Viking Redningstjeneste har gjort opp 2024-regnskapet, og det viser at telefonlinjene i perioder var rødglødende. Dette førte til at omsetningen i fjor økte med 15 prosent, og endte på nærmere 2 milliarder kroner for selskapet som er på plass i de nordiske landene samt Baltikum.
Her kom over 90 prosent av omsetningen fra veihjelpstjenester, og det er tre hovedgrunner – ekstremvær, elbiler og nye sjåførvaner.
Været ja. 2024 ble et år med både ekstremkulde og kraftige snøfall på vinteren, noe som selvsagt skaper utfordringer for bilistene. Viking, som primært har kunder gjennom avtaler med store bilmerker og forsikringsselskaper, sier at bilene var ute på veiene både dag og natt, og ikke tro at det bare gjaldt fjelloverganger. De melder at dette gjaldt både i byene, på fjellet og i de fleste norske lokalsamfunn.
Utforkjøringer og håndtering av flate batterier ble en rutine for bilbergerne.
– Hjelpen er ikke langt unna når du ringer Viking, sier Mikkel Skullerud, ny leder for Viking Norge.
– Vi lever av å hjelpe, og vi strekker oss langt for å løse hverdagsproblemer for bilistene. I fjor var det ekstra gledelig at stadig flere oppdrag ble løst enten per telefon eller på stedet når vi rykket ut. Flere enn tidligere kunne kjøre videre som planlagt, uten å måtte innom verksted først. Slikt blir det fornøyde kunder av.

Viking erfarer videre at stadig flere ringer etter hjelp selv når det kommer til relativt enkle ting som bilførerne selv pleide å løse, og legger til at denne trenden forsterkes av at bilene blir stadig mer avanserte. Og de ser også at det generelt er en høyere frekvens på assistansebehovet for nye elbiler enn for biler med brenselsmotorer.
– De fleste kjenner ikke bilen sin godt nok, slår Skullerud fast.
– Moderne biler er stappfulle av avanserte funksjoner og digitale løsninger, og sjåfører i alle aldre blir ofte stående fast når det oppstår et problem.
Når det kommer til selvhjelp så gjelder dette selvsagt først og fremst starthjelp og punktering. Nå er løsningen å ringe profesjonelle hjelpere, og det hjelper selvsagt ikke på at nye biler ikke har reservehjul.
Her er det dog geografiske forskjeller, og mønsteret viser at det er i storbyene at terskelen for å søke profesjonell hjelp er lavest. Dette ser de også i Sverige og Danmark, men faktisk ikke i Finland hvor bilistene åpenbart er litt mer selvhjulpne.
Rundt halvparten av omsetningen kommer fra Norge, og her har konsernet over 120 bergingsstasjoner og utfører over 230.000 assistanseoppdrag i året. Deler vi dette på 365 dager så får vi i snitt voldsomme 630 oppdrag hver eneste dag.
– Utvikling og forbedring pågår kontinuerlig og er viktig. Vi har en fin posisjon, men konkurransen er hard, og vi må sørge for å levere det kundene forventer, sier Skullerud.
– Derfor må vi sørge for at våre kundesentre og berginsstasjoner kan løse kundenes utfordringer mest mulig effektivt og med høy kvalitet. Det vi nå gjør for å forbedre systemer og rutiner vil styrke selskapets posisjon og lønnsomhet ytterligere i årene som kommer.
Les også: