Euro NCAP kjører alle nye biler gjennom tøffe tester, og dette inkluderer krasjer både forfra, fra siden og bakfra, beskyttelse av de på innsiden og testing av sikkerhetsassistenter og hvor mye skade bilene forårsaker i en eventuell ulykke.
Ved å gi bilene stjerner har også bilprodusentene jaktet full score og 5 stjerner, og dermed har de europeiske kollisjonstestene bidratt direkte til å gjøre bilene sikrere.
For å simulere en front til front har de en test kalt Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB), og her har kjøretøyet som testes og MPDB-barrieren hver en fart på 50 km/t og plasseres med 50 prosent overlapping. Dette gjør ikke bare Euro NCAP i stand til å sjekke passasjerenes beskyttelse i en voldsom frontkollisjon, men også hvor aggressiv bilen er mot andre biler.
Det er voldsomme krefter i sving i en front mot front, og du kan jo sjekke ut videoen som viser testen av Audi Q5. Denne bilen kommer vi til:
For selv om de 16 bilene som nå er testet viser at de beskytter passasjerene godt, er det altså en utfordring i fornt mot front. En bil som Audi Q5, en mellomstor SUV med en egenvekt på 2.245 kilo, viser for eksempel at denne kan være i overkant aggressiv mot en annen bil. Det samme gjelder nye Volkswagen Tayron, en annen mellomstor SUV.
En gammel favoritt, Tesla Model 3, er også testet som 2025-versjon, og det skal iallfall ikke stå på sikkerheten – 5 stjerner på Model 3.
Åtte biler, om vi inkluderer EV3 uten sikkerhetspakke, ble belønnet med 4 stjerner i kollisjonstesten, mens en bil måtte nøye seg med kun 3 stjerner, billigmerket Dacia med sin nye Bigster.
Her er resultatene fra den siste testrunden til Euro NCAP:
5 stjerner:
- Audi A5 PHEV
- Audi Q5
- Volkswagen Tayron
- MG S5 EV
- Tesla Model 3
- Toyota C-HR PHEV
- Voyah Courage
- Kia EV3 (med sikkerhetspakke)
- Renault 4
- Ford Tourneo Custom
- Ford E-Tourneo Custom
- Kia EV3 (uten sikkerhetspakke)
- Opel Grandland
- Peugeot 3008
- Peugeot 5008
- Volkswagen Transporter
- Dacia Bigster