med forvarming ladetiden som er oppgitt i reklamen. De få som ikke hadde forvarming brukte lang tid i kulda.
En annen utfordring med hurtigladingen er at mange elbiler faktisk ikke klarer å lade så raskt som de faktisk kan, og her er hovedgrunnen laderne. Det kan du lese om via en av lenkene under.
Men først må vi se hva folket svarte da NAF spurte om lading på langtur.
De ble enkelt og greit spurt om å vurdere om dette tar for lang tid, og slik fordelte svarene seg:
NAFs trafikantbarometer gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg med 1.531 respondenter. Av disse eier 549 elbil og 982 eier ikke elbil.
Les også: