Toyota kommer nå med en Final Edition av Supra, og denne er rett og slett super. (Fotos: Toyota)

En sisteutgave av Toyota Supra

Toyota har på gang en Supra A90 Final Edition. Se bilder.


Dagens Supra gjorde comeback i 2019, og dermed har denne 5. generasjonen av Toyotas sportsbil faktisk rundet seks år. Det har ført til en rekke priser, flere utgaver og ikke minst er de børstet støvet av den manuelle girkassen. 

Nå venter ytterligere to versjoner, en ny sjef rett og slett døpt A90 Final Edition og en ny GR Supra Lightweight EVO. 

-->
Sistnevnte er en ny lettvekter spisset enda mer for fart, her er det større for eksempel en større bakspoiler og bremser, og den er også stivet opp for å spise svinger i et enda raskere tempo. 

Alt dette betyr at kjøreegenskapene og håndteringen skal gi enda mer kjøreglede, men utrolig nok blir EVO-utgaven overskygget av en annen og enda mer imponerende ny Supra. 

Den svarte ved siden av den røde EVO-utgaven her:

Det er altså Toyota Gazoo Racing (TGR) som står bak Supra-modellen, som faktisk var den første globale bilen de utviklet. Nå har de altså flikket på bilen, og resultatet er den sterkeste Supra-versjonen til nå – en GR Supra A90 Final Edition med 441 hk og 571 Nm. 

Dette skal være intet mindre enn det ultimate uttrykket for den nåværende generasjonen av GR Supra, og Final Edition blir også den mest racerpreget som Toyota tilbyr kundene. 

Her har TGR blant annet tatt erfaringene fra GR Supra GT4 brukt i løp, og i tillegg til langt mer krefter har denne fått enda bedre aerodynamisk ytelse samt enda stivere karosseri og fjæring. 

Og ja, denne er utstyrt med justerbar demping, litt som GT4, og i likhet med racerbilen har TGR også benyttet vindtunnel for ytterligere spissing av kjøreegenskapene. 

Og ja, vi trenger vel ikke å si det, men den 3-liters 6-sylindrede motoren med 101 flere hk og 71 mer Nm er koblet til en manuell kasse. Ja, selv lyden har de jobbet med, og en Akrapovic-titanlyddemper skal sørge for at man også hører den siste utgaven. 

Den har også fått en enda mer direkte styring, og dekkene er est ut med 10 mm på de 19-tommers felgene foran og 20 tommer bak. Final Edition kommer for øvrig med 395 mm skiver foran og 345 mm bak. 

Denne spesialutgaven kommer i en særegen matt svart farge, og på innsiden som huser to røde Recaro-stoler og et enda mer sportslig ratt finner vi flere røde detaljer og Alcantara-detaljer. 

Toyota har ingen planer om å vanne GR Supra A90 Final Edition veldig ut, så de setter grensen på 300 biler som europeiske kunder nå kan bestille. Trøsten er at det iallfall er noen flere enn den rene baneversjonen av GR Supra GT4 EVO, en utgave som het «100 Edition» som ble laget i hele, ja, tre eksemplarer!

Supra-modellen, først sett som en lengre og mer kraftfull utgave av Celica-modellen tilbake i 1978, lever altså videre, og nå som den sterkeste som noensinne har vært tilbydd. 

Denne her:

Les også:

Hva tenker du

Les også