Ifølge Frende Forsikring ble 10.800 anmeldt for ruskjøring i fjor, noe som betyr vanvittige 30 anmeldte hver eneste dag. Og her er mest sannsynlig også store mørketall.
– Det kan jo skremme livet av noen og enhver, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge.
Videre viser statistikken til Statens vegvesens gruppe som analysere de alvorlige ulykkene at ruspåvirkning kan være grunnen til opp mot hver femte dødsulykke på norske veier.
Så det er ikke veldig overraskende at flest svarer ruskjøring når Frende spør kundene om hva de frykter mest i trafikken. Slik svarte de på det spørsmålet i Frendeundersøkelsen gjort i vår:
- Folk som kjører i rus – 76 prosent
- Utfordrende kjøreforhold (isete veier, kraftig nedbør, dårlig sikt etc.) – 53 prosent
- Dyr/vilt – 50 prosent
- Folk som kjører for fort – 40 prosent
- Myke trafikanter (gående, syklister, elsparkesykler) – 36 prosent
- Utenlandske biler/vogntog – 26 prosent
- Politiet – 9 prosent
- Tuneller – 5 prosent
- Avkjørsler fra motorveien – 3 prosent
- Rundkjøringer – 2 prosent
Rus toppet også suverent da Frende spurte om det samme for tre år siden.
– Jeg forstår denne lista godt. Rusede sjåfører er noe du har null kontroll over selv. Du vet ikke når du møter på dem og du kan ikke unngå dem med egne grep, sier fagsjefen i Frende.
– Det må være nulltoleranse for kjøring i rus. Hvis du mistenker at noen kjører mens de er påvirket av alkohol, stoff eller piller må du ta grep og stoppe dem. Eller kontakte politiet. Det kan redde liv.
Det er selvsagt MA – Rusfri Trafikk enig i, for disse jobber hardt for å få ned ruskjøringen. De har også hentet inn ferske tall fra Utrykningspolitiet (UP), og dessverre er det lite lys i tunnelen. Totalt ble 3.507 personer er anmeldt for ruspåvirket kjøring i årets fire første måneder, noe som er cirka samme nivå som i 2023 og 2024. Så det ligger an til å runde også 10.000 anmeldte ruskjørere også i år.
Det er et klart tegn på at tiltakene som er satt inn har liten effekt, og MA – Rusfri Trafikk sier at det nå må sette inn sterkere tiltak for å endre holdningene i samfunnet.
– Vi kan aldri slå oss til ro med at tallene ikke øker, sier generalsekretær i MA – Rusfri Trafikk, Anders Havdal.
– Nullvisjonen handler om at ingen skal miste livet i trafikken, og rus er fortsatt en av de største truslene mot trafikksikkerheten. Hver enkelt av disse sakene kunne endt med en tragedie, men heldigvis ble sjåførene stanset av politiet i tide.
Som du kan se av listen under er det Sør-Øst som troner på topp og Finnmark i bunn, og her er nok hovedgrunnene distriktenes størrelse, befolkningstetthet og omfanget av politikontroller.

MA – Rusfri Trafikk gjør mer enn å etterlyse tiltak, for de kjører videre med et ganske oppsiktsvekkende et.
– Vi ser at vi må være tettere på folks hverdag. Nå trapper vi opp innsatsen med tiltak som gjør det enklere å ta trygge valg, samtidig som vi fortsetter å jobbe politisk. Men som alle vet, politisk arbeid tar tid sier Havdal.
Organisasjonens største prosjekt i år blir utplassering av gratis, stasjonære promilletestere på hoteller og andre strategiske steder. Disse kalles Flineboks.
– For andre år på rad setter vi ut maskiner som gjør det mulig å teste seg selv dagen derpå – før man setter seg bak rattet. I fjor ble det gjennomført nesten 8.000 tester. I år dobler vi prosjektet, og maskinene blir tilgjengelige hele året.

Havdal sier at de har erfart at mange vurderer å sette seg bak rattet for tidlig dagen derpå.
– Mange tror de bare er slitne fra gårsdagen, men i realiteten er det promille. Vi har heldigvis et sterkt og aktivt politi ute på veiene, men ønsket vårt er å bidra til at så mange som mulig av dem de stanser, blåser til 0, slår han fast.
Og akkurat det ønsker svært mange, for den største frykten er altså å møte på en ruskjører.
Les også: