Dette er Norges mest registrerte elbil, og det ligger for tiden nærmere tusen Nissan Leaf ute på Finn. (Foto: Nissan)

Bensinbilene er brennhete, elbilene faller i verdi

Finn har kommet med bruktbiltallene for april, og her er det et par tendenser som det er verd å merke seg.


Tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble registrert nærmere 43.000 nye biler i løpet årets fire første måneder, men at det har vært langt flere eierskifter. Det tallet er nemlig nærmere 160.000. 

Det er fram 2,1 prosent, og det er altså full fyr i bruktbilmarkedet nå. Den store maskinen her heter Finn, og der ligger det for tiden over 56.000 biler til salgs. Det bør med andre ord være mulig å finne et godt kjøp, men da er det greit å vite litt om prisutviklingen.

-->
Finns månedsrapport for april viser en utvikling vi har sett i en periode nå, nemlig at det er kamp om diesel- og bensinbilene. Og ja, prisene for populære elbiler går nedover.

– Bensin- og dieselbiler fortsetter å stige i verdi takket være stabile drivstoffkostnader, bompenger og avgifter. Dette holder etterspørselen høy, og disse bilene står sterkt i markedet akkurat nå, sier Terje Dahlgren, bilekspert i Finn motor.

Mens politikerne gjør det de kan for å motarbeide biler med eksosrør, sist med nye avgifter rettet mot hybrider, så er det altså kamp om de med slike i bruktmarkedet. 

April-rapporten viser altså at prisene på brukte bensin- og dieselbiler har en tydelig oppgang, mens det motsatte utvikling for elbiler og hybridbiler.

Dette er stikk motsatt av trenden fra 2020 til 2023, hvor det var til dels store leveringsproblemer rundt nye elbiler som presset prisene over på bruktmarkedet. 

– Vi fortsetter å se betydelig prisfall for brukte elbiler, nærmere 20 prosent siden toppen i 2022. Hittil i 2025 har prisene falt ytterligere med 1,5 prosent sammenlignet med siste halvår i 2024. Dette skyldes særlig priskutt og kampanjer på nye elbiler, forteller Dahlgren.

Det å kjøpe ny elbil kan være en liten risikosport. Man vet aldri om det lurer en ny versjon rundt hjørnet med bedre rekkevidde og raskere lading, noe som selvsagt går utover bruktbilprisen, og ikke minst har konkurransen blitt så tøff at importørene stadig kjører kampanjepriser og justerer salgsprisene. 

Også hybridene faller i pris, og her er grunnen ifølge Finn at bilene begynner å bli eldre, uten at det fylles på med mange nye modeller.

Det er også den åpenbare forklaringen på hvorfor biltypene har en prismessig helt forskjellig utvikling, ja, den gamle visa om tilbud og etterspørsel, for etter at myndighetene har klart å eliminere bensin- og dieselbilene fra nybilmarkedet så blir det heller ikke nok påfyll av disse i bruktmarkedet. 

Dahlgren tror dette vil presse prisene videre oppover, spesielt for de mer populære modellene.

– Dette gjør det spesielt interessant å følge utviklingen på modeller som Volvo dieselmodeller, Toyota Land Cruiser og Skoda Octavia framover.

Men som du skal få se av topplistene er det ingen av disse som tronet helt på topp over hos Finn i april, og der finner vi blant annet en gammel folkefavoritt helt øverst blant bensinbilene. Denne kjenner du selvsagt igjen: (Foto: Volkswagen)Av de drøyt 56.000 bilene som ligger ute på Finn så er det knapt 12.000 rene bensinbiler, drøyt 15.000 rene dieselbiler, nærmere 11.000 hybrider og nærmere 18.500 elbiler.

Og for de som lurer, det ligger i skrivende stund 59 hydrogenbiler til salgs på Finn.

Her er topplisten til Finn for april fordelt på drivlinjer.

Elbil:

  1. Nissan Leaf
  2. Tesla Model 3
  3. Volkswagen e-Golf
Diesel:

  1. BMW 5-serie
  2. Volkswagen Golf
  3. Mercedes-Benz E-klasse
Bensin:

  1. Volkswagen Golf
  2. BMW 3-serie
  3. Volkswagen Polo
Hybrid:

  1. Mitsubishi Outlander
  2. Toyota Yaris
  3. Toyota Rav4
Les også: 

Hva tenker du