Denne utsikten setter norske bilkunder pris på, for det finnes ikke noe bedre merke å sitte bak rattet på enn en Lexus. Her RZ-modellen. (Fotos: Lexus)

Kundene sendte Lexus til topps for 14. gang

Dette er en unik seiersrekke –⁠ Lexus har for 14. gang på rad gått til topps i den norske Autoindex-undersøkelsen.


Det er den danske Loyalty Group som står bak den skandinaviske kundeundersøkelsen kalt Autoindex, og her tar de tempen på de mest populære bilmerkene i Norge, Sverige og Danmark. Totalt deltok hele 36.558 i årets undersøkelse. 

Her blir bileierne spurt om hvor godt fornøyd de er med merket, og i tillegg til et totalresultat er undersøkelsen delt inn i kategoriene «bil og kjøreegenskaper», «lojalitet», «opplevelser under kjøring» og «service på verkstedet». 

-->
Og her er det kun en sjef om vi ser på de norske resultatene, og det er Lexus. Det Toyota-eide merket har herjet på Autoindex, og har ingen planer om å slippe gassen med det første.

For nå er årets resultater klare, og Lexus troner øverst for 14. gangen på rad, og ikke nok med det. Toyota knep 2. plassen for femte året på rad. 

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder, og vi ønsker å takke de for nok et år med godt samarbeid, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge. 

– Det å vinne AutoIndex for 14. året på rad er en bekreftelse på at vårt fokus på kundeopplevelse gir resultater. Våre dedikerte Lexus-medarbeidere gjør alt for å gi kundene våre en unik opplevelse gjennom hele eierskapet, fra første besøk hos forhandler til serviceoppfølginger, år etter år. Det er inspirerende at kundene igjen rangerer oss som beste bilmerke på kundetilfredshet.

Lexus brøt drømmegrensen på 900 poeng og endte på solide 918, og slo dermed Toyota som oppnådde 894 poeng med relativ klar margin.

– Forhandlerne våre har arbeidet systematisk og målrettet for å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. De møter kundene i det daglige, og de fortjener heder og ære for det gode arbeidet som er utført, forklarer Holm.

Toyota knep 2. plassen noen poeng foran BMW, og dermed kan Toyota-gruppen juble for dobbeltseier også i år. Det er rett og slett imponerende.

– Først og fremst er vi svært takknemlige for de positive tilbakemeldingene kundene gir i årets AutoIndex, og vi tror dette er svært viktig for fremtidig suksess for Toyota. Dette betyr at både produktene og tjenestene vi leverer gjennom forhandlerne våre holder høy kvalitet, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge. 

– Våre engasjerte medarbeidere i hele Toyota-organisasjonen strekker seg langt for å tilby gode kundeopplevelser i salgsfasen, når bilen overleveres til kunde og når den senere kommer inn på verkstedet.

Tesla, som droppet helt ned til 3. siste plass i den svenske Autoindex-undersøkelse offentliggjort i forrige uke, faller også på den norske, men her er det ikke like dramatisk og Tesla har tross alt sju merker bak seg. 

Helt sist er som du kan se av listen som Broom har publisert nykommeren MG, mens Opel akkurat unngår sisteplassen med to små poeng. 

På andre enden finner vi altså Lexus, et merket med et norsk nettverk av forhandlere som bør være en stor inspirasjon for både Tesla, MG, Opel og de andre.  

– Det er svært imponerende at Lexus opprettholder posisjonen som en klar nummer én i AutoIndex for 14. gang på rad. Dette er til stor inspirasjon, også for Toyota-forhandlerne som har noe å strekke seg etter, sier Piotr Pawlak hos Toyota. 

I likhet med Toyota har også Lexus fått sin første rene elbilmodell i porteføljen, og dette er faktisk to søskenbiler. RZ er nemlig Lexus’ svar på Toyota bZ4X, og selv om det er nye tider akter Lexus Norge å holde på posisjonen som det beste kundemerket. 

– Vi opplever en økende interesse for våre elektriske modeller, noe som bekrefter at vi er på rett vei, sier Jan Christian Holm.

– Vårt mål er å fortsette å levere biler i første klasse, kombinert med en kundeopplevelse i verdenstoppen. Hos Lexus tenker vi at denne kombinasjonen er vår viktigste konkurransefordel – en fordel vi skal fortsette å jobbe med i årene som kommer.

De andre merkene er dermed advart, Lexus går for den 15. strake tittelen som Norges beste kundemerke. 

Les også:

Hva tenker du