MG, dette i utgangspunktet sportslige britiske merket, har siden de gjorde europeisk comeback satset på «vanlige» og litt rimeligere elbiler. Som ZS-modellen, en SUV som ser ut som de fleste andre.
Men MG kan viss de vil, for de har nemlig en elbil som også viser det sportslige genet som bilmerket bærer. Mer eksakt en elektrisk roadster.
MG Cyberster er helt klart en stilfull 2-seter som følger opp med krefter i bøtter og spann, her er det 375 kW/502 hk og 0-100 km/t på 3,2 sekunder, mens rekkevidden er mer enn nok for noen turer til stranden – 443 WLTP-kilometer her.
Ok, du må nesten få se hvordan MG Cyberster ser ut. Slik den sportsligere og toppløse elbilen ut:

Men også Cyberster må stille i skyggen når det kommer til et konsept som de viste under fjorårets Goodwood Festival of Speed. For MG feiret nemlig 100 år i fjor, og da måtte de selvsagt finne på noe helt ekstraordinært under den store britiske fartsfestivalen. Og det gjorde de altså.
Bilen de dro med seg til Sørøst-England het EXE181, og de mest ihuga MG-entusiastene dra kjensel på dette navnet. For EX181 var enkelt og greit en rekordbil, en som ble kalt «roaring raindrop MG», og den fløy over de berømte saltslettene i Bonneville på 1950-tallet.
MG hadde tradisjon med å sette fartsrekorder helt fra 1920-tallet, men avsluttet det hele i 1959 etter at kostandene rundt slike biler hadde skutt i været. Med de skulle altså avslutte med et smell.
For å sette ny rekord fant de like godt fram til to av de aller beste førerne som var på den tiden, Stirling Moss og Phil Hill.
Først kusket Moss, en ekte brite, EX181 til en toppfart på 246 mph, 396 km/t, i 1957, før amerikanske Hill dro den opp i 257 mph, 414 km/t, i 1959. Mulig ble han så inspirert av dette at han i 1961 ble verdensmester i Formel 1, mens Moss dessverre ble kjent som den største som aldri vant Formel 1.
Så da Carl Gotham, lederen til SAICs designavdeling i London som også spilte en viktig rolle da Cybersater ble utviklet, skulle lage et konsept som feiret 100 år, ble EX181 den store inspirasjonen.
Gotham og teamet så for seg en moderne bil som kunne sette fartsrekorder i framtiden, og det drevet kilowatt og rotorer i stedet for fossilt brensel og rødglødende stempler.
– Det var en unik mulighet for designerne våre, sier Gotham, som ja, har et etternavn verdig et batmobil-lignende fartsmonster.
– Vi ønsket å feire MGs bemerkelsesverdige fortid som en dristig og innovativ sportsbilprodusent som tøyde grenser, men med den ekstra og spennende oppgaven å jobbe med de mest avanserte materialene og teknologien og visualisere en helelektrisk MG for framtiden som setter fartsrekorder på land.
Det ekstraordinære konseptet har en luftmotstand på vanvittig lave 0,181 Cd, og skal sikte seg inn på en toppfart på rundt 415 km/t.
Den sikter seg også inn på noe enda villere, nemlig 0-100 km/t på under sekundet. Om det er realistisk, selv det om det er realistisk at bilen noensinne kommer seg galopp, ja, det får tiden vise.
– Selv om det alltid har vært et rent konseptkjøretøy som er utviklet for å begeistre, designet vi også med et formål som inkluderte å kjøre en serie aerodynamiske tester – og beholde enseters cockpit, sier Gotham.
At dette er en bil som fortjener priser er iallfall realistisk, og det har den allerede fått. Da IF Design Award delte ut sine mange priser endte en slik hos MG EXE181, og vi feirer selvsagt denne oppsiktsvekkende raceren med flere bilder.
Kos deg med disse!
Les også: