Dagens Supra gjorde comeback i 2019, og dermed har denne 5. generasjonen av Toyotas sportsbil faktisk rundet seks år. Det har ført til en rekke priser, flere utgaver og ikke minst er de børstet støvet av den manuelle girkassen.
Nå venter ytterligere to versjoner, en ny sjef rett og slett døpt A90 Final Edition og en ny GR Supra Lightweight EVO.
Det er altså Toyota Gazoo Racing (TGR) som står bak Supra-modellen, som faktisk var den første globale bilen de utviklet. Nå har de altså flikket på bilen, og resultatet er den sterkeste Supra-versjonen til nå – en GR Supra A90 Final Edition med 441 hk og 571 Nm.
Dette skal være intet mindre enn det ultimate uttrykket for den nåværende generasjonen av GR Supra, og Final Edition blir også den mest racerpreget som Toyota tilbyr kundene.
Her har TGR blant annet tatt erfaringene fra GR Supra GT4 brukt i løp, og i tillegg til langt mer krefter har denne fått enda bedre aerodynamisk ytelse samt enda stivere karosseri og fjæring.
Den har også fått en enda mer direkte styring, og dekkene er est ut med 10 mm på de 19-tommers felgene foran og 20 tommer bak. Final Edition kommer for øvrig med 395 mm skiver foran og 345 mm bak.
Denne spesialutgaven kommer i en særegen matt svart farge, og på innsiden som huser to røde Recaro-stoler og et enda mer sportslig ratt finner vi flere røde detaljer og Alcantara-detaljer.
Toyota har ingen planer om å vanne GR Supra A90 Final Edition veldig ut, så de setter grensen på 300 biler som europeiske kunder nå kan bestille. Trøsten er at det iallfall er noen flere enn den rene baneversjonen av GR Supra GT4 EVO, en utgave som het «100 Edition» som ble laget i hele, ja, tre eksemplarer!
Les også:
- Alpine klar med en svært spennende elbil
- Nå skal mekanikeren komme hjem til bileiere
- Lett å skjønne at denne vant designpris