Audi Q5 er en sikker bil med 5 stjerner i kollisjonstesten, men det er et men med denne og flere andre biler. (Fotos: Euro NCAP)

Åtte biler fikk 5 stjerner

Euro NCAP har kollisjonstestet 16 nye biler, og den gode nyheten er at halvparten oppnådde toppscoren på 5 stjerner.


Euro NCAP kjører alle nye biler gjennom tøffe tester, og dette inkluderer krasjer både forfra, fra siden og bakfra, beskyttelse av de på innsiden og testing av sikkerhetsassistenter og hvor mye skade bilene forårsaker i en eventuell ulykke.

Ved å gi bilene stjerner har også bilprodusentene jaktet full score og 5 stjerner, og dermed har de europeiske kollisjonstestene bidratt direkte til å gjøre bilene sikrere. 

-->
Men nå er det en ny utfordring, for bare i løpet av 10 år har snittvekten på bilene økt med 100 kilo. Ja, den skylden må både SUVene og elbilene ta, og jo mer vekt, jo mer potensiell skade kan en bil gjøre i en kollisjon. 

Det viser også Euro NCAPs tester. 

Audi Q5 i front til front-test.

For å simulere en front til front har de en test kalt Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB), og her har kjøretøyet som testes og MPDB-barrieren hver en fart på 50 km/t og plasseres med 50 prosent overlapping. Dette gjør ikke bare Euro NCAP i stand til å sjekke passasjerenes beskyttelse i en voldsom frontkollisjon, men også hvor aggressiv bilen er mot andre biler.

Det er voldsomme krefter i sving i en front mot front, og du kan jo sjekke ut videoen som viser testen av Audi Q5. Denne bilen kommer vi til:

For selv om de 16 bilene som nå er testet viser at de beskytter passasjerene godt, er det altså en utfordring i fornt mot front. En bil som Audi Q5, en mellomstor SUV med en egenvekt på 2.245 kilo, viser for eksempel at denne kan være i overkant aggressiv mot en annen bil. Det samme gjelder nye Volkswagen Tayron, en annen mellomstor SUV.

Andre biler som har blitt straffet for dette i tidligere MPDB-tester er BMW iX, Land Rover Defender, Nio ES8 og Polestar 2.

Euro NCAP understreker at dette ikke er en uløselig utfordring, og peker på Mazdas Mazda CX-60 og CX-80 som biler som løser denne aggressiviteten på en god måte. 

Nå straffes ikke bilene så mye i MPDB at 5 stjerner ryker, for som du skal få se av listen over de 16 bilene fikk både Q5 og Tayron høyeste score. 

Faktisk oppnådde halvparten av bilene, åtte stykker, 5 stjerner, om vi da tar med Kia EV3 utstyrt med en sikkerhetspakke. Uten en slik må Kias minste elbil nøye seg med 4 stjerner.

At 5 stjerner heller ikke automatisk henger sammen med dyre biler viser nye MG S5, som til tross for en pris under 300.000 kroner innkasserer 5 stjerner i kollisjonstesten. 

– Gratulerer til MG med en velfortjent 5 stjerners oppnåelse for MG S5 EV, sier programdirektør for Euro NCAP, Aled Williams.

– Euro NCAP fortsetter sette krav til produsenter for å oppnå høyest mulig sikkerhet, og det er gledelig å se at MG har respondert positivt med et fremragende resultater på alle områder av passasjer- og trafikantsikkerhet.

Slik ser en MG S5 ut etter å ha blitt krasjtestet:

En gammel favoritt, Tesla Model 3, er også testet som 2025-versjon, og det skal iallfall ikke stå på sikkerheten – 5 stjerner på Model 3.

Åtte biler, om vi inkluderer EV3 uten sikkerhetspakke, ble belønnet med 4 stjerner i kollisjonstesten, mens en bil måtte nøye seg med kun 3 stjerner, billigmerket Dacia med sin nye Bigster. 

Her er resultatene fra den siste testrunden til Euro NCAP:

5 stjerner:

  • Audi A5 PHEV
  • Audi Q5
  • Volkswagen Tayron
  • MG S5 EV
  • Tesla Model 3
  • Toyota C-HR PHEV
  • Voyah Courage
  • Kia EV3 (med sikkerhetspakke)
4 stjerner:

  • Renault 4
  • Ford Tourneo Custom
  • Ford E-Tourneo Custom
  • Kia EV3 (uten sikkerhetspakke)
  • Opel Grandland
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 5008
  • Volkswagen Transporter 
3 stjerner:

  • Dacia Bigster
Les også:

Hva tenker du