Nissans kompakte Micra er faktisk en av de virkelige veteranene i bilverden, for dette er en bil som ble lansert så langt tilbake som i 1982. I dag befinner den seg i 5. generasjonen introdusert i 2016.
Nå er det duket for en ny, og en som blir viktig nå som Nissan for alvor skal ta det elektriske spranget her i Europa. Den blir nemlig en elbil, og her garderer til og med Nissan seg med to batterialternativer, en på 40 kWh og en på 52 kWh.
– Vi er stolte over å gjeninnføre Micra-navnet i Nissans modellutvalg i Europa, sier Arnaud Charpentier, en regional visepresident.
– Det er et navn med 40 års historie, og den nye elektriske versjonen forblir tro mot sitt DNA: Leken, dristig og smidig. Den vil gi kundene våre gode opplevelser og enda flere elbiler fra Nissan på veiene i hele Europa.
Når det gjelder rekkevidde så byr som kjent ikke de minste normalt på så veldig imponerende tall, men over hos Micra er de ikke så verst. Nå er det riktignok «kun» 310 kilometer for den med det lille batteriet, men for den med 52 kWh åpner det seg 408 kilometer – ikke verst for en bil i det minste segmentet.
Nye Micra er designet i London og har åpenbart et veldig Europa-fokus, og mikser retrodesign gjennom runde lykter foran og bak med moderne linjer. Her er det 18-tommers felger og altså karakteristiske LED-lys, og via frontlysene er det også en spesiell velkomsthilsen som vises hver gang bilen låses opp eller igjen.
På innsiden har Nissan gått for en løsning som skal kombinere klassiske stil med fokus på enkel eleganse og moderne funksjoner, og her er det to 10,1-tommers skjermer og en justerbar stemningsbelysning som byr på intet mindre enn 48 farger.
Selv om dette er en svært kompakt bybil, mindre enn 4 meter lang og under 1,80 meter bred, er det ganske ok med bagasjeplass. Den er opplyst til 326 liter, og det er også mulig å dele baksetet 60/40 og totalt er det 1.106 liter tilgjengelig bak.
Når det gjelder kjøremoduser så kommer nye Micra med fire slike, Comfort, Sport, Eco og Perso, og her er det selvsagt også ting som regenerativ bremsing og e-Pedal.
– Nye Micra kombinerer lekent design med intuitiv teknologi som gir god rekkevidde og hurtiglading – som gjør det lett og behagelig å eie en Micra, sier Cliodhna Lyons, en annen regional visepresident.
– Vi tror Micra vil appellere til både hjerte og fornuften hos kunder som smidig elbil til lange og korte turer.
Med suksessen til Nissan Ariya, den var 6. mest solgte nybil her hjemme i forrige måned, så ser nok Nissan Norge fram mot nye og elektriske Micra. Men de, og kundene, må smøre seg med litt tålmodighet, elbilen er meldt til salg i Europa mot slutten av 2025.
Uansett, nye Nissan Micra har åpenbart et stort potensiale, men som vi vet er det, spesielt for de mindre bilene, en viktig faktor som spiller inn her. Men:
– Prisene er ikke klare ennå, så det må vi komme tilbake til senere, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos Nissan Norge.
– Vi håper og tror denne bilen vil supplere Nissan-salget framover. Enn så lenge kan vi jo glede oss over Nissan Ariya som leverer godt.
Her er flere bilder av den helt nye og altså helelektriske Nissan Micra:
Les også:
- Denne BMW i7 er revolusjonerende
- Veiene smuldrer bort
- Volvos nye el-lastebil har rekkevidde som en ny elbil